Salt till häst med betesreducerare

Användare86

Trådstartare
Hej.
En fundering nu när sommarvärmen kommit.
Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt tillsammans med lite uppblött betfor efter ridturerna men tycker det är svårt att veta om det räcker.

Han är inte intresserad av saltstenen om han blir erbjuden en utanför hagen.
 
Hej.
En fundering nu när sommarvärmen kommit.
Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt tillsammans med lite uppblött betfor efter ridturerna men tycker det är svårt att veta om det räcker.

Han är inte intresserad av saltstenen om han blir erbjuden en utanför hagen.
Hur mycket salt ger du? Min får mineraler och 1 matsked salt, blandat med lite kraftfoder varje dag. I boxen finns även en saltsten om hon vill ha mer.
 
Ge utifrån behovet i fodret? 😊
9478D7D1-E8D7-4508-A8D0-B0D575FF0B60.png
 
Tack för tabellen då ska jag öka från nuvarande matsked till en 1/2 dl iaf och ev mer efter ridturer där han svettats mycket.
 
Jag har aldrig saltsten för några av våra hästar har i perioder ätit alldeles för mycket och kissat boxarna fulla.

Sedan ca tio år tillbaka har jag gett i fodret istället och följt tabellen om det varit något särskilt jobb. Fungerar utmärkt.
 
Man rekommenderar inte munkorg dygnet runt. Tänderna slits/ skavsår och hästen kan uppleva det sociala med andra hästar jobbigt. Jag använder inte betesreducerare på min då han blir stressad av det. De har saltsten i hagen där de går dygnet runt , samt ger tillgång till en Himalya sten i anslutning till vatten i boxen efter ridtur. Den gillar han bättre än vanlig saltsten i hagen som sitter för långt från vattentunnan.
 
Våra hästar får salt i fodret, ca 1 msk per dag och häst, året runt. De har också saltstenar i sina boxar (inne nattetid året runt med få undantag). Jag föredrar att minska tiden på bete istället för att använda betesreducerare - flyttar dem mellan hagar med mer och mindre bete samt tar in nattetid. Om de får en viloperiod med betesgång så blir det på hösten när det är mindre näring i gräset och det inte växer så fort. Har islandshästar så de skulle snabbt få badbollsform om vi inte gjorde så!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
685
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 513
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp