Sälja häst på avbetalning?

Asså, jag köpte min första häst på avbetalning från en kompis efter jag haft henne som min egen ett år, en betydligt lägre prisklass. Och även om det fungerade utmärkt för oss så säger jag ändå som alla andra Nej, bara Nej.

Speciellt inte för en såpass stor summa pengar. Visst det kan gå bra men går det fel går det lätt käpprätt åt helvete. Då är det bättre om köparna får ta ett lån.

Tänk på att juridiskt sätt är hästen efter första avbetalningen deras, även om de slutar betala. Ägandeskapet går över till dem och sen kan de sluta betala, juridiskt har du inget att komma med, för ägandeskapet har gått över. Du kan kaaaaanske få rätt i en tvist om du har en bra advokat men det kommer kosta mer än hästen är värd. Sjukt, men så är det.
Har läst om just detta scenario många gånger.

Tänk på att juridiskt sätt är hästen efter första avbetalningen deras, även om de slutar betala. Ägandeskapet går över till dem och sen kan de sluta betala, juridiskt har du inget att komma med, för ägandeskapet har gått över. Du kan kaaaaanske få rätt i en tvist om du har en bra advokat men det kommer kosta mer än hästen är värd. Sjukt, men så är det.
Det beror på hur man utformar kontraktet, men vid ett standard köpekontrakt så är det ju så.

Tänk på att det är 300.000 det handlar om.
Varför tror du att jag inte tänkt på det? Jag har påpekat det i tidigare inlägg och hänvisar till jurist, något jag inte skulle gjort om det är småpengar. Det är dock TS som behöver tänka på det när hen i slutändan väljer alternativ och inte jag.

Varför tror du att jag inte tänkt på det? Jag har påpekat det i tidigare inlägg och hänvisar till jurist, något jag inte skulle gjort om det är småpengar. Det är dock TS som behöver tänka på det när hen i slutändan väljer alternativ och inte jag.
Felsyftning av mig. Ber om ursäkt. Naturligtvis är det TS som skall tänka.

Jag förstår om du hittat en lysande fodervärd att du hellre säljer dit än att behöva sätta ut hästen till salu. MEN är det 300 000 kr vi pratar om ? ALDRIG I LIVET att jag skulle sälja på avbetalning. Mitt "försök" var på 55000 och slutade i tingsrätten med gömd häst och va tvungen att leta upp den mm.

Det finns de som lånar ut pengar, banker, bluestep, resurs bank mm.

OM du nu vill göra en snällare deal för din fodervärd så hade jag hellre sänkt priset (säg 270 000 istället (= 30 000 kr i rabatt) men återigen INGEN avbetalning !) så du underlättar så att hon enklare kan få ett lån....

Har du råd och är okej med att förlora allt utom första avbetalningen? Är svaret nej (vilket jag ju misstänker att det är, 300’ är mycket pengar för alla jag känner) så hade jag inte godtagit någon avbetalning

Hur reglerar man, och fortsätter fungera som vänner, om något händer hästen och den inte är färdigbetald. Tänker på veterinärkostnader och försäkringspengar, ev avlivning.

Det är vår fodervärd sedan ett år tillbaka, hästen har det jättebra hos dom.
Förstör inte en god relation genom att blanda in pengar.
Världen är full av människor som pajat sina relatkioner pga pengar.

(jag är fortfarande sur efteratt en vän för runt 30 år sen inkvarterade sin häst hos oss och sen inte betalade. ;) )

Ytterligare en aspekt är förstås vad som händer om hästen skadar sig eller till och med dör innan hela summan är betald?
Kommer köparen att betala hela summan ändå?
Hur ser det ut med eventuell liversättning från försäkringen?
Vem står för veterinärkostnader under under tiden som avbetalningen pågår?

Det är mycket om kan hända, många scenarion som man kanske inte kan föreställa sig när man är vänner och överens.
Vill man absolut genomföra en sådan affär ändå är mitt råd att ta hjälp av en erfaren hästjurist som kan hjälpa er att vrida och vända på alla typer av scenarion som kan uppstå.
Det finns en anledning till att många kontrakt stipulerar att risken övergår på köparen när hästen står i transporten. Dvs allt som händer hästen efter det är köparens bekymmer.

Vi har sålt på avbetalning till nära vän som hade lånat hästen innan. Vi diskuterade mycket innan hur vi skulle skriva ett kontrakt som kändes tryggt för oss båda, bla övergången av ägarskapet, vite osv. För hos hände allt det som nämnts som farhågor i tråden, dvs hästen skadades allvarligt under betalningsperioden (men blev helt återställd) och dog sedan abrupt. Vi var som sagt överens innan och det blev aldrig någon diskussion under tiden eller efteråt, och vi är fortfarande väldigt nära vänner. Med det sagt, så det går att göra på ett bra sätt för båda, men skulle nog inte rekommendera det. 😅

Va, hur kan det vara så? Nu blev jag nyfiken.

En 300 tusen kronors häst borde även vara rätt van vid att byta miljö?
Varför skulle den vara det? Jag hade en häst som legat i den prisklassen idag, han hade två ägare i hela sitt liv (uppfödaren som red in honom och senare mig och min mamma) han är långifrån unik, jag vet många svårklasshästar som haft 1-2 ägare under hela sina liv. Tävlingsponnier är en annan sak.

Jag har haft en häst på avbetalning, köparen fick 18 månader på sig att betala av, i den takt denna själv kände så länge hela summan var betald inom 18 månader. Köparen var fodervärd fram till hästen var helt betald. Det löste sig jättebra, men var enbart 45 000 det handlade om då och inte 300k.

Vi löste försäkringar så att fodervärden stod för vet vård försäkringen och jag för liv försäkringen till hästen var betald. På så vis skulle jag ju få något för hästen om något skulle hända den så att den hade behövts tas bort.

Varför skulle den vara det? Jag hade en häst som legat i den prisklassen idag, han hade två ägare i hela sitt liv (uppfödaren som red in honom och senare mig och min mamma) han är långifrån unik, jag vet många svårklasshästar som haft 1-2 ägare under hela sina liv. Tävlingsponnier är en annan sak.
Så man åker inte runt och tävlar en hel del då? Man vet att den är värd 300 tusen bara sådär?!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Äger häst men säljaren vill häva köp (se annan tråd) och rasföreningen vill avvakta tills tvisten är löst med ägarbyte då säljaren... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 892
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 468
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jahapp då startar jag en ny tråd. Försiktigt positiv då jag fått kontakt med en säljare som tycker att jag låter vettig. Får se om det... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 550

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar