Sålt häst på avbetalning

jeesssicas

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, jag sålde min häst på avbetalning i mitten på mars i år, de hade honom på prov en månad och de ville köpa honom och ska då börja betala. Avbetalningen är på 1 år. Dom betalar dock inte jag har gett dom påminnelse men har bara fått inbetalt 1000:- utav 40.000:-
Hästen ska ju snart vara färdigbetald, hur ska jag gå till väga när dom ignorerar mig? Jag har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen
 
Har ni ett ordentligt kontrakt som visar vad ni kommit överens om?

Tala om att eftersom de inte betalat hästen är den fortfarande din och att du därför kommer att annonsera ut den.
 
Ja vi har ett ordentligt kontrakt som är skrivet av advokat
Den står typ 70mil bort så jag kan inte åka och vara med vid provridningar om jag skulle lägga ut den igen, jag vet inte ens hur hästen har det längre då dom inte hör av sig alls längre
 
Hur är ert avbetalnings avtal formulerat?
Har du ett äganderättsförbehåll i avtalet är det din häst och då kan du tyvärr bli tvungen att ta tillbaka den om den inte blir betald.
Finns det inget förbehåll så är hästen köparens som då istället har en skuld till dig. Den kan du lämna till Kronofogden för indrivning. Om så är fallet ring till Kronofogde myndigheten och fråga om hur du ska gå vidare.
 
Jag har ägarerättsförbehåll tror jag står såhär:

§3 ÄGARERÄTTSFÖRBEHÅLL
Äganderätten till Hästen övergår till Köparen först sedan full likvid erlagts.

Så med det betyder det att jag inte kan driva det vidare utan måste i så fall hämta hästen fall den inte betalas som det är sagt?
 
Jag har ägarerättsförbehåll tror jag står såhär:

§3 ÄGARERÄTTSFÖRBEHÅLL
Äganderätten till Hästen övergår till Köparen först sedan full likvid erlagts.

Så med det betyder det att jag inte kan driva det vidare utan måste i så fall hämta hästen fall den inte betalas som det är sagt?

Skicka post om dom inte svarar och berätta att eftersom att kontraktet inte är fullföljt så kommer du upp och hämtar hästen. Dessutom borde du väl göra en anmälan till polisen, dom har ju stulit hösten och håller på att komma undan med det..
 
Jag har ägarerättsförbehåll tror jag står såhär:

§3 ÄGARERÄTTSFÖRBEHÅLL
Äganderätten till Hästen övergår till Köparen först sedan full likvid erlagts.

Så med det betyder det att jag inte kan driva det vidare utan måste i så fall hämta hästen fall den inte betalas som det är sagt?
Det är din häst och du kan göra vad du vill med den eftersom köparen redan brutit avtalet genom att inte sköta avbetalningarna.
Försök att prata med köparen om att de kan hjälpa till vid en försäljning. Går inte det så kan det vara en bra id'e att prata med den som hjälpte till att göra avtalet. Det kan finnas fler saker i det som man måste tänka på.
 
Tack för alla svar, jag ska försöka komma i kontakt med dom igen och lösa det här. Blir så trött på mig själv att jag var så snäll och lät dom ta det på avbetalning.
 
Skicka post om dom inte svarar och berätta att eftersom att kontraktet inte är fullföljt så kommer du upp och hämtar hästen. Dessutom borde du väl göra en anmälan till polisen, dom har ju stulit hösten och håller på att komma undan med det..
Hästen är inte stulen den är utlämnad frivilligt så att säga. Att börja med sådant kan bli väldigt dyrt om det är fel personer man har att göra med.
Det kan t ex komma motkrav på alla kostnader som "köparen" haft för hästen eftersom det inte är deras häst. Man får hålla sig till de regler som finns och inte hitta på egna.
 
Oavsett tycker jag du ska se till att hämta hästen, köparna är inte seriösa och du vet inte vilket skick hästen är i nu, om de öht kommer hjälpa till vid en försäljning eller hur den försäljningen kommer gå till. Ta hem hästen, veterinärbesiktiga och sälj eller släpp det om du inte tycker du har möjligheter att hämta den. Risken är stor att du kommer stå med betydligt större kostnader än vad du får tillbaka hur du än gör, men det en dyr läxa. :(
 
Oavsett tycker jag du ska se till att hämta hästen, köparna är inte seriösa och du vet inte vilket skick hästen är i nu, om de öht kommer hjälpa till vid en försäljning eller hur den försäljningen kommer gå till. Ta hem hästen, veterinärbesiktiga och sälj eller släpp det om du inte tycker du har möjligheter att hämta den. Risken är stor att du kommer stå med betydligt större kostnader än vad du får tillbaka hur du än gör, men det en dyr läxa. :(
Får man verkligen hämta en häst bara sådär, utan bistånd av polis o/e kronofogden?
 
Oavsett tycker jag du ska se till att hämta hästen, köparna är inte seriösa och du vet inte vilket skick hästen är i nu, om de öht kommer hjälpa till vid en försäljning eller hur den försäljningen kommer gå till. Ta hem hästen, veterinärbesiktiga och sälj eller släpp det om du inte tycker du har möjligheter att hämta den. Risken är stor att du kommer stå med betydligt större kostnader än vad du får tillbaka hur du än gör, men det en dyr läxa. :(

Kommer i så fall få ta hem honom och försöka sälja honom igen, men känns pissigt att bli av med så mycket pengar om nu så blir fallet.
 
Om du inte har möjlighet att ta tillbaka hästen kanske det finns något försäljningsstall i närheten av där den står nu, som kan hjälpa till?

Jag får luska lite i det,vet inte ens vart han står längre för sist jag hörde något av dom skulle dom flytta till ett annat stall för att få bättre träningsmöjligheter sen är det helt dött på hästfronten. Ser ju vad hon gör på facebook, men aldrig något om hästarna längre
 
Får man verkligen hämta en häst bara sådär, utan bistånd av polis o/e kronofogden?
Så länge "köparen" inte motsätter sig så är det ju inget problem, det är ju inte svårare än att jag hämtar min stege som grannen lånat så länge man informerar att nu tar jag hem hästen eftersom ni inte betalat. Motsätter de sig då får man begära handräckning så det inte blir egenmäktigt förfarande.
 
Så länge "köparen" inte motsätter sig så är det ju inget problem, det är ju inte svårare än att jag hämtar min stege som grannen lånat så länge man informerar att nu tar jag hem hästen eftersom ni inte betalat. Motsätter de sig då får man begära handräckning så det inte blir egenmäktigt förfarande.
M.a.o. inte så enkelt som du låter påskina i förra inlägget.
 
Jag är ju även typen som inte gillar konflikter och hatar kräva pengar av andra, vet inte riktigt hur man ska formulera sig. Jag tänker att jag ska skriva till dom igen och säg att dom har tills den dagen vi sagt att han ska vara fullbetald på men vill inte hota med något på en gång eftersom jag egentligen inte har möjlighet att ta tillbaka honom.

Och om jag förstod det rätt så kan jag inte ta hjälp av kronofogden eftersom att jag har äganderättsförbehåll?
 
Jag får luska lite i det,vet inte ens vart han står längre för sist jag hörde något av dom skulle dom flytta till ett annat stall för att få bättre träningsmöjligheter sen är det helt dött på hästfronten. Ser ju vad hon gör på facebook, men aldrig något om hästarna längre
Du det där måste du ju ta tag i pronto tänker jag.... Har du "tur" eller hur man nu ska se det, så har de väl bara dolt hästrelaterade inlägg från att du ser dem på FB, men har du otur har de i sin tur lämnat ut hästen till ngn annan osv. Kan ju bli en jäkla härva.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 117
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp