sällskapshäst- shettis?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 768
Sv: sällskapshäst- shettis?

:confused: Varenda shettis? Då kan du inte träffat många. Fång är helt klart, enligt mitt tycke och även andras erfarenhet, vanligare hos större ponnyer/mindre hästar. Maten löser sig nog, det är knappast det största problemet när det gäller shettisar.

Senast ändrad av en moderator:

-dubbelt-

*tiotiotio*

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara mött shettisar och små ponnier med fång problem och aldrig en stor häst.

Till TS: Min shettis som var fångbenägen satte jag munkorg på. Då kunde hon gå i samma hage som de stora. Munkorgen kan de äta och drick med obehindrat men de kan inte äta i lika stor omfattning.

Vi provade först att ha henne i en mindre hage med hon rymmde hela tiden plus att det var synd om henne att gå själv.

Munkorgen löste alla problem och hon fick inte fång igen.

Jag skrev större ponnyer (= större än shetland)/mindre hästar, inte stor häst.

Stora hästar får fång dom med, det är inget som säger att en shettis måste få fång. Förra sommaren fick flera av mina bekantas tävlingshästar fång, både halvblod o fd. travare. Mina shettisar har aldrig haft tendens till fång trots att de gått på bete med mina araber, men araberna har fått fång.

Vår minishettis går med halvbloden i samma hagar. Eftersom det är gräshage så vänjer hon sig vid gräset fr.o.m. de första stråna som kommer på våren. Hittills har vi aldrig haft problem (är lite skrockfull, så jag säger "peppar peppar"). Vi är väldigt noga med hullet, hon får inte bli en liten tjockis.

Vi har satt en extra eltråd längst ned runt hagen, någon dm ovanför marken. Det fungerar bra.

jag har haft en fjording och en shettis gått tillsammans nu och jag är livrädd för att min lilla ska få fång då hennes mamma blev tvungen att avlivas pågrund av det. jag hade som tur var två hagar som låg precis brevid varandra, en med mycke mat i och en med lite mat i. Så min lilla fick med den stora på det stora betet några timmar om dagen och fick sedan stå på andra sidan staketet. på nätterna stog dom alltid i samma hage(den med lite mat) och så la jag ut hö istället. Fång är hemskt!

SHETTIS OCH FJORDING ÄR LÄTTFÖDDA. BEHÖVER BARA TITTA PÅ MAT BLIR DOM RUNDA.

Märker man att shettisarna börjar bli lite hårda i nacken så är det tydligt tecken på början till fång. Alltså börjar dom bli lite grova i nacken ta bort dom från betet ett tag då. Lycka till.;)

Jag har min shettis och nordis tillsammans i hagen och den fungerar utmärkt. Även andra jag känner har shettisen med dom större hästarna. Däremot så bör man vara försiktig på sommaren. Shettisar som är sällskap blir oftast överviktiga vilket i sin tur i regel brukar leda till fång, därför ska man vara försiktig när det gäller bete och inte sätta dom på för kraftigt bete. Har själv aldrig haft problem med fång på våran men min kompis shettis fick fång i sommras men hon var rätt fet innan...

Lycka till!
Du kommer nog inte att ångra dig ;)

har du? vad för någon?? såg att du också är från skaraborg:bump:

sen kan man ju försöka hyra ut boxarna istället och då behöver jag ju inte skaffa sällskapshäst:) fast det finns fördelar och nackdelar med det med...

Min shettis går på bete på sommaren. Det viktiga är bara att man vänjer in dom vid bete (fast det gäller ju alla hästar) men jag har nog lite längre invänjningsperiod till shettisen än till de övriga för säkerhets skull.

*kl*

Har läst att ponnier och kallblod har lättare att få fång.
Har även själv fått den uppfattningen genom bekantas hästar.

Kan återkomma om jag minns vart jag läste det.

Hittadeen annan undersökningsomjag dock inte vet tillförlitligheten på, men där var den största andelen fånghästar:

Islandshäst
Ponnier/korsningar
Sv halvblod

Överviktiga hästar var som känt de vanligaste "patienterna".

Ursäkt sammansättningen av orden - uselt tangentbord - inte mitt

Senast ändrad:

Säger som de andra, vänj dem långsamt så det inte blir en för hastig övergång, så tror jag det kommer gå jättebra. Sedan har det ju kommit ett antal "uppfinningar" för att hästarna inte ska få i sig så mkt mat på betet. Munkorgar etc, har aldrig testat själv men det kan ju fungera =) Om du skulle få problem alltså.

Jag tror inte att det passar alla ponnyer att gå på samma bete som stora hästar. Vi kan inte låta vårt russ gå i beteshagen i början av sommaren. Då ser han ut som en tunna. Han är 22 år och har aldrig haft fång men som sagt han lägger gärna på sig några extra kilo. Jag brukar rida honom ganska ofta. Han är alltid jättepigg och skulle nog kunna röra sig hur mycket som helst. Jag brukar ha dem i hagar bredvid varandra. Vi har en vinterhage som ligger bredvid vallen. Sedan släpper jag de stora ut och in från vallen så att han får sällskap ibland. Han är van vid det och bryr sig inte om att han är ensam ibland. I år kommer jag även att låta min större ponny gå i vinterhagen en hel del. Hon blir också lätt rund om magen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
398
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka