Sålt häst på avbetalning

Försökt hitta stallet han stod i innan men gör inte de. De bor i Stenungsund och borde ha honom där någonstans, eftersom det är en skäck borde de ju inte vara så svårt att hitta honom :(
 
Och om jag förstod det rätt så kan jag inte ta hjälp av kronofogden eftersom att jag har äganderättsförbehåll?

Just nu kan du gå en av två vägar. Du har äganderättsförbehåll i avtalet, därför har du alternativ. Hade du inte haft det inskrivet, hade du bara haft ett alternativ: kräva in pengarna.

Nu kan du själv välja att tolka det som en skuld, om du inte vill ha tillbaka hästen. Och då kräver du in den skulden. Jag hade övervägt noga redan nu vilken väg du vill driva, för det är inte särskilt effektivt att skifta mellan de två alternativen, även om det givetvis går att säga "nej, nu har jag inte fått pengarna trots påminnelse, jag åker baske mig och hämtar hästen".

När ska hästen vara slutbetald? Jag hade valt att skriva en påminnelse på det belopp som ska vara erlagt ( t ex 36 000 kr). Meddela också att skulden lämnas vidare till Kronofogden för handläggning om betalning uteblir. Tillkommer dröjsmålsränta (antar att ni inte avtalat om detta?).

Skicka på mail, SMS, som brev och rekommenderat brev. Steg 1.
 
Ta kontakt med polisen, vet att det har varit en sån härva här då exakt samma sak hänt. Till vilken ort är hästen såld?
 
Ta kontakt med polisen, vet att det har varit en sån härva här då exakt samma sak hänt. Till vilken ort är hästen såld?
Såg att du nämnt orten. Ber om utsäkt! Prata med polisen och be om råd och nämn det för köparna. Har gjort det vid två tillfällen då jag inte fått full betalning, då hände det grejer. Händer det ingenting, gå vidare sen.
 
Står hästen inhyrd och inte hemma hos idioterna borde någon bukefalist eller facebookgrupp känna igen den. Vad heter den osv ?
Jag hade hämtat hem den eller egentligen krävt att få dek hemkörd på stört samt gjort en polisanmälan.
 
Har du kollat hästnät löpande så den inte plötsligt har legat på annons där? Verkar jo väldigt troligen att dom har såld hästen vidare... Därutöver, kontakta Polis och få en advokat att utforma ett brev åt dig att du ska ha betalningen innan det och det datumn, och om du inte fått det hämtar du hästen. Man kan inte hålla på och vara "Mr Nice Guy" i såna saker om man vill ha sina pengar, men om du hellre vill vara snäll, så kan du nog säga hejdå till pengarna. Förstår inte heller man har såld i Mars (det är snart december:confused: ) och allt man fått betalt är 1000 kr utav 40.000.... O_o
 
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, jag sålde min häst på avbetalning i mitten på mars i år, de hade honom på prov en månad och de ville köpa honom och ska då börja betala. Avbetalningen är på 1 år. Dom betalar dock inte jag har gett dom påminnelse men har bara fått inbetalt 1000:- utav 40.000:-
Hästen ska ju snart vara färdigbetald, hur ska jag gå till väga när dom ignorerar mig? Jag har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen

Skriv en faktura och skicka till inkasso.
 
Såg att du nämnt orten. Ber om utsäkt! Prata med polisen och be om råd och nämn det för köparna. Har gjort det vid två tillfällen då jag inte fått full betalning, då hände det grejer. Händer det ingenting, gå vidare sen.

Tack det löste sig för sig eller?
 
Just nu kan du gå en av två vägar. Du har äganderättsförbehåll i avtalet, därför har du alternativ. Hade du inte haft det inskrivet, hade du bara haft ett alternativ: kräva in pengarna.

Nu kan du själv välja att tolka det som en skuld, om du inte vill ha tillbaka hästen. Och då kräver du in den skulden. Jag hade övervägt noga redan nu vilken väg du vill driva, för det är inte särskilt effektivt att skifta mellan de två alternativen, även om det givetvis går att säga "nej, nu har jag inte fått pengarna trots påminnelse, jag åker baske mig och hämtar hästen".

När ska hästen vara slutbetald? Jag hade valt att skriva en påminnelse på det belopp som ska vara erlagt ( t ex 36 000 kr). Meddela också att skulden lämnas vidare till Kronofogden för handläggning om betalning uteblir. Tillkommer dröjsmålsränta (antar att ni inte avtalat om detta?).

Skicka på mail, SMS, som brev och rekommenderat brev. Steg 1.

Hästen ska vara slutbetalad i Mars enligt kontrakten. Har inte skrivit något om dröjsmålsränta då jag inte tänkte på det. Kronofogden känns som bästa alternativet här faktiskt.
 
Den enda kostnaden jag ser i att du hämtar hem hästen är hämtningen...
Du betalar inte tillbaka en krona av de pengar du redan fått ... De har förverkats redan...
Men som sagt nu gäller ju att ta reda på vart hästen ÄR...
 
Den enda kostnaden jag ser i att du hämtar hem hästen är hämtningen...
Du betalar inte tillbaka en krona av de pengar du redan fått ... De har förverkats redan...
Men som sagt nu gäller ju att ta reda på vart hästen ÄR...
Kostnaderna tillkommer, de 1000 kr som är betalda är ju ingenting, men uppstallning, besiktning, annonsering, foder, ev konvalescens, tillridning, hovslagare nya provridningar kostar både tid och pengar.

TS, släpp aldrig iväg en häst eller vara på avbetalning och du inte har råd att förlora båda delarna!
 
Ska aldrig sälja på avbetalning mer, största misstaget någonsin. Bara för att man vill vara snäll, tror att allt dom sa var lögn, börjar få den känslan i alla fall.
 
Kostnaderna tillkommer, de 1000 kr som är betalda är ju ingenting, men uppstallning, besiktning, annonsering, foder, ev konvalescens, tillridning, hovslagare nya provridningar kostar både tid och pengar.

TS, släpp aldrig iväg en häst eller vara på avbetalning och du inte har råd att förlora båda delarna!

precis har varken den tiden eller dom pengarna just nu. sen kostar det att köra dit då jag inte bara kan åka och hämta hästen hur som helst ..
 
precis har varken den tiden eller dom pengarna just nu. sen kostar det att köra dit då jag inte bara kan åka och hämta hästen hur som helst ..

Då hade jag absolut kört på spåret att påminna om den ursprungliga överenskommelsen (som jag nämnde innan).

Avsluta med något i stil med "om inte skulden regleras och betalningarna följs enligt avtal kommer ärendet att lämnas till Kronofogdemyndigheten för hantering. Detta kan innebära ökade kostnader och risk för betalningsanmärkning". Då har du gjort vad du kan så här långt.

Var väldigt formell, hänvisa bara till befintligt avtal och inget annat.
 
@jeesssicas PM:a mig. Jag är där titt som tätt och känner folk där, kanske kan sondera huruvida hästen finns kvar.

Sen bör man vara försiktig med att diskutera handlingsalternativ helt öppet här, framför allt om man har anledning att anta att köparen inte har ärliga avsikter. Köparen kan ju mycket väl följa den här tråden, och t ex flytta hästen med kort varsel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 117
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp