C

Colonels_king

Skall man ge hästar extra salt i fodret?
saltstenen finns ju men det är inte alla hästar som slickar på den, om de har saltbrist och de inte slickar på saltstenen kan man se det på något annat sätt? Vad för salt skall man ge dem?
 
Sv: Salt

Jag ger mitt fullblod salt i fodret. Hon slickar inte på saltstenen men svettas kopiösa mängder, inte ovanligt att det rinner skum längs benen. Vanligt koksalt får hon, antingen köpt i mataffären eller Kraffts i säck. Varierar mängden efter vad hon har gjort. Underhållsbehovet av Natrium räknar jag med att hon får genom mineralerna.

SaraXX
 
Sv: Salt

Visst kan och bör man ge hästen salt. Vid kraftig svettning förlorar hästen stora mängder saltnoch det är mycket viktigt att snabbt ersätta denna förlust, eftersom salt har en viktig roll för törstregleringen. En häst som har låg saltkoncentration i blodet kan ha kraftig vätskebrist utan att känna törst.

Normalbehovet är mellan 10-30 g salt/dag. Snabbast kompenserar sig hästen genom att dricka vatten tillsatt med salt (ger min 1 dl salt i en 12 liters hink)

Låt gärna hästen få en hink om den endast har vattenkopp, vattenkoppar med dåligt flöde medför ofta vätskebrist då hästen inte dricker länge nog för att få i sig tillräckligt med vatten. Hästar som vattnas med endast kopp får i sig ca 30% mindre vatten än hästar med både kopp och hink.

På Granngården kan du köpa Krafft salt i 10 kg's säck.

Mvh Linda
 
Sv: Salt

tack så mycket för detta, min häst brukar svettas ganska mycket när jag rider honom, han kanske behöver extra salt då, jag får prova
 
Sv: Salt

Köper du "vanligt" salt i affären till hästen, ska det vara utan jod.
Bra att veta :D
 
Sv: Salt

Beträffande saltsten, måste jag passa på att fråga.

Kan de tillgodogöra sig tillräckligt med salt om de får mineralstenen istället för saltstenen?? Mineralstenen innehåller vad jag fattar mest salt men dock..
 
Sv: Salt

Om man inte ger hästen väldigt mkt salt eller den får mkt jod från ngn annan källa som tex alger är vanligt joderat salt från affären ingen nackdel. Anledningen till att det är tillsatt jod i vanligt salt är att stora delar av sverige är jodfattigt.
PL
 
Sv: Salt

bra att jag läste detta!
min häst slickar inte på saltstenen. ska sticka till affären direkt och köpa salt ( UTAN JOD :) )
 
Sv: Salt

Ge mig en uträkning på varför det nödvändigtvis måste vara utan jod. Vet du att din hästs jodbehov är uppfyllt?
pl
 
Sv: Salt

PL - fråga:

Mitt fullblod svettas ALDRIG i princip, inte ens under hårdträning. Undantaget är vid hoppning, vilket jag utövar sällan -då blir han hetsig och svettas som resultat. Han slickar i princip aldrig på saltstenen - kanske någon slick i veckan - max...

behöver han extra salt tillsatt i fodret då? de brukar väl någorlunda känna av eller? han har ju saltstenen rakt framför sig och vet var den är, vid krubban.???
 
Sv: Salt

Jag lånar denna tråd.
Min häst vill inte slicka på stenen för att han tycker salt smakar illa och därför äter han inte heller löst salt. Häller jag det i betforn ratar han den också. Han äter inte löst salt vare sig det är 1 ml eller 10 ml. Hur ska jag få i honom saltet?
 
Sv: Salt

Tack återigen, där lärde jag mig en läxa.

hur beräknar jag grund behovet? han står på beräknad foderstat uppstallningsåret men går nu på bete. dock inte ute nattetid ännu, det blir nog inte mer än någon månad i sommar. är ute 10 timmars dag och rids och tränas som vanligt.
 
Sv: Salt

peter_lundin skrev:
Ge mig en uträkning på varför det nödvändigtvis måste vara utan jod. Vet du att din hästs jodbehov är uppfyllt?
pl

Det var en "krafft"-rådgivare som sa till mig att köpa salt utan jod...Vet inte om det är nödvändigt men jag litar ju på proffsen...:smirk:
 
Sv: Salt

Proffs? Ibland ja ibland nej, blandat med fakta.
Så länge inte "rådgivaren" vet hur mkt jod din häst får i sig kan det inte betraktas som ngt proffsigt råd.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Salt

mackan skrev:
PL - fråga:

Mitt fullblod svettas ALDRIG i princip, inte ens under hårdträning. Undantaget är vid hoppning, vilket jag utövar sällan -då blir han hetsig och svettas som resultat. Han slickar i princip aldrig på saltstenen - kanske någon slick i veckan - max...

behöver han extra salt tillsatt i fodret då? de brukar väl någorlunda känna av eller? han har ju saltstenen rakt framför sig och vet var den är, vid krubban.???
Hästen kan svettas utan att bli blöt. Då avdunstar den svett som produceras direkt.
Om du använder ett färdigfoder så innehåller det lite salt. Räkna på vad han får och ge honom minst underhållsbehovet per dag.
Ibland kan man få igång hästar att använda saltstenen genom att tillsätta salt i fodret.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 427
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
900
Senast: Andromedae
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 985
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp