Sålt häst på avbetalning

Frågan är om de ens har kvar hästen, den kanske är såld eller än värre död. Kan du gå tillbaka i personens facebookhistoria och försöka att ta reda på i vilket stall den stod? Kontakta då stallägaren per telefon och fråga om hästen. Stenungsund
är ingen storstad med hundratals inackorderingsstall. Har du googlat hästens namn? Vem har passet? Om den är såld kan nya ägaren ha skrivit om den i en blogg tex. Google kan ge dig mycket info om du är bra på att söka. Kolla även lexbase för att se om de har några domer på sig sen tidigare och kolla med skatteverket vilken adress de är skrivna på.
 
Men varför fortsätter du sälja på avbetalning om du måste dra in polis för att få betalt? :confused:
Det handlar om överenskommelser om att köparen ska betala frakt när dom får varan, har aldrig dragit in polis, utan bara nämnt möjligheten för köparen, då har pengarna kommit in. Summan handlar om typ 10% av köpebeloppet. 99% av gångerna sköter sig köparna såklart! Tar oftast full betalning, gjort såhär vid dyrare affärer någon gång.
 
Jag tänker också att då deadline för hästens betalning inte är förrän mars, så beroende på hur avtalet är formulerat kan det bli svårt att processa då de skulle kunna hävda att de betalar innan mars ...? Om de riktigt skulle vilja krångla /förhala ?
 
Men att hota med något man inte kan fullfölja är väldigt osmart.
Jag har inte koll på hela lagboken, mitt tips var att 1; prata med polisen om åtgärder. 2; nämna för personen att man har pratat med polisen. 3; anmäla om möjligt. Enligt mina erfarenheter brukar det räcka att nämna det så börjar det hända grejer. Jag pratar inte om hot eller något liknande.
 
Jag har inte koll på hela lagboken, mitt tips var att 1; prata med polisen om åtgärder. 2; nämna för personen att man har pratat med polisen. 3; anmäla om möjligt.
Det här faller inte under allmänt åtal så det kan du inte polisanmäla. Vid civilrättsliga tvister får man själv stämma personen för att ta det till rättegång, och då även betala den andra partens rättegångskostnader om man förlorar.
 
Jag har inte koll på hela lagboken, mitt tips var att 1; prata med polisen om åtgärder. 2; nämna för personen att man har pratat med polisen. 3; anmäla om möjligt. Enligt mina erfarenheter brukar det räcka att nämna det så börjar det hända grejer. Jag pratar inte om hot eller något liknande.

Har du otur har personen man är i tvist koll. Då blir det pinsamt. Hade snarare ringt KFM eller inkasso för att kolla hur jag går till vida för att få in pengarna.

Jag kan ju själv erkänna att jag är mer rädd för att få betalningsanmärkning än polisen efter mig. Har noll tilltro till polisen när det gäller mindre företeelser som detta ändå är i förhållande till vad som är prioriterat.
 
Jag tänker också att då deadline för hästens betalning inte är förrän mars, så beroende på hur avtalet är formulerat kan det bli svårt att processa då de skulle kunna hävda att de betalar innan mars ...? Om de riktigt skulle vilja krångla /förhala ?

Jag tolkar det som ett avbetalningsavtal och att avbetalningarna inte följer planen. Då är det inga problem att lämna vidare eller häva avtalet, eftersom det inte följs.
 
Jag tolkar det som ett avbetalningsavtal och att avbetalningarna inte följer planen. Då är det inga problem att lämna vidare eller häva avtalet, eftersom det inte följs.
Det är just sådan här som gör att man måste se hela avtalet för att kunna tolka. Därför bör TS ta kontakt med den jurist som gjort avtalet.
 
TS startade tråden i onsdags och skrev ett par timmar, och har inte synts till sedan dess eller svarat på PM. Kanske har situationen helt enkelt löst sig...?
 
Jag får luska lite i det,vet inte ens vart han står längre för sist jag hörde något av dom skulle dom flytta till ett annat stall för att få bättre träningsmöjligheter sen är det helt dött på hästfronten. Ser ju vad hon gör på facebook, men aldrig något om hästarna längre
raderat...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 117
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp