Sålt schabrak- hur skicka?

Sv: Sålt schabrak- hur skicka?

Jo det stämmer, du kan även spåra paket via bussgods!

Det kan man om de läser in paketen - det gör de inte överallt. Vissa stationer slarvar/struntar i det.

Jotack, det har jag märkt.. Jag köpte ett eksemtäcke som skulle skickas med Bussgods. Kunde visserligen börjat undra när kvinnan som jag köpt täcket av frågade hur länge Posten kört buss :angel: Sen tog det nästan hela sommaren innan täcket kom fram, och då med ett efterkrav på 800 spänn. Jag fick ut paketet utan att betala, men efterkravet ligger kvar. Sen dess har jag mer eller mindre undvikit Bussgods, jag menar, hur skulle de kunna veta att jag redan betalt paketet direkt till säljaren och att jag inte bara hittade på?
Efterkrav är ungefär som postförskott.

Fast Bussgods skickar bara mot efterkrav om den som lämnar in paketet begär det, inget de gör på eget bevåg så det var nog säljaren som antingen var förvirrad eller försökte få dubbelt betalt!

Jag hade en sadel i de högre prisklasserna på vift med Bussgods i en vecka utan att någon hade en aning om var den var.

Ja, säljaren var förvirrad. Men ändå, Bussgods ska inte lämna ut paktet bara för att jag vill det om det är ett efterkrav. Då skulle de kontaktat säljaren först för att höra hur det låg till. Jag bara gick dit och sa "nej jag har betalat henne" och fick paketet och gick hem. Nästa gång jag var nere för att skicka ett paket frågade de om jag hade pengar till efterkravet med mig.. Jag har pratat med säljaren efteråt, det var hon som gjort fel. Men Bussgods gjorde det med, ett rätt så grovt fel..

Ah, smart. Men jag trodde man kunde spåra via Bussgods också, det kan man alltså inte?

Jo det kan man, får man kvitto där man lämnar in paketet, där står ett nummer som man kan knappa in på bussgods hemsida och så ser man vad paketet är. :)

Tredje gången gillt?

Med Posten kan man dessutom alltid följa sitt paket via kollinumret medan Bussgods läser in sina paket helt godtyckligt och de kan plötsligt vara på vift en vecka utan att nån kan tala om var de finns.

Det kan man om de läser in paketen - det gör de inte överallt. Vissa stationer slarvar/struntar i det.

Jag har också vikt det så litet det går - inpackat i plastkasse. Sen har jag tejpat fast papperslapp (typ skrivarpapper el liknande) där adressen kan skrivas och frimärken fästas.

När jag skickar många/tunga saker föredrar jag bussgods då de är billigare. Mitt ombud är kanon och jag har aldrig haft något strul med någonting och har alltid fått fraktsedelnr så paketet går att följa på internet. Detta även när jag köpt saker, inte bara sålt.

Men det har jag. Alla försändelser de senaste två åren har det varit knas med. Det har tagit en evig tid och paketen har åkt runt sverige. Ett täcke sändes från Skåne och gjorde en tur upp till Umeå för att så småningom landa på rätt ställe i mellansverige. Läser in gör stationerna lite som dom tycker med. Det syns ingenting när man spårar sedan kommer det några uppgifter och sedan syns ingenting igen.
Deras efterkrav gillar jag inte heller. Pengar som betalas till Bussgods betalas ut till den som ska ha dem fredag veckan efter Bussgods fått pengarna. Dom ligger alltså på pengarna minst en vecka i värsta fall två veckor. Sist jag anlitade dem (och det var nog sista gången) skickade jag en sadel mot efterkrav. Summan var 15.000 kronor. Köparen löste ut dem på måndag veckan före midsommar. Eftersom midsommarafton var på fredag veckan efter så ringde jag Bussgods och frågade när jag skulle få pengarna. Jo, dom skulle komma på torsdag i och med att fredag var helgdag. Bra sa jag. Men inte kom det några pengar förrän på måndag. :mad:

OK. Jag har iaf bara bra saker att säga om bussgods - dock mkt tråkiga erfarenheter med posten (som jag bara skickar med i nödfall!! :mad:) Och bussgods efterkrav har funkat fint för mig, har det tagit några dagar extra har inte jag tänkt på det isf. :p Lustigt att det alltid blir knas för några och aldrig för andra (gäller både posten och bussgods)! :confused:

Deras ombud är fristående och uppenbarligen sköter en del sig medan andra struntar blankt i vad som gäller. De har tom olika prislistor.

Posten har alltid fått fram det jag skickat och i tid, däremot skickar jag inte gärna omtåligt gods med Posten.

Posten har alltid fått fram det jag skickat och i tid, däremot skickar jag inte gärna omtåligt gods med Posten.

Nej, de är inte direkt försiktiga!! Nästan alla paket som jag fått med posten har varit trasiga på ett eller annat sätt! :mad: Sen är det många paket som hamnat på villovägar eller helt enkelt inte kommit iväg som de ska och då har leveranstiden varit helt oacceptabel! Detta har gällt både när jag skickat och när jag väntat på paket. Två paket (mindre försändelser) har till och med kommit bort HELT :eek: hos posten - ett när jag skickade och ett när jag skulle ta emot. Posten letade febrilt och bad om ursäkt samt kompenserade, men ändå... Till råga på allt är de dyra!

Nä - jag håller mig till bussgods. Än så länge har det funkat super för mig och alla jag handlat av och skickat till.

*KL*

Jag skickar ganska mkt, och får en hel del med (Tradera :devil:)

Tre brev av kanske 3000 har kommit bort via posten. Alla paket har anlänt utan problem. Bussgods inga problem, dock är de för dyra på småsaker.

Två ggr har det gått sönder. I ena fallet ett paket, innehållet höll. I andra fallet gick innehållet i kras men emballaget höll. Posten kompenserade, men tyvärr var innehållet värt mer känslomässigt/praktiskt än ekonomiskt så kompensationen täckte ju utgiften, men gav mig ändå problem.

Jag skickar schbrak och träns etc soms krymmande brev. Ta en plastpåse och vira in det i. Sen tejpar jag med bred pakettejp, hela grejen. Dvs hela ytan utåt är tejp. Drygt att öppna, men håller vad posten än hittar på =)

Liknande trådar

Utrustning Vilken är i ert tyckte den bästa - och största - fysiska ridsport/hästbutiken i Sverige? Vill gärna besöka en plats där det doftar... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 840
Senast: Sirap
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 434
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 402
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka