Säljbart?

Araminta

Trådstartare
Hej! (Detta är ingen annons!!)
Går i säljtankar och funderar lite på om det är nån idé att försöka sälja gamla hjälmar/säkerhetsvästar? Det är välanvända (billiga) grejer som nog varit med om ett eller annat fall från hästryggen, hur säker är en sådan hjälm/väst? Tillräckligt för att kunnas säljas vidare? Finns det något sätt att kolla hur mycket av skyddet som finns kvar i en hjälm/väst?

Sv: Säljbart?

hjälmarna är bara att slänga, slå helst söder dom så inte nån "sopnisse" får för sig att sälja dem.. plasten i hjälmarna åldras och skyddar inte lika bra, bara efter 3 år har säkerheten försämrats..

västarna kan du sälja.. dom försämras inte nämvärt förutom att dom ser slitna ut isf..

*kl* Jag gav bort mina hjälmar till en ridskola. Där är det ju ändå sisådär med hjälmar och mina har nog varit med om färre fall än de som finns där :crazy:

var dom äldre än 3 år gamla? isf var det ganska oansvarigt, när plasten i hjälmen åldras krackelerar den, i vissa gamla hjälmar är cellplasten inuti bara ett pulver.. om ett barn rider på ridskolan, faller av och får en huvudskada pga att hjälmen var långt efter bäst föredatumet och därmed inte så säker som den ser ut att vara.. vem får skulden? hästen? föräldrarna? eller kanske ridskolan som använder trasig otillräcklig utrustning?..

sin egen gamla hjälm kan man ha på sitt eget huvud, men man ger inte bort dem och man säljer dem inte.. då säljer du ett falskt skydd, var gör det dig till?

Snälla, vad du än gör, sälj inte hjälmen. Kasta den. De ska ju eg bytas ut efter varje fall, eller till och med om man tappar dem i stallgolvet. Jag byter inte ut så 'noga', men det är ju mitt val. Att sälja en beg hjälm, som kanske någon som inte VET att man ska byta ut köper. Nä.

Västar har en livslängd på 5 år och ska sen bytas ut, de är inte lika fallkänsliga, så väst har jag faktiskt sålt. 3 år gammal, inga fall. Men hjälm skulle jag aldrig sälja beg (eller köpa), och inte en för gammal väst, eller en som råkat ut för ett ordentligt fall.

Jag köpte ny hjälm i helgen, eftersom det dåliga samvetet att jag inte bytt ut min (några lindriga fall utan huvudislag, samt några tapp i stallgolvet, inga synliga skador) slog till. Väntar på att den nya ska komma hem, sen ska jag faktiskt slakta (om jag kan förmå mig) min gamla fina grå hjälm och se hur den ser ut.

slå helst söder dom så inte nån "sopnisse" får för sig att sälja dem

Förlåt att jag stjäl lite tråd här, men jag har en liten fundering bara... :D

Jag brukar nöja mig med att klippa bort alla remmar från hjälmen, räcker det tro, eller ska man förstöra den mer?

Till Alla:
Jo det var väl det jag tänkte. Får ta och langa mina hjälmar då. Vet inte hur gamal västen är men tvekar på att den är äldre än 5. Ska känna igenom den ordentligt för säkerhetsskull.

Tack för alla svar!

Förlåt att jag stjäl lite tråd här, men jag har en liten fundering bara... :D

Jag brukar nöja mig med att klippa bort alla remmar från hjälmen, räcker det tro, eller ska man förstöra den mer?

JAG skulle sabba den mer. Mest för att om nån 'unge' hittar den, och använder den utan hakband eller försöker sy ditt ngt eget.

Nu blev jag lite nostalgisk med, och mindes min barndoms första hjälm. Utan hakband, eller med nåt trams i elastiskt material mest för syns skull. Och så HÅRDplastskal, ingen 'frigolit'. Först for hjälmen, sen jag efter. Vansinne egentligen, men då fanns ju inget att jmf med det var standarden. Minns hur stolt jag var när jag sen fick en JOFA med öronbyglar, hakrem och hakkopp *brrr i jmf med dagens hjälmar, men OJ vad stolt jag var då =))

Nja de hjälmarna var runt året gamla och slagit i skallen med dem hade jag inte heller gjort. Mina hjälmar vidgar sig och blir för stora hela tiden därav byter jag rätt frekvent. :cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 213
Senast: cewe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 754
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 726
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka