salsa basmix till ren havre

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 112
L

Love_energy

Hej!
Jag tänkte byta ut min Salsa basmix (50% havre tror jag) till ren blötlagd havre.

För tillfället får hon (fulblodssto) per dygn 2kg Salsa havrefri och 1 kg salsa basmix. Hur mycket ren havre ska jag ge henne för att det ska bli ca lika med foderstaten hon hade innan. För tillfället går hon ute och käkar gräs hela dagarna, men till installningen får hon fri tillgång till höensilage.

Jag har ingen analys på höensilaget.

Sv: salsa basmix till ren havre

Du kan byta basmix till samma vikt havre. De ligger ganska lika i värde. Men du förlorar lite mineraler.
// Linda

jag tänker såhär: om det var ca 50% havre i basen så ska jag ta hälften ren hävre, annars blir det förmycket + då mineraler eventuellt

jag tänker såhär: om det var ca 50% havre i basen så ska jag ta hälften ren hävre, annars blir det förmycket + då mineraler eventuellt

eller tänkr jag fel då, vill inte ge för mycket havre då hon blir knäpp (fullblod)

Nu gav du 1 kg bas. Om du byter ut det mot ½ kg havre så minskar du energin i foderstaten med ca 5 MJ.
Vill du minska energin så gör det.
Vill du ha samma energimängd så byt 1 kg bas till 1 kg havre. Eller så ger du ½ kg havre och ½ kg korn.
// Linda

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 208
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 704
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka