Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då läser vi inläggen väldigt olika. Det går också att vara någotsånär trevlig oavsett.Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.
Jag känner inte ett enda fullblod som behöver regelbunden stretchning, massage eller särskilt omsorgsfull ridning samt specialhovslagare för att hålla för vardagsridning. De flesta jag känner är rätt vanliga hästar med eventuellt högt näringsbehov.Jag håller med @Grazing - det låter som en helt normal fullblodshäst förutom skadehistoriken?
@allyrally - om den blir friskförklarad så får du räkna med att rehaba några månader och det är en hit att den är fullt igång och regelbundet tränad för tränare i ytterligare några månader om du vill ha seriösa spekulanter vid försäljning.![]()
Dålig hovkvalitet låter mest som den behöver lite tätare skoningar av en duktig hovslagare, och det är ju inte ovanligt. I övrigt så kan ju genomtänkt ridning innebära någon som kan rida en häst i korrekt form och gymnastisera, rider varierar och tömkör någon gång i veckan. Det låter ju rimligt för en het häst som är under utbildning och ännu inte kan bära sig själv korrekt. Då är frågan hur mycket professionell massage och stretching som skulle behövas också, om den arbetas korrekt och får en möjlighet att bygga upp muskulaturen så den matchar med energinivån.+regelbunden massage, stretching, särskild täckning (väldigt känslig) särskild hovvård (?) "Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla." och har knappt varit igång någon längre period under de 2,5 år Ts ägt hästen, som för övrigt är sju år gammal och grön.
"Särskild hovvård" räknar jag som att hästen behöver en bra hovslagare och att man inte ska slarva med hovarna.
Nja min ponny behövde veterinär exakt en gång på under våra år ihopIsåfall är majoriteten av hästar osunda tyvärr. Denna hästen är inte mer mardröm än andra isåfall. Och som sagt, alla har inte emot att ge sin häst fri tillgång på mat eller tycker det är så hemskt om hästen får ett sår ibland.
Som sagt, om hästen visar att den håller för ridning och belastningen och man reder ut vart problemen kommer ifrån så ser jag inte denna hästen som särskilt mycket värre än någon annan häst.
Förväntar man sig att inte gå back på ett hästköp ska man nog inte köpa häst.
Jag känner inte ett enda fullblod som behöver regelbunden stretchning, massage eller särskilt omsorgsfull ridning samt specialhovslagare för att hålla för vardagsridning. De flesta jag känner är rätt vanliga hästar med eventuellt högt näringsbehov.
Alltså när det köper jag inte. Mina ena fick jag halt och han har behövt behandlas en del i sina bakknän. Med rätt träning och upplägg går han svår klass i WE. Har en till som är likt TS häst behandlad i bakknän och si-led. Den kräver naturligtvis rätt tänk i träningen och är dessutom betydligt knepigare än hur ts beskriver sin häst-den hoppas jag ska gå svår klass med tid den också.Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.
Fast hade du köpt honom är ju den rättvisa jämförelsen. Är ju lite annan sak att låna och ha en ägare som är kostnadsansvarig än att köpa en halt häst. (Sen går nästan allt att sälja till rätt pris, men..)Alltså när det köper jag inte. Mina ena fick jag halt och han har behövt behandlas en del i sina bakknän. Med rätt träning och upplägg går han svår klass i WE. Har en till som är likt TS häst behandlad i bakknän och si-led. Den kräver naturligtvis rätt tänk i träningen och är dessutom betydligt knepigare än hur ts beskriver sin häst-den hoppas jag ska gå svår klass med tid den också.
Mången häst hsr issues med kroppen-men fungerar ändå med genomtänkt träning.
Ja då ska ju hästen ha något väldigt speciellt om den ska locka köpare trots problem. Tex att man kan köpa en superfin läromästare till lågt pris pga problemen, en typ av höst man annars hade varit väldigt dyr. Men ”vanliga” hästar lockar ju inte på det sättet.Fast hade du köpt honom är ju den rättvisa jämförelsen. Är ju lite annan sak att låna och ha en ägare som är kostnadsansvarig än att köpa en halt häst. (Sen går nästan allt att sälja till rätt pris, men..)
Sen håller jag med om att många hästar med issues funkar fint när man får till det rätt. Men de är och förblir ju svårare att sälja och dyrare att äga ofta.
Jag är inne på samma spår som @Alexandra_W Om någon av dina elever hade letat häst och berättat att de hittat en sju år gammal häst, inte jätteutbildad, kräver sin ryttare, kräver extra noga anpassat foder, skoning och rehab/prehab. Samt har en skadehistorik och vad jag har tolkat det har den inte varit igång och skadefri en längre tid efter skadan. Vad jag har läst har den inte visat något extra speciellt i varken psyke eller kapacitet. Hade du rått din elev att köpa hästen?Alltså när det köper jag inte. Mina ena fick jag halt och han har behövt behandlas en del i sina bakknän. Med rätt träning och upplägg går han svår klass i WE. Har en till som är likt TS häst behandlad i bakknän och si-led. Den kräver naturligtvis rätt tänk i träningen och är dessutom betydligt knepigare än hur ts beskriver sin häst-den hoppas jag ska gå svår klass med tid den också.
Mången häst hsr issues med kroppen-men fungerar ändå med genomtänkt träning.
Ja det hade jag gjort-för rätt pris. Precis samma med Katten. Dio, som jag köpte, har ju också sina issues. Där köpte jag dessutom med vetskapen att det garanterat finns nånting fel men visste inte vadFast hade du köpt honom är ju den rättvisa jämförelsen. Är ju lite annan sak att låna och ha en ägare som är kostnadsansvarig än att köpa en halt häst. (Sen går nästan allt att sälja till rätt pris, men..)
Sen håller jag med om att många hästar med issues funkar fint när man får till det rätt. Men de är och förblir ju svårare att sälja och dyrare att äga ofta.
Helt beroende på vad hästen kostar, hur den är byggd/rör sig och hur jag vet att eleven rider/har engagemang så hade jag definitivt kunnat rekommendera köp. Den felfria hästen finns inte- en kommer alltid få jobba runt nån sorts problematik. Ett fullblod utgår jag dessutom alltid från att de ha KS.Jag är inne på samma spår som @Alexandra_W Om någon av dina elever hade letat häst och berättat att de hittat en sju år gammal häst, inte jätteutbildad, kräver sin ryttare, kräver extra noga anpassat foder, skoning och rehab/prehab. Samt har en skadehistorik och vad jag har tolkat det har den inte varit igång och skadefri en längre tid efter skadan. Vad jag har läst har den inte visat något extra speciellt i varken psyke eller kapacitet. Hade du rått din elev att köpa hästen?