Säkert med uppbundna hästar – argument till att behålla spiltor

På ridskolor är det viktigt med säkerheten och det är en av anledningarna till att det är vanligt med spiltor på ridanläggningar. Under tiden som SVT jobbat med inslagen om spiltorna så har argumentet att spiltor skulle vara säkrare än boxar flera gånger dykt upp, men det är ett argument som Svenska Ridsportförbundet inte tycker håller.

För dig och mig ja, men kanske inte för osäkra elever. Varför argumentera emot att hästen tas ur boxen till skötplats? Vet nästan ingen privatryttare i inackorderingsstall som sköter hästen i boxen.

Min gamla ridskola hade iaf inte plats för 9 hästar att stå uppbundna samtidigt utanför boxplats/spilta. 4 maximalt samtidigt (om ingen privatryttare redan ställt upp sin häst på en av platserna).

Det är nästan som ett skämt, det första folk brukar lära sig är att gå aldrig bakom en häst för dom kan sparka. Ändå så vill vissa få det till att det är säkrare att vara i stall med hästar i spiltor och små stallgångar, för sällan är ju stallgångar såpass breda att man tryckt kan gå i dom och vara utom hästarnas räckvidd.

Det är inte så svårt att binda upp en häst i boxen och göra iordning den, boxar skyddar både hästar och människor.

Förutom för människors säkerhet så för hästarnas väl så borde det vara självklart med box.

På min ridskola sätter man fast hästar som står i Box i bakre väggen och då står de med rumpan mot ingången oftast. Det blir som att gå in i en spilta typ och jag trivs inte med att möta hästens rumpa först.

Varför är det säkrare än att ha huvudet framåt i boxen?
Jag tycker att det är oerhört obehagligt att gå in till en häst bunden i bakre väggen. boxdörren är betydlgit smalare än öppningen i en spilta. Man har hästrumpan i dörren men bara ena sidan av den så för att ta sig runt på hästens andra sida ska man gå mellan häst och vägg :crazy:. Det är skitkul när man tränger sig fram där och hästen kickar eller backar. Jag har konsekvent vägrat binda hästen så utan har bundit den i gallret vid dörren.

På vår ridskola byggdes spiltorna om till ponnyboxar. För oss som har en något överdimensionerad anläggning var det en bra lösning, så i dagsläget står det bara ponnyer i det som tidigare var ridskolestallet. I nya stallet står det fyra lektionshästar och resten privathästar. På andra anläggningar där varje plats behövs, är det inte möjligt.

är ponnybox ett annat ord för "oalgligt" små boxar? minimåttet oavsett hästens storlek är väl ändå 3*3meter eller har det ändrats?

är ponnybox ett annat ord för "oalgligt" små boxar? minimåttet oavsett hästens storlek är väl ändå 3*3meter eller har det ändrats?
Jag har aldrig mätt dem, men de är nog 3x3, de kallas ponnyboxar för att det bara är våra ridskoleponnyer som bor i dem och de är mindre än boxarna i andra stallet där storhästarna bor.

3x3 är lagligt för hästar upp till 170 cm och även lagligt för 170 och över om det är tillfälligt tex tävling.

Finns 8 olika mått och m2 beroende på hästens storlek, sedan en tabell till när det kommer till avelsston som måste vara större.
Länk http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Sharpless
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 394
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och... 2
Svar
27
· Visningar
3 578
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31