sällskapshäst- shettis?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 768
J

jupiter-judex

min inackorderade ska nu flytta sina hästar till annan ort och min blir nu ensam. har en kompis som måste göra sig av med sina pga skilsmässa och har erbjudit mig att få hennes två shettisar. jag har aldrig haft en shettis och undrar lite över hur ni löser det på sommaren och så, är lite fundersam över betessäsongen.

Sv: sällskapshäst- shettis?

Mina går på bete precis som de andra hästarna har aldrig djort någon skillnad på dem mot andra hästar.

låter ju suveränt! dom jag har pratat med säger att det blir problematiskt på sommaren eftersom dom inte kan gå på samma sommarhage...annars vore det ju en bra lösning

är en av dom fångbenägna eller finns det annan anledning till att dom inte kan gå på samma bete?

dom har aldrig haft fång än i alla fall, den ena är 14 och den andra 9 år. men dom har väl i och för sig alltid gått i en vildvuxen björkhage med mycket ris och sånt och inte i en ren gräshage. gick i en nerbetad gräshade i somras och det gick ju bra. jag har inte jättemycket mark, letar mer, men har en vinterhage utan gräs och en sommarhage som var nysådd för två år sedan. alla verkar så skeptiska till att ha dom på gräs... och säger att shettisar inte kan gå på gräs för då får dom fång

Hadde en shettis som sällskapshäst till en stor häst en gång.Det gick alldeles Utmärkt:D Dom gick i en hage med kanske ca 0,5-3 cm blandat gräs.(ganska så mkt långt gulnande havsgräs).

men hur gör ni på vintrarna i hagen då? jag brukar ju ha fri tillgång på hö så dom kan bestämma själva och alltid har att plocka med. funkar det på shettisar också?

:crazy: Varför skulle det inte göra det? Vad skiljer en shettis från vilken annan häst som helst förutom storleken...? :confused:
Jag förstår inte varför de inte kan gå i samma hage...?

Alla mina hästar går på samma bete. Även shettisen. Han är 16 år, och har hittills aldrig fått fång av nåt bete. Vi har en lång tillvänjningsperiod, men det har vi till alla hästarna, så att ingen ska bli kass i magen...

Vi har "fått" två shettisar till stallet och de är helt ljuvliga små monster.

De borde väl kunna gå med en stor häst om de inte är har fångproblem såvitt jag förstår. Fånghästar däremot kräver ju en hel del.

Nej, det största problemet med dessa söta småmonster är väl att de är så :devil: rymningsbenägna... de kommer minsann ut om det bara är ett litet litet fel någonstans på staketet och de drar sig inte för att pressa sig mellan eltrådarna heller. Gräset ÄR grönare på andra sidan staketet om man frågar våra smådamer. Numera verkar det som om de kanske håller sig inne - vi har fått sätta tråd var 10:e centimeter upp till ungefär 90 cm...:p

Tänk bara på att du bör kunna motionera de små liven på något vettigt sätt. Är de inkörda så att du kan köra dem?

vi har 2 shettisar, 2 halvblod och 1 D-ponny ihop på vår lösdrift. dom har fri tillgång på hösilage. vi har även hästarna ihop sommartid på bete. det har funkat jättebra. har bilder på "min profil" på shettisarna, korten är tagna förra våren (tidigt).

jag har haft en fjording och en shettis gått tillsammans nu och jag är livrädd för att min lilla ska få fång då hennes mamma blev tvungen att avlivas pågrund av det. jag hade som tur var två hagar som låg precis brevid varandra, en med mycke mat i och en med lite mat i. Så min lilla fick med den stora på det stora betet några timmar om dagen och fick sedan stå på andra sidan staketet. på nätterna stog dom alltid i samma hage(den med lite mat) och så la jag ut hö istället. Fång är hemskt!

:crazy: Varför skulle det inte göra det? Vad skiljer en shettis från vilken annan häst som helst förutom storleken...? :confused:
Jag förstår inte varför de inte kan gå i samma hage...?

shettisar är OFTAST mer mat friska än andra hästar. för många 100 år sen när dom levde på shetlandsöarna. hade dom inbyggt att när det fanns mat skulle dom äta medans det fanns. för där kunde det komma perioder då det inte fanns någon mat överhuvudtaget. så det var bäst att äta medans det fanns. och det sitter fortfarande kvar i huvudet på många shettisar. det händer ju ganska ofta att shettisar får fång, jag har iaf varit med om mer fång på shettisar än på storhästar.

Ja, de kan vara rymningsbenägna. Man kanske ska tänka på att sätta tråd lite längre ner på sitt staket, när man har shettis. Flera gånger i somras, fick jag stanna till vid vår hage och putta in shettisen i hagen, då han stod med halva kroppen i diket utanför och halva innanför staketet. :angel: Han bryr sej dessutom inte i att han får stötar av staketet, hög smärtröskel kanske?

jo, en extra tråd lär det väl bli i så fall. dom har faktiskt aldrig rymt ur hagen där dom är nu så jag hoppas inte det blir så här heller i så fall. mitt dilemma är väl i fall jag vill ha hennes shettisar eller en större häst modell pensionär som vill komma med ut ibland, finns ju ganska gott om sådana som behöver ett bra hem men är pensionärer. ska jag ta hennes shettisar vet jag egentligen inte om jag vill ha bägge två, skulle helst velat ha bara en....även om hon säger att dom är billiga i drift så är det ju ändå dubbelt i verkningar och avmaskning och allt sånt där. sen var det ju det där om det är lättare med en stor med tanke på fång eller inte....gud va svårt!

En större häst kan ju ha fördelen att du kan skaffa en medryttare så att du får ridsällskap (om du inte redan har det, och om du vill ha förstås). Och att du kan rida själv.

Är du intresserad av att köra annars så är ju shettisar goa att köra med och då får de ju bra motion.

Mer matfriska ja, men när en häst väl förstått att den har tillgång till mat dygnet runt brukar det sättas in på huvudet också. Jag hör mest om fång på större, så våra erfarenheter är nog lite olika. Det var inte just maten jag reagerade över, utan de konstigt formulerade frågorna som lät som om shettisen var en helt annan art. :p

För ett par år sedan gick mina 2 araber, varmblodstravaren o shettisarna på bete tillsammans, en av araberna fick fång men shettisarna klarade sig, vintern därpå gick alla tillsammans i vinterhagen med fri tillgång på hösilage, den andra araben fick fång men inte shettisarna. Bara för att de är shettisar innebär det inte att de får fång. I dagsläget har jag 4 shettisar o en arab o de har nästan fri tillgång på hö ute men shettisarna äter inte särskillt mkt, står där en stund o går sedan iväg o leker o gör annat.

men innan dom har hunnit fatta att dom har mat dygnet runt så kan det redan vara försent. ja det måste vara väldigt olika för jag har nästan aldrig hört talas om en storhäst med fång, därimot har typ varenda shettis jag träffat haft det:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
397
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka