Bukefalos 28 år!

Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Mary91

Trådstartare
Sålde ett föl i December 2010 men vi står kvar som ägare fortfarande så vad ska vi göra?

Innan fölet lämnade oss så skrev vi kvitto, betalningen var gjord och vi(min pappa) skrev på ett ägarbyte papper på fölet som vi skickade med den nya ägaren och vi trodde ju självklart att h*n skulle skicka in det så att h*n blev den nya ägaren men detta gjordes ju tydligen inte.

Hästen blev frysmärkt nu i Mars/April då fick vi hem passet på hästen och efter någon vecka så ringde ägaren och sa att det hade blivit något fel och undra om vi kunde skicka passet till h*n. Men då hade vi vart inne på travsport.se eftersom där ser man vem som står som ägare på hästen och detta gjorde ju vi.
Då svarade vi h*n att först får du skicka in ägarbytes pappret på hästen för vi vill inte stå som ägare på hästen. Då svarade ägaren att det hade varit något krångel med pappret och vi tyckte det var konstigt att ägaren inte hade hört av sig tidigare eftersom det har ju gått 6 måndader sen vi sålde hästen.
Men vi skrev på en ny ägarbytes blankett som vi postade och skickade även med en lapp där det står att när vi kan se att det har gjorts ett ägarbyte så kommer vi skicka passet samma dag.

Så vad kan vi göra egentligen?
Vill inte stå som ägare på en häst som vi har sålt, vad händer om hästen blir sjuk och behöver stå på klinik.. Vem betalar det?

Nu i efterhand så skulle vi ju självklart ha skickat in ägarbytes pappret själva men eftersom vi är nybörjare så trodde vi ju självklart att den nye ägaren skickade in det då h*n verkade väldigt seriös.

Så himla tråkigt sånt här men det kanske inte är så farligt :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

hm ni får väl räkningarna också då..
Ring STC och hör, ni kanske kan skicka in kopia på kvitto så ni avförs som ägare.
 
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Det kan väl helt enkelt blivit nåt fel, var inte så misstänksam.;)
De kanske skickade in pappren, men missat skriva i nåt personnr eller nåt, sen när lappen skickades tillbaka så har de tappat bort den/glömt skicka in igen osv.
 
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Får hoppas det har blivit något fel helt enkelt men tycker det tar sån tid för vi vill verkligen inte stå kvar som ägare på hästen och h*n borde ju vilja ha passet på hästen.

Men eftersom vi skickade en ny ägarbytes blankett för 2 veckor sedan till köparen så tycker jag iaf att h*n borde ha hunnit skickat in det så att h*n står som ägare nu. Därför börjar vi bli misstänksamma då det tar så långt tid.

Händer det inget mer inom det närmsta nu så får vi kontakta STC och höra vad man kan göra.

Gör vi rätt som behåller passet på hästen?? Självklart kommer vi skicka passet direkt när vi ser att h*n står som ägare på hästen...
 
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Klart ni gör rätt - tycker jag åtminstone - de har inte uppfyllt sin del även om det står på blanketten att det är säljaren som ska skicka in den (har jag för mig).
 
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Fast det är inte lätt för säljaren att skicka in lappen.
När vi säljer häst så är det ofta tänkt att det ska in fler delägare i hästen, och den som är här och betalar har ofta inte riktigt koll på exakt vilka och vilka personnr som ska stå med som delägare.
Så det är bara att underteckna lappen som säljare och ge den till köparen, så de kan fixa resten sen.
 
Sv: Såld häst men vi står kvar som ägare, vad göra??

Så bra att du tycker vi gör rätt när vi behåller passet :)

Får hoppas det löser sig inom det närmsta för ifall hästen skulle hamna på klinik så känner inte vi för att bekosta det..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 228
Senast: Smedholt
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
875
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 757
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp