Samarbete vid separation - vi är som hund och katt...

Det är bättre att ge av det som inte kostar så mycket, för att kunna driva igenom viktigare frågor. I det är fallet blir det mycket cred till TS, till ingen kostnad. Dessutom är hela fördelen TS. Inget ex på telefonen (han har i alla fall inga ärenden där), ingen anledning att svara, alla konversation via mail vilket är bra för framtiden.

Som sagt, gamla mobiler kan jag avvara i dussintal. De är ju heller inte så ömtåliga som de nyare varianterna.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, så jag reserverar mig lite för eventuella missuppfattningar, men min bestämda åsikt är att det är skilda föräldrars absoluta skyldighet att tillhandahålla en telefon så att ens barn kan prata med den andra föräldern.

Tycker man att sin privata mobil är "bara sin" och vägrar skaffa en fast, då får man skaffa sig en kontantkortstelefon. Som många sagt, det kostar absolut ingenting.

Man kan vara hur oöverens som helst men man får inte förvägra barnen sin rätt till den andra föräldern. Åtminstone inte om inget brott begåtts.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, så jag reserverar mig lite för eventuella missuppfattningar, men min bestämda åsikt är att det är skilda föräldrars absoluta skyldighet att tillhandahålla en telefon så att ens barn kan prata med den andra föräldern.

Tycker man att sin privata mobil är "bara sin" och vägrar skaffa en fast, då får man skaffa sig en kontantkortstelefon. Som många sagt, det kostar absolut ingenting.

Man kan vara hur oöverens som helst men man får inte förvägra barnen sin rätt till den andra föräldern. Åtminstone inte om inget brott begåtts.
Du skulle nog läst hela tråden :).
 
Nåja, det sa jag faktiskt inte heller.
Se svar ovan. Varför ska TS vara skyldig att tillhandahålla tel bara för att pappan inte vill hålla tiderna (dvs de tider som barnen finns tillgängliga ??
Borde inte det ansvaret ligga på pappan? (samma pappa som anser att TS ska skjutsa OCH bekosta skjutsen när han "behagar" träffa sina barn)
Jag tycker helt klart att kostnaden/besväret bör ligga hos han.
Vill han verkligen ha kontakt med sina (SMÅ) barn så bör HAN skaffa telefon/abonnemang! Det ska inte TS behöva fixa, för att tillfredsställa hans ev behov!!
Nog borde det väl ändå vara HANS ansvar att kunna ta kontakt med SINA barn???
 
Jag tycker att man ska ha en telefon så att den andra föräldern kan nå sina barn (eller föralldel den andra föräldern). Det står jag för. Det är ingen kostnad och inget besvär. Vill man inte svara så gör man inte det.
 
Jag tycker att man ska ha en telefon så att den andra föräldern kan nå sina barn (eller föralldel den andra föräldern). Det står jag för. Det är ingen kostnad och inget besvär. Vill man inte svara så gör man inte det.
Hon har ju en telefon som han kan ringa till, det är ju inte det som diskuteras. Det som diskuteras är ju hur hon ska slippa ha kontakt med pappan, inte hur barnen ska slippa ha kontakt med pappan.
 
Absolut att jag håller med, dock kan jag fortfarande tycka att exet ska bekosta / se till att barnen har en egen telefon OM han nu vill nå dem och TS inte vill ha kontakt med honom via tel...
Fast tel och kort går såklart att fixa gratis/billigt


JAG tyckte att det var bäst om JAG stod för telefonen i mitt fall, för då kunde inte exet styra undan den när han hade barnen, då kunde jag nå mina barn, eller de iallafall se att jag hade ringt och därmed ringa upp mig nr de fick tillfälle.
 
Hur ska du och baren orka med shemat?

Läsa 200% och jobba 100% + aktiviteter 4 kvällar plus en heldag och det för barn på 3-4-år? Och så ska barnen gå på dagis.

Det känns lite som du gömmer dig bakom barnens aktiviteter och till varje pris ska vara så upptagen som bara möjligt. Barnen behöver lite lugn och ro plus mammatid också och mår säkert bättre av att vara hemma ibland och leka, pyssla, läsa sagor bygga en grotta under sängen, ut och leka med kompisana på gården osv.

Visst det är bra om ni är aktiva och så men täcker det inte med 1-2 kvällar i veckan och en halvdagsaktivitet på helgen? Mer tid med barnen att umgås med dig och lite rimligare tider för pappan att ringa.
 
Att han inte kan prata med barnen på arbets/skoltid kan jag förstå, men att begränsa alla annan tid han kan ringa med schema och grejer känns för mig som att krångla till det och bädda för trubbel.

Har själv ett as (mot mig) till ex som krånglat, men jag har inte sänkt mig till den nivån alls nån gång, jag har samarbetat, betett mig vuxet och satt ner foten när det blivit helt orimligt. Iofs är min yngsta äldre än dina barn, men om han hade börjat diktera när jag kan få prata med henne på hennes fritid, dvs när hon inte är i skolan så lovar jag att det hade tagit hus i helvetet på riktigt, för det hade jag aldrig i livet accepterat!
 
Är det säkert att det kravet inte har kommit från ordet "telefontider" och att han bara "får" (han kan ha tolkat det så i och med ordet telefontider) ringa under några få timmar och inte ens varje dag?

Jag hade inte nöjt mig med telefontider. Jag hade inte accepterat att barnen inte kan undvara några få minuter av sitt liv varje dag för att jag ska kunna ringa och säga godnatt till dem. Att ringa sina barn varje dag och säga godnatt är ett bra sätt det också för att hålla kontakten när man inte är där varje dag.

Att han kräver att bara ringa på kontorstider är väldigt fel, men jag anser också det är fel av TS att ha fasta telefontider. Varför inte skaffa en extra telefon som flera i tråden föreslagit, som barnen pratar i när pappan ringer och ha den avstängd/på ljudlös när barnen inte kan prata av olika anledningar och då helt enkelt bara inte svara?
Vill jag själv inte störas av telefonsamtal och dylikt så har jag den på ljudlös, eller helt avstängd eller inte tar med den dit jag går. Svårare än så ser jag inte att det behöver vara.

Och att pappan ringer och pratar med barnen tre minuter innan läggdags kan jag absolut inte förstå att man inte kan stå ut med som mamma. Om man nattar barnen och han gång efter annan ringer då kan man ta upp att kl 19.30 lägger barnen sig och därefter kan du inte prata med barnen för ingen svarar helt enkelt. Att någon gång ibland störas en stund innan pyjamas och tandborstning eller varför inte mitt i maten eller på lekplatsen, innan dansen eller bussen kan ju inte vara så jobbigt tycker jag. Det är ju inte så att hela världen ramlar sönder för att barnen pratar några minuter med pappa strax innan middagen eller mitt i ens. Är det olämpligt- svara inte. Är täckningen dålig, upplys honom om det och låt det brytas.

Om man inte vill att pappan ALLS ringer till ens egen telefon för att prata med barnen så får man skaffa en som han kan ringa till. Jag antar att barn som är 3 och 4 år kan säga några ord samt även hålla i en telefon så det enda TS behöver göra är ju att trycka på svara och räcka över och sedan trycka på avsluta. Jag har själv ofta pratat med min nu 3åriga systerdotter i telefon sedan hon var 2 år och visst, samtalen kan vara ganska enkelspåriga och ibland pratar jag mest och hon hummar osv men hålla i en telefon kan hon och det är kontakten som är det viktiga- ATT man ringer.

Att pappan sedan verkligen inte ringer mer än en gång i veckan och sedan ännu mer sällan kanske är en helt annan sak, det är upp till honom men att kompromissa med en "barntelefon" som är öppen för pappan att nå barnen när det går och inte ha telefontider, det tycker jag att man som mamma ska underlätta för umgänget med.

I mina ögon är det just DET som innebär att underlätta umgänget mellan barnen och pappan.

Att vi kan gissa att han inte kommer störa speciellt ofta är ju hans bekymmer, men TS har gjort sin del av umgängesbiten med att tillhandahålla en telefon (oavsett om det är hennes eller en som barnen pratar i) och inte ha några fasta telefontider. Det är inte för hans skull. Det är för barnens.

Att all annan kommunikation mellan föräldrarna ska ske via mail håller jag helt och fullt med om.
 
Hur ska du och baren orka med shemat?

Läsa 200% och jobba 100% + aktiviteter 4 kvällar plus en heldag och det för barn på 3-4-år? Och så ska barnen gå på dagis.

Det känns lite som du gömmer dig bakom barnens aktiviteter och till varje pris ska vara så upptagen som bara möjligt. Barnen behöver lite lugn och ro plus mammatid också och mår säkert bättre av att vara hemma ibland och leka, pyssla, läsa sagor bygga en grotta under sängen, ut och leka med kompisana på gården osv.

Visst det är bra om ni är aktiva och så men täcker det inte med 1-2 kvällar i veckan och en halvdagsaktivitet på helgen? Mer tid med barnen att umgås med dig och lite rimligare tider för pappan att ringa.
Jag hade själv inte orkat med så mycket aktiviteter att vaa delaktig i. Barnen hade definitivt inte orkat det. Inte som 3-4 år och inte heller nu när de är snart 8, 11 och 12 år gamla. Vi hade till slut ramlat ihop i en hög. Jag tror inte att man helt enkelt orkar allt det som ensamstående och framför allt tror jag inte barnen i längden orkar allt det med bara en förälder närvarande i livet.
 
Att han kräver att barnen ska finnas tillgängliga på telefon när barnen är på förskolan och TS är på arbetet.
Det är väl något som TS bara kan strunta i? Säga att det inte går och sedcan ge fan i att svara. Han slutar nog ringa och slutar nog tjafsa om det om ingen lägger bränsle på hans eld. Det är inget problem om man inte ser det som ett problem.

Man får ta det lite som "Jaha, intresseklubben antecknar" och så gå vidare.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 477
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 996
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp