Saltkråkan

Är jag den enda som störde mig främst på Pelle? Alltid tjurig.
Jag läste att Pelle även kunde vara lite besvärlig under inspelningarna och att de blev tvugna att muta honom, särskilt gällde det att han vägrade krama Malin för han tyckte det var pinsamt och att det krävdes 50 kr i muta (mycket pengar då) för att han skulle gå med på det. Maria Johansson (Tjorven) berättade att det var bara Pelle som fick, inte hon. Läste det i en uppsats om Olle Hellbom och barnskådespelare.
 
Läste det i en uppsats om Olle Hellbom och barnskådespelare.
Även att de under inspelningen lyssnade mycket på barnen om hur de tyckte att scener skulle tas och att de ibland ändrade efter deras förslag. Samt att barnen tyckte att de vuxna spelade sämre och var för omständiga, bäst var det när inga vuxna var med.

Undrar om inte just att de engagerade barnen i inspelningarna och lät dem vara delaktiga mycket bidrog till att det blev så bra.

Edit. Hittade upsatsen: http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1076836/FULLTEXT02.pdf
 
Är jag den enda som störde mig främst på Pelle? Alltid tjurig.

Jag störde mig inte på Pelle som liten, men såg faktiskt om Saltkråkan i julas när det var kasst väder och ledighet, och när man ser det som vuxen. JO, ungen är svingnällig och dessutom ganska otrevlig mot Tjorven? Och när Melker inte ens får vifta bort getingarna för honom? Melker må vara en toffel, men jämfört med de andra tre barnen i familjen känns Pelle väldigt bortskämd.
 
Jag störde mig inte på Pelle som liten, men såg faktiskt om Saltkråkan i julas när det var kasst väder och ledighet, och när man ser det som vuxen. JO, ungen är svingnällig och dessutom ganska otrevlig mot Tjorven? Och när Melker inte ens får vifta bort getingarna för honom? Melker må vara en toffel, men jämfört med de andra tre barnen i familjen känns Pelle väldigt bortskämd.

Samma här 😅
Mindes honom inte som så hemsk men när jag såg om det som vuxen tänkte jag, fan vilken dryg unge!
 
Återigen, läs böckerna, där är Pelle en helt annan person. En mycket osäker, rädd och känslig liten kille som älskar djur så hett och innerligt men inte kan ha något - en känsla jag tror många delar. Kommer själv ihåg hur det var att vara litet barn och vilja ha häst vilt och hett.
 
Återigen, läs böckerna, där är Pelle en helt annan person. En mycket osäker, rädd och känslig liten kille som älskar djur så hett och innerligt men inte kan ha något - en känsla jag tror många delar. Kommer själv ihåg hur det var att vara litet barn och vilja ha häst vilt och hett.
Jag såg något klipp där Astrid Lindgren sa ungefär "blir det inte bra får jag skriva det som en bok istället". Det gjorde hon ju, och personbeskrivningarna är verkligen ganska annorlunda i boken. Tror dock inte de tre sista filmerna (från att Skrållan är med) finns som böcker. Eller gör de?
 
Jag såg något klipp där Astrid Lindgren sa ungefär "blir det inte bra får jag skriva det som en bok istället". Det gjorde hon ju, och personbeskrivningarna är verkligen ganska annorlunda i boken. Tror dock inte de tre sista filmerna (från att Skrållan är med) finns som böcker. Eller gör de?

Tyvärr inte, eller de finns som bilderböcker har jag ett svagt minne av.
 
Jag har nog en liten boomer boende inom mig ibland. När det kommer till remakes så får det mig automatiskt att tänka "nej, varför då", speciellt om originalet ändå varit bra och omtyckt. :D Tycker det är lite fantasilöst.
Jag skulle dock aldrig få för mig att "rasa" över det.

När remakes görs, så är det ju oundvikligt att inte jämföra gammalt och nytt, och trots att inget tas bort från det gamla när något nytt görs, så kan det mista lite av sin glans ändå.
Ibland känns det som om originalen riskerar drunkna i sorlet också i sådana fall där de fått för sig att rida på någon popularitetsvåg, och spottar ur sig film på film på film.

I saltkråkans fall, så känner jag att vore det inte bättre ifall man gjorde en fortsättning istället, typ att det är barnbarnen som tagit över (orkar inte räkna hur gamla alla vore). Då är det ju inte svårt att sätta det i nutid, man får skapa nya karaktärer utan att folk sätter kaffet i vrångstrupen över att de ändrat för mycket. Man skulle kanske även kunna kolla om några originalskådespelare vill göra inhopp i sina gamla roller, typ Malin kommer in och berättar åt barnen om farbror Melker och hur det var där förut.
Det skulle kanske behålla och föda nytt intresse även för de gamla filmerna.

Och hela denna rant hade jag utan att ha satt mig in speciellt mycket i hur de nya ska vara, eller ha sett de gamla på flera år, sådär i sann boomeranda 😆
 
PS avskyr madicken och karlsson på taket. Alltså inte sagorna i sig utan karaktärerna är så himla motbjudande
Jag gillade Madicken som liten. Nu som vuxen tycker jag hon känns lite präktig.


När jag reflekterar över alla Astrid Lindgrenfilmer så innehåller typ alla filmerna karaktärer jag stör mig på. Och då är det huvudrollen.
Förutom Bullerbyn, det är bäst.
 
Jag gillade Madicken som liten. Nu som vuxen tycker jag hon känns lite präktig.


När jag reflekterar över alla Astrid Lindgrenfilmer så innehåller typ alla filmerna karaktärer jag stör mig på. Och då är det huvudrollen.
Förutom Bullerbyn, det är bäst.

I Bullerbyn är det ju ett helt gäng som är huvudpersoner så det kanske blir annorlunda därför? (Även om Lisa är språkrör)
 
I saltkråkans fall, så känner jag att vore det inte bättre ifall man gjorde en fortsättning istället, typ att det är barnbarnen som tagit över (orkar inte räkna hur gamla alla vore). Då är det ju inte svårt att sätta det i nutid, man får skapa nya karaktärer utan att folk sätter kaffet i vrångstrupen över att de ändrat för mycket. Man skulle kanske även kunna kolla om några originalskådespelare vill göra inhopp i sina gamla roller, typ Malin kommer in och berättar åt barnen om farbror Melker och hur det var där förut.
Det skulle kanske behålla och föda nytt intresse även för de gamla filmerna.

Seriöst, varför har ingen tänkt på det här? Med tanke på släktskapet hade det ju då inte ens varit otroligt om de valt karaktärer som påminde om de gamla, till och med kanske med någon "återvändare" i sin gamla roll fast som vuxen (både skådespelaren som spelade Malin och hon som spelade Tjorven har väl gjort vuxen-roller sen, så det borde ju inte vara helt omöjligt?). Men att det även är nya karaktärer som heter nya namn och gör nya saker, för att det är nutid. Jag hade lätt sett det då, och jag varken är ett barn eller har barn.

Tror faktiskt inte det hade blivit samma ramaskri då. Jag kan ju inte vara den enda som var barn på 90-talet som minns hur arga alla vuxna blev när de bytte skådespelare på Rebecca i Skilda Världar? Det är något med att en ny person ska spela en gammal karaktär som många har svårt för, uppenbarligen.
 
Seriöst, varför har ingen tänkt på det här? Med tanke på släktskapet hade det ju då inte ens varit otroligt om de valt karaktärer som påminde om de gamla, till och med kanske med någon "återvändare" i sin gamla roll fast som vuxen (både skådespelaren som spelade Malin och hon som spelade Tjorven har väl gjort vuxen-roller sen, så det borde ju inte vara helt omöjligt?). Men att det även är nya karaktärer som heter nya namn och gör nya saker, för att det är nutid. Jag hade lätt sett det då, och jag varken är ett barn eller har barn.

Tror faktiskt inte det hade blivit samma ramaskri då. Jag kan ju inte vara den enda som var barn på 90-talet som minns hur arga alla vuxna blev när de bytte skådespelare på Rebecca i Skilda Världar? Det är något med att en ny person ska spela en gammal karaktär som många har svårt för, uppenbarligen.
Det hade ju varit helt underbart! Vilken STRÅLANDE IDE´!!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
347
Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: Gnist
·
Relationer Jag träffade en kille. Världens finaste. Jag föll för honom som jag aldrig fallit för någon tidigare, jag har aldrig känt så starka...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: moster_punk
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp