Sälja sin hjärtehäst

Bukefalos 30 år!

Sett till vad folk verkar ha för hästar så låter den inte särskilt märkvärdig. Finns många som verkar se diverse pyssel som normalt. Att hästen behöver god hovvård ser jag inte som något särskilt märkligt, och jag räknar heller inte med att utbildad hovslagare=god hovvård. Att ett fullblod behöver täckas kan väl inte ses som konstigt det heller.

Med det sagt så är det verkligen inte en häst jag själv hade köpt, men det finns ju andra människor. Sätt du igång hästen och håll igång ett tag, sätt ut den på annons och se om du hittar någon vettig :)

Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.
Då läser vi inläggen väldigt olika. Det går också att vara någotsånär trevlig oavsett.

Jag håller med @Grazing - det låter som en helt normal fullblodshäst förutom skadehistoriken?

@allyrally - om den blir friskförklarad så får du räkna med att rehaba några månader och det är en hit att den är fullt igång och regelbundet tränad för tränare i ytterligare några månader om du vill ha seriösa spekulanter vid försäljning. :)
Jag känner inte ett enda fullblod som behöver regelbunden stretchning, massage eller särskilt omsorgsfull ridning samt specialhovslagare för att hålla för vardagsridning. De flesta jag känner är rätt vanliga hästar med eventuellt högt näringsbehov.

+regelbunden massage, stretching, särskild täckning (väldigt känslig) särskild hovvård (?) "Kommer behöva genomtänkt träning med en del arbete från marken i framtiden för att hålla." och har knappt varit igång någon längre period under de 2,5 år Ts ägt hästen, som för övrigt är sju år gammal och grön.
Dålig hovkvalitet låter mest som den behöver lite tätare skoningar av en duktig hovslagare, och det är ju inte ovanligt. I övrigt så kan ju genomtänkt ridning innebära någon som kan rida en häst i korrekt form och gymnastisera, rider varierar och tömkör någon gång i veckan. Det låter ju rimligt för en het häst som är under utbildning och ännu inte kan bära sig själv korrekt. Då är frågan hur mycket professionell massage och stretching som skulle behövas också, om den arbetas korrekt och får en möjlighet att bygga upp muskulaturen så den matchar med energinivån.

"Särskild hovvård" räknar jag som att hästen behöver en bra hovslagare och att man inte ska slarva med hovarna.

Det är för mig normal hovvård... En lägsta standard.

Särskild hovvård = platta sulor, svaga väggar, rötna strålar, tappar skor, man får byta skosorter, testa lim, man kanske inte kan barfotarehabba för att hästen har för ont, hästen blir halt ofta... Måste ha en erfaren hovslagare och en större budget, täta skoningar (var 4:e vecka) och större kunskap.

OM du bestämmer dig för att lägga ut hästen på annons, var jättetydlig med alla ”problem” och allt hästen behöver i sitt liv för att må bra.
Jag hade inte vågat sälja med risk för att nästa ägare inte förstår vad hen gett sig in på och hästen far illa, eller blir en vandringspokal.

Vi som ägare har en skyldighet att se till hästens bästa, och även om det kan bli jättebra hos rätt människa kan det också bli jättefel.

Men lägga ut annons och se vad för människor som hör av sig kan man ju alltid göra, så får du ta det därifrån.

Isåfall är majoriteten av hästar osunda tyvärr. Denna hästen är inte mer mardröm än andra isåfall. Och som sagt, alla har inte emot att ge sin häst fri tillgång på mat eller tycker det är så hemskt om hästen får ett sår ibland.

Som sagt, om hästen visar att den håller för ridning och belastningen och man reder ut vart problemen kommer ifrån så ser jag inte denna hästen som särskilt mycket värre än någon annan häst.

Förväntar man sig att inte gå back på ett hästköp ska man nog inte köpa häst.
Nja min ponny behövde veterinär exakt en gång på under våra år ihop :)
Min häst hade klippkort, också fullblod.
Så nog skiljer det en del mellan raser och individer.
Skulle jag köpa häst igen hade jag absolut valt en frisk ras gärna ponny.

Fundera på varför någon skulle köpa hästen och vem denna någon är. Och vad kan göras för att få hästen mer intressant för seriösa spekulanter. Risken är att den som köper hästen inte förstår vad den kräver.

Att folk har alla möjliga hackiga ök som de vårdar ömt, innebär inte med automatik att de är beredda att KÖPA och vårda en hackig häst (eller att deras omsorg resulterar i ett gott hästliv).

Jag hade en i grunden sund och snäll ungponny men som var behandlad som fyraåring i ett bakknä och låg efter i sin utbildning. Och besvären med bakknäet visade sig enbart i att han blev aggressiv. Inte alls bra för en liten söt barnponny att försöka ha ihjäl folk. Dessutom hade han haft magsår så var lite knöligt med utfodringen och viktigt ett nytt hem kunde balansera det med extremt lätt född ponny men som inte kunde gå mer än 4 h utan mat.

Den var behandlad och igångsatt och snäll och rar men jag kunde inte garantera att den skulle hålla för full ridning över tid. Eller att det inte skulle få ont och bli aggressiv igen. Jag kunde heller inte själv ha den kvar då jag skulle flytta från gård till stan och vara inackorderad. Samtidigt kändes det hårt att avliva en rar, okomplicerad och snäll ungponny. Men sälja var helt uteslutet. Vägrade kasta det potentiella problemet på någon annan och/eller riskera att ponnyn blev en vandringspokal. Så jag lånade ut honom på foder för senare köp.

Jag skulle aldrig ens överväga att sälja TS häst. Utan endera ta bort den eller låna ut. Troligen hade jag tagit bort om jag inte kunde ha den. Av beskrivningen så finns ett underliggande problem som kanske är SI-leden eller kanske inte, men all den konstgjorda andning som krävs för den inte ska bli ofräsch är ett tydligt tecken på underliggande problem. Så fullt igång och fräsch utan extra pyssel i ett år kanske är vad jag skulle de kunde förändra.

Senast ändrad:
Jag har själv haft fullblod som jag köpt från banan, min erfarenhet (och flertalet bekantas) är att de är slitna då de rids in alldeles för tidigt, tränas ensidigt, säljs av en anledning och det är sällan enbart inställning utan de har mycket med sig i bagaget genetiskt, mentalt och fysiskt. Jag tycker att när man börjat behandla SI-leder och bakknän så har man fortfarande antagligen ingen aning om det primära problemet utan man försöker hitta det och samtidigt ge hästen lindring i något som uppenbarligen inte går att laga.
Det är en rätt dålig marknad för hästar som har de diagnoserna och hästen riskerar att hamna hos någon som antingen inte förstår att den behöver regelbunden veterinärbehandling och täta skoningar eller få gå runt o ha ont.
Jag hade om jag inte kunde behålla den själv eller ha ut den på foder, tagit bort den. Jag har sålt häst tidigare med problem och det ångrar jag djupt. Även om köparen säger sig vara både det ena o det andra har man ingen aning vad den gör härnäst.

Jag känner inte ett enda fullblod som behöver regelbunden stretchning, massage eller särskilt omsorgsfull ridning samt specialhovslagare för att hålla för vardagsridning. De flesta jag känner är rätt vanliga hästar med eventuellt högt näringsbehov.

Dito! De fullblod jag känner är rätt robusta i träning och behöver verkligen inget extra duttande med kroppen för att funka för vanlig hobbyridning på lättklassnivå. Har man redan innan man är igång problem med baknän skulle jag vara extremt skeptisk.

Det som varit nackdelen är att de ibland behövt tätare skoningsintervall och väldigt bra grovfoder. Hård träning är de avlade för att tåla.

(De galopptränare jag är bekant med är också noga med att hästarna ska jobba allsidigt och de chansar inte om hästen känns ofräsch. Skulle aldrig köpa en häst från någon som inte har det tänket.)

Jag skulle även tänka på hur "klumpig" hästen är med tanke på besöken hos veterinären. Kanske beror det på att kroppen är sne eller liknande, eller så är hästen till sin natur lite klumpig. Det skulle jag inte vilja köpa på mig om jag kan undvika det, man får mycket gratis med en häst som naturligt vet var man ska sätta hovarna, även om såklart någon olycka kan hända.

Haha men snälla du, det handlar inte om hur pigg hästen är eller hur mkt den äter. Det handlar om att det är en osund häst i botten som ts lessnat på och vill göra sig av med utan att gå alltför mkt back på affären.
Alltså när det köper jag inte. Mina ena fick jag halt och han har behövt behandlas en del i sina bakknän. Med rätt träning och upplägg går han svår klass i WE. Har en till som är likt TS häst behandlad i bakknän och si-led. Den kräver naturligtvis rätt tänk i träningen och är dessutom betydligt knepigare än hur ts beskriver sin häst-den hoppas jag ska gå svår klass med tid den också.

Mången häst hsr issues med kroppen-men fungerar ändå med genomtänkt träning.

Alltså när det köper jag inte. Mina ena fick jag halt och han har behövt behandlas en del i sina bakknän. Med rätt träning och upplägg går han svår klass i WE. Har en till som är likt TS häst behandlad i bakknän och si-led. Den kräver naturligtvis rätt tänk i träningen och är dessutom betydligt knepigare än hur ts beskriver sin häst-den hoppas jag ska gå svår klass med tid den också.

Fast hade du köpt honom är ju den rättvisa jämförelsen. Är ju lite annan sak att låna och ha en ägare som är kostnadsansvarig än att köpa en halt häst. (Sen går nästan allt att sälja till rätt pris, men..)

Sen håller jag med om att många hästar med issues funkar fint när man får till det rätt. Men de är och förblir ju svårare att sälja och dyrare att äga ofta.

Fast hade du köpt honom är ju den rättvisa jämförelsen. Är ju lite annan sak att låna och ha en ägare som är kostnadsansvarig än att köpa en halt häst. (Sen går nästan allt att sälja till rätt pris, men..)

Sen håller jag med om att många hästar med issues funkar fint när man får till det rätt. Men de är och förblir ju svårare att sälja och dyrare att äga ofta.
Ja då ska ju hästen ha något väldigt speciellt om den ska locka köpare trots problem. Tex att man kan köpa en superfin läromästare till lågt pris pga problemen, en typ av höst man annars hade varit väldigt dyr. Men ”vanliga” hästar lockar ju inte på det sättet.

(Menar problem som kräver extra framåt, inte bara att det finns skadehistorik)

Jag är inne på samma spår som @Alexandra_W Om någon av dina elever hade letat häst och berättat att de hittat en sju år gammal häst, inte jätteutbildad, kräver sin ryttare, kräver extra noga anpassat foder, skoning och rehab/prehab. Samt har en skadehistorik och vad jag har tolkat det har den inte varit igång och skadefri en längre tid efter skadan. Vad jag har läst har den inte visat något extra speciellt i varken psyke eller kapacitet. Hade du rått din elev att köpa hästen?

Ja det hade jag gjort-för rätt pris. Precis samma med Katten. Dio, som jag köpte, har ju också sina issues. Där köpte jag dessutom med vetskapen att det garanterat finns nånting fel men visste inte vad😅. Jag är ju av tron att nära nog allt går att jobba runt och att få hästarna att fungera.

Jag är inne på samma spår som @Alexandra_W Om någon av dina elever hade letat häst och berättat att de hittat en sju år gammal häst, inte jätteutbildad, kräver sin ryttare, kräver extra noga anpassat foder, skoning och rehab/prehab. Samt har en skadehistorik och vad jag har tolkat det har den inte varit igång och skadefri en längre tid efter skadan. Vad jag har läst har den inte visat något extra speciellt i varken psyke eller kapacitet. Hade du rått din elev att köpa hästen?
Helt beroende på vad hästen kostar, hur den är byggd/rör sig och hur jag vet att eleven rider/har engagemang så hade jag definitivt kunnat rekommendera köp. Den felfria hästen finns inte- en kommer alltid få jobba runt nån sorts problematik. Ett fullblod utgår jag dessutom alltid från att de ha KS.

Sen just med fullblod hade jag kunnat backa eftersom de kräver så otroligt mycket mat. Men det är generellt fullblod och inte den specifika hästen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka