Saltkråkan

Jag älskade Saltkråkan - utom Pelles storasyster Malin, som jag, redan då, tyckte var så cringe att jag fick gåshud.
 
Jag älskade Saltkråkan - utom Pelles storasyster Malin, som jag, redan då, tyckte var så cringe att jag fick gåshud.
Jag som knappt kommer ihåg något hade för mig att Malin var Pelles mamma :o:cautious: Hur stor var åldersskillnaden?
Eller är det bara för att jag var liten när jag tittade på det som jag tyckte att Malin såg tillräckligt gammal ut för det? :rofl:
 
Jag som knappt kommer ihåg något hade för mig att Malin var Pelles mamma :o:cautious: Hur stor var åldersskillnaden?
Eller är det bara för att jag var liten när jag tittade på det som jag tyckte att Malin såg tillräckligt gammal ut för det? :rofl:
Hon har tantfrisyr men gissar på att hon ska spela att vara runt 16 år i serien.
Mamman var väl död?
 
*host* Jag som tyckte att hon såg ut att vara runt 30 år :o
Undra hur gammal skådespelaren var då? *googlar*
 
Jag försökte titta på den med barnen för några år sen, men höll på att nicka till av tristess. Jag undrar när alla som rasar över det här tittade på den senast. Inte för att jag tror att de också tycker att den är tråkig, men jag har svårt att tro att folk håller på och tittar på Saltkråkan lite nu och då. Jag tittade ju enbart på den av nostalgiskäl, och orkade inte igenom ett helt avsnitt.
 
Jag försökte titta på den med barnen för några år sen, men höll på att nicka till av tristess. Jag undrar när alla som rasar över det här tittade på den senast. Inte för att jag tror att de också tycker att den är tråkig, men jag har svårt att tro att folk håller på och tittar på Saltkråkan lite nu och då. Jag tittade ju enbart på den av nostalgiskäl, och orkade inte igenom ett helt avsnitt.

Jag har tittat på några avsnitt med dottern rätt nyss. Tyckte den var mysig! :heart Men det vore kul att se en nyinspelning också!
 
Jag försökte titta på den med barnen för några år sen, men höll på att nicka till av tristess. Jag undrar när alla som rasar över det här tittade på den senast. Inte för att jag tror att de också tycker att den är tråkig, men jag har svårt att tro att folk håller på och tittar på Saltkråkan lite nu och då. Jag tittade ju enbart på den av nostalgiskäl, och orkade inte igenom ett helt avsnitt.

🙋‍♀️

Jag har coronatittat på en massa Astrid Lindgren, bl.a. Saltkråkan. Jag tittade jättemycket på det som barn, och tyckte att det var en mysig nostalgitripp. Nu har jag i och för sig inte rasat någonstans angående en eventuell nyinspelning, men ändå. (Fast jag ofta tycker att det kan vara ganska trist med remakes överlag ...).
 
Varken HasseåTage eller Olle Hellbom kan rädda de usla barnskådespelarna inklusive hon senarepolitikern som spelade Malin. :crazy:
Konstigt hur man kan se det så olika, jag tycker de är bland de bästa. Farbror Melker tillsammans med Tjorven, Stina och Pelle är de som gör serien och Skrållan förstås, henne höll jag på att glömma men hon var inte med från början. Malin tycker jag också var bra fast hon är inte riktigt lika central för berättelsen.
 
Senast ändrad:
Jag har tittat med f-klass både på saltkråkan, bullerby barnen, emil, gamla pippi, madicken (och bamse mfl).
De blir oftast storförtjusta i det. Så något magiskt måste det vara.

Jag har sett en hel del rasism skrivas om nyinspelning och det får mig bara att bli motsträvig och tycka det låter som en ypperligt bra idé.
(men jag känner också att den tillförlitlighet ni verkar ha på trådlöst internet inte stämmer 😒)

Jag kan känna att en helt ny historia om saltkråkan och skärgården inte hade varit helt fel istället för en nyversion.
Men jag tror att viss risk finns för att någon hade sett ett samband med barn på en skärgård med ev. copyright problem?
 
Jag läste nyligen om Saltkråkan och i grund och botten handlar den om en ganska dysfunktionell (men relativt trygg) familj med en bohemisk pappa som helt abdikerat allt föräldraansvar till sin tonåriga dotter och dottern ser honom mer som ett extra barn som måste passas. Jag gillade inte Malin när jag såg filmerna som liten, hon var mäh, men när man läser boken så ser man både henne och Melker i ett helt annat ljus:

”Hur skulle vi klara oss utan Malin”, brukade Pelle säga, och det var vad de tänkte och kände allesammans. Ty Malin var familjens ankare och stöttesten. Ända sedan deras mor dog, när Pelle föddes, hade hon varit som en mamma för alla pojkarna Melkerson, Melker inberäknad. En späd och barnslig och ganska olycklig liten mamma de första åren, men undan för undan allt mer kapabel att ’snyta och tvätta och skälla och baka bullar’ – det var så hon själv beskrev vad hon höll på med.

En flicka som (vid elva års ålder ca) får ta alltför mycket föräldraansvar alltför tidigt är inte direkt inaktuellt idag.

Samma sak med Tjorven, ett lillgammalt sladdbarn som egentligen är mycket ensam, med föräldrar som arbetar hårt och två äldre systrar som är upptagna med sitt. Där Båtsman är hennes bästa vän och den enda som alltid finns där. Stina som skickas ut till morfar av sin ensamstående mamma som arbetar i Stockholm och där pappan inte verkar vara närvarande alls.

Tittar man på karaktärerna så är de alla mångfacetterade personporträtt (Krister undantagen) och teman om familj, ensamhet, rädsla, osäkerhet, längtan efter djur är det många som kan identifiera sig med, oberoende av miljö och kultur. Noterbart är att det är bara Tjorven som har en kärnfamilj (och där mamma dessutom förvärvsarbetar). Stinas mamma är ensamstående, Melkersons har ingen mamma. Dvs, Saltkråkan ligger mer i linje med vår tid än när den skrevs och kärnfamiljen med hemmafru var allrådande .
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: Gnist
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: Luzzan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
863
Senast: Tonto
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp