Samarbete vid separation - vi är som hund och katt...

En fyraåring som inte ens kan leka snällt med sina barbies är inte mogen att ha en mobil. ..
Då så låter man någon vuxen ta hand om den mellan samtalen.
Lämna den till särbon på dagen, på dagis i framtiden och när det ringer i den så kan barnen få svara i den om det passar just då.
Om det inte passar så är det ingen som svarar.

Inte svårare än så.
 
Men fortfarande är barnen 3 och 4. Självklart är en förälder delaktig i svarande osv.

Varför är det så svårt för dig att förstå detta?
Därför att det inte handlar om det.
Utan om att telefonen skall kunna vara där barnen är och att TS skall slippa att prata med pappan.
Pappan blir kortsluten från TS med hjälp av den telefonen.
Någon vuxen måste ju ta hand om själva telefonen.
 
Då så låter man någon vuxen ta hand om den mellan samtalen.
Lämna den till särbon på dagen, på dagis i framtiden och när det ringer i den så kan barnen få svara i den om det passar just då.
Om det inte passar så är det ingen som svarar.

Inte svårare än så.
Ja visst tanken är god om jag kan få tag i en telefon (att köpa en själv känns uteslutet då jag måste hålla hårt i de pengar jag har, nej, det är inte mycket pengar det handlar om för den billigaste telefonen men det är inte heller prio ett just nu då jag har en hel del andra ställen att fylla igen i första hand). Jag förstår absolut tanken, men däremot, om jag ändå ska svara och så i deras telefon får han ju ändå tag i mig via den, då kvittar det ju för mig vilken telefon han ringer på (är inte heller säker på att det är en bra idé att särbo ska ha den rollen, av olika anledningar).
 
(är inte heller säker på att det är en bra idé att särbo ska ha den rollen, av olika anledningar).
Det är inte en roll.
Det är en telefon.
Det skall vara transparent vem som har den.
Ingen annan än barnen skall säga något i den.
Pappan skall inte ha någon chans att varken nå dig på telefon eller kunna klaga över tiderna.
Min gissning är att han inte kommer att ringa alls då.

Du kan säkert få någon enkel telefon av någon som fått en över.
 
Det som jag kan se som skulle hjälpa dig är att du börjar att tänka i andra spår.
Du måste ducka i stället för att slösa energi på att försvara dig.
Pappan får veva sig trött i luften.

Du kan inte ändra på pappan utan bara på ditt eget agerande.
Gå runt honom och problemen så mycket som du kan.
Gå genom soc, familjerätten, andra och ta inget direkt med honom.
Kortslut honom.
 
Det är inte en roll.
Det är en telefon.
Det skall vara transparent vem som har den.
Ingen annan än barnen skall säga något i den.
Pappan skall inte ha någon chans att varken nå dig på telefon eller kunna klaga över tiderna.
Min gissning är att han inte kommer att ringa alls då.

Du kan säkert få någon enkel telefon av någon som fått en över.
Ja precis, brukar ju alltid finnas folk som ska ha den. Dock är barnen så små att de inte riktigt fattar vad de ska göra med telefonen, och ofta brukar de inte ens vilja prata med de som ringer (då måste man börja prata själv). De vänjer sig säkert om det är så men kan vara svårt i början. Dock kan de ju ändå inte ha den på dagis, och särbon åker ju hem i nästa vecka (och jag hoppas verkligen att det är klart med dagisplats etc tills dess då jag fått vikariat på 100% en månad framöver, annars blir det hårt). Som sagt, det stör mig egentligen inte att han ringer på min telefon om det är för att prata med barnen, och han har ju fått tiderna som det faktiskt går att få tag i dem, men visst, förstår poängen i att han inte ska ringa just min telefon också.
 
Det som jag kan se som skulle hjälpa dig är att du börjar att tänka i andra spår.
Du måste ducka i stället för att slösa energi på att försvara dig.
Pappan får veva sig trött i luften.

Du kan inte ändra på pappan utan bara på ditt eget agerande.
Gå runt honom och problemen så mycket som du kan.
Gå genom soc, familjerätten, andra och ta inget direkt med honom.
Kortslut honom.
Jag försöker. Fast egentligen vill jag ju bara att sånt här ska fungera. Har som sagt talat om när han kan ringa på min telefon för att få tag i barnen - där kan absolut en telefon till barnen vara en lösning. Skype har han ju krävt men jag har ingen dator till det och där kan jag inte gå honom till viljes, har inga pengar helt enkelt att lägga på en ny dator. Men ändå så är det ju de tiderna som kommer att gälla. Har pratat med familjerätt, har ett inbokat möte som de ska kalla honom till via telefon som han inte kommer att svara på, har han sagt... Hur som helst. Borde vara lag på att man ska gå i familjeterapi vid separation. Hade gynnat båda parter och barnen.
 
Jag vill heja på dig lite. Det är sannerligen en soppa du sitter i just nu. Men det kommer att bli bättre!

Försök att enbart ha mejlkonversation tills saker börjar flyta på lite bättre (och svara honom aldrig när du är arg). Då har du dokumentation på det som har avtalats.

Skriv umgängesscheman och håll dig till dem. Låt honom ringa när han vill om det nu är så viktigt för honom, men då måste han acceptera att barnen inte alltid kan prata med honom (på dagis får de väl inte ens ha tlf men han kanske kan ringa dit). Lämna då alltid ett tidsförslag.
- Nej de spelar match nu, men ring klockan fem!
- Nej, de är inte hemma från dagis än och sedan åker vi direkt till gympan, men ring kvart över sju!
Vill barnen prata med pappa så ring alltid upp genast. De kommer att lära sig att de inte alltid kan få tag i honom heller.
Det är inte HONOM det handlar om, det är BARNEN det handlar om. Han får anpassa sig efter barnens behov.
Och hur har han tänkt sig att det skall funka när barnen börjar skolan. Vi har skolplikt och kan inte stanna hemma för att vår pappa skall ringa mitt på dagen? Det blir nog inte giltig frånvaro i alla fall. ;)

Den här soppan med påskrivning av dokument etc. måste du bara beta dig igenom. Det är bara nu som det kommer att vara så här soppigt, det kommer att bli bättre. Men tänk hela tiden att det här med hans ovilja att skriva på papper är HANS problem. Att han inte gör det kommer bara slå mot honom själv i slutändan.
All energi du lägger på honom är missriktad energi. Är han värd att du lägger kraft på honom istället för dig själv?

Prata aldrig skit om pappan inför barnen eller bekanta. Vräk ur det som typ här, eller hos ett fåtal nära vänner när det kokar över.

Min son var nästan 5 när vi separerade och jag fick enskild vårdnad något år senare. I dag tio år senare har vi en hövlig kontakt, men inte mer.
Sonen har i princip endast kontakt när han behöver något (som ny dator, telefon, pengar). Det kom nämligen en dag då fasaden sprack på exet (och den sidan som jag upplevt visade sig för sonen) och han vägrade åka till sin pappa mer...
Det var synd, för han kunde ha fått vara lyckligt ovetande ett tag till. :(

Håll huvudet kallt och prata inte med honom i telefon utan via mejl tills han kan uppföra sig (kommer nog att ta ett tag). Han kommer att lära sig att mejla med. ;)
Lycka till nu!
mvh
 
Ja precis, brukar ju alltid finnas folk som ska ha den. Dock är barnen så små att de inte riktigt fattar vad de ska göra med telefonen, och ofta brukar de inte ens vilja prata med de som ringer (då måste man börja prata själv). De vänjer sig säkert om det är så men kan vara svårt i början. Dock kan de ju ändå inte ha den på dagis, och särbon åker ju hem i nästa vecka (och jag hoppas verkligen att det är klart med dagisplats etc tills dess då jag fått vikariat på 100% en månad framöver, annars blir det hårt). Som sagt, det stör mig egentligen inte att han ringer på min telefon om det är för att prata med barnen, och han har ju fått tiderna som det faktiskt går att få tag i dem, men visst, förstår poängen i att han inte ska ringa just min telefon också.

Det spelar val ingen roll om inte barnen sager nagot? De kan val sitta tysta och lyssna? De ar ju som sagt sa sma att ingen kan forvanta sig att de ska halla langa konversationer i telefon? Det lar nog pappan inse ratt snabbt om inte annat... hur fungerar telefonkontakten idag, ringer han dig och sa ska du beratta om vad barnen gjort osv, eller racker du bara over luren till barnen?

Sen det dar med att ringa pa dagtid tycker jag man bara behover klargora EN gang: du jobbar och/eller pluggar pa dagarna, barnen gar pa dagis eller annan passning, de gar och lagger sig halv atta - och dar ar ramarna. Lat honom ringa bast han vill pa kontorstid, ingen kommer att svara for ingen ar ju dar (om inte barnen har egen telefon da). Ingen svara ju heller i telefon om man ar pa toa, eller haller pa med en aktivitet. Det ar ju inget som kommer att hallas emot dig vid en ev vardnadstvist.
 
Sluta lösa saker åt honom. Vill han skypa med barnen får ju HAN fixa det hur han vill. Inte din sak att föreslå för honom hur han kan göra det, det får han fixa själv precis hur han vill. Håll med du bara och svara" ja, skype ja, men det var ju en bra ide". Men sen är det upp till HONOM hur HAN löser det. Om han ger barnen en dator/telefon/what ever. (Stor är sannolikheten att det rinner ut i sanden)

Samma med att han vill ringa kontorstider. Ja men visst, inga problem. Det får han lösa bäst han vill med dagis och komma överrens direkt med dem. Det är INTE DIN SAK hur han löser det. Du behöver inte ödsla ett andetag på det heller. Han får lösa det precis hur han vill, utan din inblandning. "Vad roligt du har passligt att prata med barnen då, det gillar dom säkert" är vad du kan säga om du vill säga nåt. Sen är det upp till honom hur han löser det. Och så får det rinna ut i sanden då om han inte vill ringa när ni faktiskt är tillgängliga.

Samma med att han vill ringa andra tider än som passar er. Inga problem. Han får väl ringa när han har passligt. Om ni har passligt svarar ni, annars får han väl pröva ringa igen. Ni har INGEN skyldighet att sitta och vänta på att han skall ringa. Ni lever på med erat liv precis som ni vill så får han lösa det med att ringa när han vet ni har passligt eller när han vet ni är upptagna. Sak samma för dig, upp till honom det där och DU behöver INTE lösa det åt honom.

DU behöver INTE göra NÅT i princip. Du behöver inte lösa någonting åt honom, det är upp till honom att lösa sina egna delar.

Och vet du, det fina med att vara skild är att man är av med surkarten ur hemmet :) Så DU behöver inte bry dig ett dugg över om han blir sur över att ni inte svarar i telefon när ni är på ridning/dans/simhall/lekträff med kompisar/what ever. Han får ju sitta och sura bäst han vill där hemma hos sig, det bekommer ju inte dig längre :)

Du är FRI nu! Så ut med honom ur ditt liv. Och, dessvärre, inse att i dagsläget iallafall så vill han dig inget gott. Han vill göra livet surt för dig. Så räkna bort honom helt. Lös dagisfrågan osv utan honom. Gå ner till dagiset och berätta läget och ha dialog med dem hur ni skall lösa det där. Osv.

Vi är många som blivit proffs på det där att ducka och gå runt den viftande ex-mannen. Du kan du också :)
 
Nu ska jag dock försvinna ut och käka lunch och kanske till och med få något gjort sedan ;-)

Jag kan förstå idén med en telefon till barnen, dock kan jag inte alls förstå varför han enbart skulle kunna ringa på kontorstid? Har han ingen privat telefon???
Här anser jag (och i de andra fallen) att det är HAN som har svårt att kompromissa!

Varför ska TS foga sig inför just det kravet? Varför skulle han inte kunna ringa kvällstid/helg? Och varför ska TS skaffa en telefon till barnen bara för att HAN ska kunna ringa exakt de tider han vill?
Däremot kan ju TS välja att inte svara själv när det är HAN som ringer utan låta barnen ta samtalet ( kan iofs behövas hjälp med att trycka på rätt knapp) ;)
 
Bra att du kontaktat familjerätten!

Låt nu DE sköta all kontakt med pappan angående mötet, ALL kontakt.

Du ska inte ens säga att du kontaktat de, inte svara om han tar upp det. Skriver han om det i mail så duckar du bara och ignorerar de meningarna. Handlar hela mailet om det så svarar du inte alls.

Låtsas som om du satt allt som har med familjerätten på *ignore* på Buke, dvs, du ser det inte i hans mail.

Och svara som sagt inte på mail på ett dygn, så du hinner andas och avreagera. Ta upp det här om det behövs få input om vad du bör svara om du känner att det behövs.
 
Och varför ska TS skaffa en telefon till barnen bara för att HAN ska kunna ringa exakt de tider han vill?
För att dels slippa få pappan i sin egen telefon och dels kunna säga i familjerätten att pappan kan minsann ringa när han vill.
Det gör att pappan slår i luften.
Och det vill man styra det till.

Man tar bort alla möjligheter att klaga.
Så blir det inget kvar av pappans argument.
Avväpna pappan alltså.
 
Det ska tydligen väldigt mycket till för att enskild vårdnard ska dömas. Egentligen är det inte dit jag vill heller.
Det är lättare att få enskild vårdnad numera, just för att föräldrar som inte kan samarbeta inte ska kunna förstöra livet för varandra och därmed också för barnen. Den biten ska du kanske diskutera även med familjerätten, inte bara med juristen.
Och JO, du vill ha enskild vårdnad just för att han inte ska kunna kontrollera dig och ditt liv längre, vilket är just vad han gör genom att vägra att skriva på papper.
(det är betydligt bättre för barnen att boendeföräldern har enskild vårdnad när föräldrarna inte kan samarbeta, eftersom den andra förälde

Sen - jag tycker att det är helt rimligt att du talar om för pappan att "de här tiderna är vi hemma och tillgängliga för telefonsamtal, ring när du vill men de är vid dessa tidpunkter som barnen har möjlighet att prata med dig". Kallar man det för "telefontider" så kanske det känns mer styrt än om man bara upplyser när man är tillgänglig. (vådan av mobiltelefonerna, hade det bara funnits en fast telefon hade problemet varit löst)
Och, som sagt, vill han kommunicera via skype får han se till att skaffa fram en dator som kan hantera Skype. Men jag håller helt med dig, du ska inte behöva slå knut på dig själv och ditt liv för att han ska kunna kommunicera med barnen på kontorstid. Att han kräver det är förmodligen bara ännu ett sätt för honom att jävlas med dig...
 
För att dels slippa få pappan i sin egen telefon och dels kunna säga i familjerätten att pappan kan minsann ringa när han vill.
Det gör att pappan slår i luften.
Och det vill man styra det till.

Man tar bort alla möjligheter att klaga.
Så blir det inget kvar av pappans argument.
Avväpna pappan alltså.
Fast det blir väl samma sak om barnen svara på den tid det är tillgängliga?

TS BEHÖVER ju inte vara den som svarar, bara hjälpa barnen att svara, dvs trycka på knappen. Om barnen sen pratar eller inte är ju pappans bekymmer.
Kan inte se att TS ska behöva KÖPA en telefon och ett kontantkort för att pappan vill nå dem, saken blir ju densamma, bara att TS inte svarar när HAN ringer om barnen är upptagna just då.
Tror knappast så små barn FÅR ha med sig mobil på dagis, och det är heller knappast lämpligt att vid den åldern ha en "egen" mobil...

Är väl i såna fall upp till PAPPAN att skaffa en mobil i såna fall??
 
Den där telefonen har fått en stor roll i diskussionen, men jag tror det är rätt viktigt att komma ifrån att exet ringer TS. HENNES telefon är till för HENNE. Inte för barnen, inte för exet. Ringer man HENNES nummer är det ett ärende man vill HENNE. Inte barnen eller någon annan. Jag hade absolut fredat min telefon. Har gamla lurar liggande här, kan skicka över en. Kontantkort är gratis, ladda behöver man inte om det bara ska ringas TILL telefonen. Saken biff.

Barnen pratar ju uppenbarligen med pappa i TS telefon emellanåt, så nog går det att få någon form av sporadisk kontakt med ungarna via en lur.

TS och exets kommunikation tycker jag är utmärkt att föra vida mail, skriftligt - inget annat. Och aldrig svara i affekt. Aldrig ta billiga poäng och luras att sjunka till samma nivå som exet.

Sedan är det ju givet att meddela "som du vet pluggar och jobbar jag under dina kontorstider, så min telefon och barnen är inte på samma ställe då. Som du säkert förstår kommer de inte att vara anträffbara dagtid via telefon på dagis, så jag föreslår att du försöker hitta ett bättre sätt att hålla kommunikationen med dina barn". Det är lika bra att meddela det redan nu, han får ju gärna tro att dagishistorien kan ordnas utan hans medverkan.
 
Den där telefonen har fått en stor roll i diskussionen, men jag tror det är rätt viktigt att komma ifrån att exet ringer TS. HENNES telefon är till för HENNE. Inte för barnen, inte för exet. Ringer man HENNES nummer är det ett ärende man vill HENNE. Inte barnen eller någon annan. Jag hade absolut fredat min telefon. Har gamla lurar liggande här, kan skicka över en. Kontantkort är gratis, ladda behöver man inte om det bara ska ringas TILL telefonen. Saken biff.

Barnen pratar ju uppenbarligen med pappa i TS telefon emellanåt, så nog går det att få någon form av sporadisk kontakt med ungarna via en lur.

TS och exets kommunikation tycker jag är utmärkt att föra vida mail, skriftligt - inget annat. Och aldrig svara i affekt. Aldrig ta billiga poäng och luras att sjunka till samma nivå som exet.

Sedan är det ju givet att meddela "som du vet pluggar och jobbar jag under dina kontorstider, så min telefon och barnen är inte på samma ställe då. Som du säkert förstår kommer de inte att vara anträffbara dagtid via telefon på dagis, så jag föreslår att du försöker hitta ett bättre sätt att hålla kommunikationen med dina barn". Det är lika bra att meddela det redan nu, han får ju gärna tro att dagishistorien kan ordnas utan hans medverkan.
Absolut att jag håller med, dock kan jag fortfarande tycka att exet ska bekosta / se till att barnen har en egen telefon OM han nu vill nå dem och TS inte vill ha kontakt med honom via tel...
Fast tel och kort går såklart att fixa gratis/billigt
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 477
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 995
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp