Bukefalos 28 år!

Samarbete vid separation - vi är som hund och katt...

Jag tänkte just på det faktiskt. Och vill inte barnen prata då, för att de leker eller så, så "missar" han veckans chans att prata med barnen.


TS, om han säger att han vill ringa och säga godnatt varje kväll, vad säger du då?
Som sagt. Jag har aldrig nekat honom att prata med sina barn. Han får ringa - jag har gett honom de tider där jag med säkerhet VET att han får tag i barnen. Det har jag varit ganska tydlig med att säga. Men nej, det kommer inte finnas möjlighet att prata med barnen på kontorstid som HAN vill ha det. Och den rätten har han heller inte enligt varken jurist eller familjerätt att begära (sedan om han löser det med förskolan är ju upp till honom, eller hur?). Om han vill ringa och säga god natt - visst. Det har inte varit aktuellt dock eftersom han gjort klart att han inte vill störas efter arbetstid.
 
Jag diskuterar överhuvudtaget inte kontorstiderna eftersom jag hela tiden hållit med om att han har fel där. Men det är inte kontorstid innan läggdags för barnen. VET du inte att han kan nå barnen för att säga godnatt varje kväll?
 
Som sagt. Jag har aldrig nekat honom att prata med sina barn. Han får ringa - jag har gett honom de tider där jag med säkerhet VET att han får tag i barnen. Det har jag varit ganska tydlig med att säga. Men nej, det kommer inte finnas möjlighet att prata med barnen på kontorstid som HAN vill ha det. Och den rätten har han heller inte enligt varken jurist eller familjerätt att begära (sedan om han löser det med förskolan är ju upp till honom, eller hur?).
Det är ju just det där med kontorstid som jag ser som hindret, inte om barnen har aktiviteter (de ligger ju dessutom UTANFÖR kontorstid!) Problemet är väl snarare att han försöker kontrollera TS genom att INTE vilja ringa på fritiden?
 
Det är ju just det där med kontorstid som jag ser som hindret, inte om barnen har aktiviteter (de ligger ju dessutom UTANFÖR kontorstid!) Problemet är väl snarare att han försöker kontrollera TS genom att INTE vilja ringa på fritiden?
Men det är ju inget problem? Det GÅR ju inte att nå barnen på kontorstiderna så det lär han ju upptäcka. Varför ta upp det som ett problem när det inte är det.
JA, han kontrollerar TS och hon gräver hålet bredare istället för att ta sig upp. Rätt väg är inte att hänga upp sig på kontotstider eftersom det ju är så gott som omöjligt! Hon kan inte stanna hemma för at han kan vill ringa, så var är problemet?
 
Jag tänkte just på det faktiskt. Och vill inte barnen prata då, för att de leker eller så, så "missar" han veckans chans att prata med barnen.


TS, om han säger att han vill ringa och säga godnatt varje kväll, vad säger du då?
Som sagt. Jag har aldrig nekat honom att prata med sina barn. Han får ringa - jag har gett honom de tider där jag med säkerhet VET att han får tag i barnen. Det har jag varit ganska tydlig med att säga. Men nej, det kommer inte finnas möjlighet att prata med barnen på kontorstid som HAN vill ha det. Och den rätten har han heller inte enligt varken jurist eller familjerätt att begära (sedan om han löser det med förskolan är ju upp till honom, eller hur?).
Jag diskuterar överhuvudtaget inte kontorstiderna eftersom jag hela tiden hållit med om att han har fel där. Men det är inte kontorstid innan läggdags för barnen. VET du inte att han kan nå barnen för att säga godnatt varje kväll?
Som sagt. De önskemålen har aldrig varit aktuella då han inte velat bli störd efter kontorstid. Varför tycker du det är upp till mig som mamma att jaga honom med telefonen för? Jag gjorde det halva sommaren. Resultat? Han ringde en dag i veckan. Max. Skulle HAN komma med önskemålen. Visst. Men nu tar det tillräckligt lång tid att komma i säng med barnen, jag anser inte att jag ska behöva tjata eller tänka åt en vuxen karl. Det får han göra själv.
 
. Men nej, det kommer inte finnas möjlighet att prata med barnen på kontorstid som HAN vill ha det. Och den rätten har han heller inte enligt varken jurist eller familjerätt att begära (sedan om han löser det med förskolan är ju upp till honom, eller hur?).

Det är ju strålande. Då kan du släppa det.
 
Fast påpekade... Tycker du verkligen att det är påpekande när du tjatar om det som du gör? Men nej, jag har varit tydlig med att vi håller på att skaffa en hållbar vardag för oss. Att pappan ändå inte skulle ringa annat än när det passade honom. Är det då inte bättre att han ringer när det passar barnen? Om de vill hålla på med sina aktiviteter - då ska inte det bero på huruvida pappan inte kan ringa på andra tider. Anser jag.
Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så verkar det som om du vill förhindra pappan att ringa. Alla aktiviteter, alla förevändningar att det är olämpligt alla andra tider utom starkt begränsade telefontider, omöjligheten att skaffa en enkel telefon barnen kan använda, skype som inte går att installera trots att du inte ens försökt, webcamera uttag som inte finns på din dator trots att det finns gott om sådana som fungerar på USB som din dator har om den inte är antik.

Jag menar inte att du ska fixa allt och allting, men du bjuder då knappast till och försöker, tvärt om du verkar vända ut och in på dig själv för att motivera varför det inte går att vara lite smidig och hitta alternativ.

Pappan verkar vara en skitstövel, och det hade kanske inte hjälpt alls, men en sak är säker det underlättar inte kontakten att motarbeta honom.
 
Men det är ju inget problem? Det GÅR ju inte att nå barnen på kontorstiderna så det lär han ju upptäcka. Varför ta upp det som ett problem när det inte är det.
JA, han kontrollerar TS och hon gräver hålet bredare istället för att ta sig upp. Rätt väg är inte att hänga upp sig på kontotstider eftersom det ju är så gott som omöjligt! Hon kan inte stanna hemma för at han kan vill ringa, så var är problemet?
Du borde nog läsa tråden en gång till istället för att haka upp dig på huruvida han väljer att prata i telefon vettiga tider eller inte. Men men, jag orkar inte försvara mitt sätt att ha mina barn mer hos er. Jag VET att de är trygga hos mig, jag vet att de mår bra här. Jag vet att pappan faktiskt gör allt för att fördröja saker och inte ens vill att barnen ska gå på dagis på grund av att han vet att det ställer till det för mig. Han betalar inte underhåll eller ens löser situationen på ett bra sätt när han ska ha barnen. Det enda jag kan göra är väl att hoppas att han skärper sig, eller försvinner ur barnens liv för gott. Allt är inte upp till mig har jag senast idag fått reda på av min jurist och många här. Jag ska bara försöka få en så bra vardag som möjligt med barnen. För min del ingår fasta rutiner, planering och aktiviteter där, utan detta skulle nog vår vardag fallera. Att det sedan inte gör det för er alla är upp till er. Min vardag fungerar inte utan det här och det var också det tråden handlade om från början eftersom han fullkomligt skiter i allt sådant och ska visa mig att han minsann kan köra sina villkor för att se till att det inte funkar för mig (indirekt för barnen). Nu drar jag mig ur den här tråden. Har fått många goda inputs av er - de flesta är dock dissade av honom (som egen telefon till barnen till exempel eller att han får hämta barnen för umgänge och jag hämta tillbaka dem). Ha det bra.
Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden så verkar det som om du vill förhindra pappan att ringa. Alla aktiviteter, alla förevändningar att det är olämpligt alla andra tider utom starkt begränsade telefontider, omöjligheten att skaffa en enkel telefon barnen kan använda, skype som inte går att installera trots att du inte ens försökt, webcamera uttag som inte finns på din dator trots att det finns gott om sådana som fungerar på USB som din dator har om den inte är antik.

Jag menar inte att du ska fixa allt och allting, men du bjuder då knappast till och försöker, tvärt om du verkar vända ut och in på dig själv för att motivera varför det inte går att vara lite smidig och hitta alternativ.

Pappan verkar vara en skitstövel, och det hade kanske inte hjälpt alls, men en sak är säker det underlättar inte kontakten att motarbeta honom.
Min dator har bara ett usb uttag som jag skrev. Jag har modemet i det. Jag har INTE pengar till en ny dator. Ska jag råna en bank när han får en gratis var tredje månad? Och nej. Jag motarbetar inte heller kontakten med honom.
 
Som sagt. Jag har aldrig nekat honom att prata med sina barn. Han får ringa - jag har gett honom de tider där jag med säkerhet VET att han får tag i barnen. Det har jag varit ganska tydlig med att säga. Men nej, det kommer inte finnas möjlighet att prata med barnen på kontorstid som HAN vill ha det. Och den rätten har han heller inte enligt varken jurist eller familjerätt att begära (sedan om han löser det med förskolan är ju upp till honom, eller hur?).

Som sagt. De önskemålen har aldrig varit aktuella då han inte velat bli störd efter kontorstid. Varför tycker du det är upp till mig som mamma att jaga honom med telefonen för? Jag gjorde det halva sommaren. Resultat? Han ringde en dag i veckan. Max. Skulle HAN komma med önskemålen. Visst. Men nu tar det tillräckligt lång tid att komma i säng med barnen, jag anser inte att jag ska behöva tjata eller tänka åt en vuxen karl. Det får han göra själv.
Var någonstans har jag skrivit att du ska jaga honom med telefonen? Läser du ens vad jag skriver? Du ERBJUDER telefontider och nämner i samma veva att andra dagar kan han inte ringa eftersom det är nattning, aktiviteter osv. Hade du själv velat prata med barnen varje kväll? Du ska inte jaga honom alls och behöver inte tänka för honom, men hela tanken med telefontider haltar. Du ska vara öppen för att han ska kunna ringa och säga godnatt och jag får starkt intryck av att det bara är de telefontiderna du satt och därmed inte mer.
 
Jag fortsätter likt en papegoja.
Han vägrar ju uppenbarligen att lösa problemet. Vill han inte hämta sina barn. Låt det bero. Planera som om han inte finns. Dyker han upp eller ringer se det som en bonus, men sluta ta ansvar för hans relation till barnen.

Angående telefongrejen. Skaffa en extra telefon som han kan ringa till - alltid. Om barnen är tillgängliga så svara och lämna luren till barn, om de är upptagna, svara inte.
 
Min dator har bara ett usb uttag som jag skrev. Jag har modemet i det. Jag har INTE pengar till en ny dator. Ska jag råna en bank när han får en gratis var tredje månad? Och nej. Jag motarbetar inte heller kontakten med honom.
Det finns "grenurtag" för usb och enehter som kopplar vidare usbkopplingen

Min poäng är dock inte att du dissar något enskilt förslag utan att du dissar allt som har med att underlätta för kontakten mellan dina barn och din fd. Ingen menar att du ska vika dig för honom men just nu för ni ett krig med barnen som amunition. Kompromisser kan se ut på många vis tille exempel:

Fd vill ringa kontorstid, du vill ha fredagkväll eller söndag. Kompromiss, du hittar en lucka mellan aktivter och öppnar upp för att ringa kl 17-17:30 en kväll i veckan. Han får nästan kontrostid och du får nästan kvällstid.
 
Du borde nog läsa tråden en gång till istället för att haka upp dig på huruvida han väljer att prata i telefon vettiga tider eller inte. Men men, jag orkar inte försvara mitt sätt att ha mina barn mer hos er. Jag VET att de är trygga hos mig, jag vet att de mår bra här. Jag vet att pappan faktiskt gör allt för att fördröja saker och inte ens vill att barnen ska gå på dagis på grund av att han vet att det ställer till det för mig. Han betalar inte underhåll eller ens löser situationen på ett bra sätt när han ska ha barnen. Det enda jag kan göra är väl att hoppas att han skärper sig, eller försvinner ur barnens liv för gott. Allt är inte upp till mig har jag senast idag fått reda på av min jurist och många här. Jag ska bara försöka få en så bra vardag som möjligt med barnen. För min del ingår fasta rutiner, planering och aktiviteter där, utan detta skulle nog vår vardag fallera. Att det sedan inte gör det för er alla är upp till er. Min vardag fungerar inte utan det här och det var också det tråden handlade om från början eftersom han fullkomligt skiter i allt sådant och ska visa mig att han minsann kan köra sina villkor för att se till att det inte funkar för mig (indirekt för barnen). Nu drar jag mig ur den här tråden. Har fått många goda inputs av er - de flesta är dock dissade av honom (som egen telefon till barnen till exempel eller att han får hämta barnen för umgänge och jag hämta tillbaka dem). Ha det bra.

Min dator har bara ett usb uttag som jag skrev. Jag har modemet i det. Jag har INTE pengar till en ny dator. Ska jag råna en bank när han får en gratis var tredje månad? Och nej. Jag motarbetar inte heller kontakten med honom.
Ja, han styr dig. Du måste stå emot det. Självklart ska vardagen funka för er och det har jag inte sett någon som säger emot. Självklart ska han skriva under viktiga papper (det gjorde inte min dotters pappa vad gällde dagis bland annat, men jag kom på att man kan skriva in dem via kommunens hemsida och då utan den andra förälderns underskrift så det gjorde jag, men jag stod där med ett barn jag inte kunde ha på dagis och ett jobb jag inte kunde sköta...)

Att saker dissas av honom, är du förvånad? Ta inte åt dig. Säg "Så här är det" och stå på dig. Precis likadant som med mailkontakten ni har där du stod på dig om att ni inte ska prata med varandra på annat vis.

Säg "så här är det" och skaffa en telefon som används enbart för att nå barnen. Vill inte han ringa den? Jaha, då får han väl skita i det? Då har du givit honom en väg att gå och HAN gör fel som skiter i det. Angående hämtning och lämning. Går han inte med på det? Lämna inte ut barnen då. Strular han med schema sedan igen? Lämna inte ut barnen. Ringer han och tjafsar? Svara inte.

Jag VET att det är svårt, men det är bara att GÖRA så här. Han vill inte och han vill inte och han vill inte. Sluta tänk på vad han vill. Sluta FRÅGA honom. Kräv! Begär! Säg till! Det är han som krånglar, han som krånglat med papper och han som bråkar, varför tycker du att han är värd att lyssna på till 100 % så till den milda grad att du ger med dig och låter hans åsikt vara den som bestämmer?

Finns det inte USB grej som man kan koppla flera USBgrejer på? Det är kanske något att titta på, om du vill använda skype (där förstår jag dig, han kan ordna det om han har andra krav än telefon).
 
Alltså, jag fattar inte?!?

Är det inte upp till pappan att bibehålla kontakten med barnen?
Att sitta här och gaffla om USB-uttag, skype, mobiltelefoner osv osv i all evinnerlighet är väl inte produktivt? Att boendeföräldern inte ska försvåra kontakt är väl självklart men inte fan ska hon behöva curla en vuxen man?
Sitta och skjutsa 240 mil?!?

Skäms.
 
Ska jag råna en bank när han får en gratis var tredje månad?

Återigen - SLÄPP honom honom honom honom. Om han så torkar sig i baken med råsiden så vad har det med dig att göra? Du sitter tajt till ekonomiskt, anpassa dig efter det. Sitt inte och bli bitter för att han har det bättre än dig. Sånt är livet, en del har, andra inte. Just nu har du inte. Men om du kan knyta ihop ditt eget liv utan nyanser av honom honom honom honom så kan du också leva ditt liv som du vill ha det.

Du behöver inte sätta dig själv på jämförelsebänken bredvid honom och hans liv. Det enda du behöver göra som kräver hans närvaro i ditt liv är att från barnens perspektiv, underlätta hans kontakt med barnen, snacka inte skit om honom, låta barnen etablera en egen relation med honom, men DU behöver inte ha med HONOM att göra ett endaste skit för hur DU lever ditt liv.
 
Alltså, jag fattar inte?!?

Är det inte upp till pappan att bibehålla kontakten med barnen?
Att sitta här och gaffla om USB-uttag, skype, mobiltelefoner osv osv i all evinnerlighet är väl inte produktivt? Att boendeföräldern inte ska försvåra kontakt är väl självklart men inte fan ska hon behöva curla en vuxen man?
Sitta och skjutsa 240 mil?!?

Skäms.
Vem har sagt att TS ska tillhandahålla utrustningen?

Ska man behöva skämmas för att man tipsar om att TS utrustning troligen fungerar med enkla medel om man bara vill? Vill TS inte så är det upp till henne men hon förklarade att det inte går.
 
Vem har sagt att TS ska tillhandahålla utrustningen?

Ska man behöva skämmas för att man tipsar om att TS utrustning troligen fungerar med enkla medel om man bara vill? Vill TS inte så är det upp till henne men hon förklarade att det inte går.
Ja, jag tycker det är rätt poänglöst att tipsa TS om det för jag tycker det är TS' fd mans bekymmer.
 
Ja ts ex verkar vara ett riktigt as som vill krångla till saker och ting och bestämma hit och dit, men ts verkar inte heller vilja bjuda till och samarbeta, underlätta något och sätter upp regler och begränsningar lika duktigt hon.

Vilka är det som sitter i kläm mellan dessa två viljor som båda vill ha det på just sitt sätt och där ingen verkar speciellt intresserad av att svälja sin egen förtret och bitterhet för att kunna samarbeta och kompromissa?

Jo, det är barnen :down:
 
@Lobelia @Enya Men nu har ni väll ändå tagit steget från vänligt rådgivning till någon form av krav. Ingen människa kan ta till sig av den här lavinen av förebråelser som är i den här tråden just nu. Det är TS liv och hennes familj hon har inte tvungen att leva efter de riktlinjer som användare på bukefalos anser att hon borde. Det är dessutom helt kontraproduktivt att lägga på en massa mer krav på en person som redan befinner sig i en svår situation.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 085
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 725
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp