Bukefalos 28 år!

Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte skrivit att alla hundar har problem att vara ensamma.

Trevligt att du tycker det. :)
Du skrev ju att en hund som ska följa med överallt hela tiden får svårare att vara ensam?

Kan inte göra kopplingen till separationsångest sånt är ju ofta medfött jag har inte tränat någon hund till att vara ensam det har bara varit att lämna dom.
 
Jag fick häromdagen höra att min hund är ju stor, hon trodde inte att han var så stor (två gånger av två olika personer på samma dag hahaha). Jag svarade att han var den minsta hunden jag haft så jag tycker han är liten :D
Folk som sett shiban på kort brukar bli häpna över att hon är så liten. Det är hennes personlighet som dominerar bilden. :D
 
Du skrev ju att en hund som ska följa med överallt hela tiden får svårare att vara ensam?

Kan inte göra kopplingen till separationsångest sånt är ju ofta medfött jag har inte tränat någon hund till att vara ensam det har bara varit att lämna dom.
Om du läser mina inlägg så skrev jag ordet "kan", inte "får". Det betyder alltså att jag menar att det kan bli så. Och faktum är att det är en vanlig orsak till omplacering. Och anledningen? "Vi har inte lärt den vara ensam, den har alltid följt med och kan inte vara ensam nu" är inte helt ovanlig att få till svar heller.
 
Ja precis det är ju enorm skillnad 🙄.
Självklart har större hundar sina fördelar dom med men att dom är smidigare att ha med sig i vardagen stämmer sällan 😅

Jag råkade ut för det första ormbettet för några år sedan och är glad att jag hunnit byta ner mig till en liten ras då jag fick bära hunden närmare en mil.
Vad gör man ens i den situationen med en stor hund?
Är så glad att dom stora jag hade var skadefria :)

Det jag saknar med stora hundar är att ge sig ut på långa cykelturer:)

Då sätter jag min i cykelkorgen 😁
Harry ska få en mer hundanpassad korg med galler pga noll impulskontroll 😆

Screenshot_2023-03-17-15-28-16-254_com.instagram.android-edit.jpg
 
Om du läser mina inlägg så skrev jag ordet "kan", inte "får". Det betyder alltså att jag menar att det kan bli så. Och faktum är att det är en vanlig orsak till omplacering. Och anledningen? "Vi har inte lärt den vara ensam, den har alltid följt med och kan inte vara ensam nu" är inte helt ovanlig att få till svar heller.
Men det är ju en helt annan sak än att man oftast har med sig hunden?
Sen det här med att träna hunden att vara ensam det har jag inte gjort med någon hund någonsin det känns som separationsångest eller inte är ganska medfött.
 
Men det är ju en helt annan sak än att man oftast har med sig hunden?
Sen det här med att träna hunden att vara ensam det har jag inte gjort med någon hund någonsin det känns som separationsångest eller inte är ganska medfött.
Jag håller inte med.

Har du ofta med dig hunden får den mindre möjlighet att lära sig vara ensam hemma. För de flesta hundar gissar jag att de behöver tränas, i alla fall i en viss mån att kunna vara ensamma en stund.

Riktig separationsångest är kanske medfött, vad vet jag, men förmågan att kunna vara ensam utan träning är inte, den behöver lära sig det precis som den lär sig sitt och ligg. Skönt att du sluppit träna dina hundar på den punkten.
 
Jag håller inte med.

Har du ofta med dig hunden får den mindre möjlighet att lära sig vara ensam hemma. För de flesta hundar gissar jag att de behöver tränas, i alla fall i en viss mån att kunna vara ensamma en stund.

Riktig separationsångest är kanske medfött, vad vet jag, men förmågan att kunna vara ensam utan träning är inte, den behöver lära sig det precis som den lär sig sitt och ligg. Skönt att du sluppit träna dina hundar på den punkten.
Lustigt antagande av dig.

Bara för man väljer att ha med sig hunden på det mesta betyder det i din värld att hunden inte kan vara ensam?!

Är inte särskilt svårt att träna en trygg hund på att vara ensam man lämnar den lite då och då som valp så brukar det bli som allt annat som bara ingår i vardagen.

Låter på dig som du har hund med separationsångest.
 
Jag tror det är för att de har samma proportioner som en större hund, till skillnad från dvärgraser. De har liksom inte den där "looken" många små hundar har.

Har hört samma om lundehund där folk blir säger sig bli förvånade när dom ser hur faktiskt liten den är. :D
 
Lustigt antagande av dig.

Bara för man väljer att ha med sig hunden på det mesta betyder det i din värld att hunden inte kan vara ensam?!

Är inte särskilt svårt att träna en trygg hund på att vara ensam man lämnar den lite då och då som valp så brukar det bli som allt annat som bara ingår i vardagen.

Låter på dig som du har hund med separationsångest.
Det är inte ett antagande av mig. Det är något jag stött på när hundar ska omplaceras.
Det betyder inte för mig att hundar inte kan vara hemma bara för att den får följa med. Det är hemskt vad du antar mycket av mina inlägg. Vore en god idé att läsa vad jag rent faktiskt skriver.
Vad jag anser är att man kan ha med hunden ofta och mycket, men man ska också vara noga med att lära hunden att vara ensam så att den även kan det när det behövs. DET är min åsikt.

En hund som ofta får följa med för mindre möjligheter att vara ensam hemma, det är rent faktum där. Det säger liksom sig självt.
Många omplaceringar har problem med att vara ensamma hemma, också fakta, det var något jag stötte på när jag kollade omplaceringar. Svar jag fått när jag pratar om omplaceringar är "Vi har haft hunden med oss, han /hon är inte van vid att vara hemma så han/hon låter en del och behöver lära sig det".

Jag har inte på några som helst vis påstått det vara svårt att träna en hund att vara ensam, var har du läst det? Jag anser det ingår i en hunds vardagsliv att kunna. Att vara ensam innebär tyst och lugn utan att störa.

Nej jag har inte en hund med separationsångest. Jag har en hund som hellre är med mig än ensam, en husky, de är gärna inte ensamma dessutom, så han lämnas inte ofta och har fått tränas- faktiskt precis lika mycket eller lite som mina andra hundar har fått tränas. Jag får träna honom nu igen när jag flyttat eftersom han är känslig och orolig av sig, men grunden sitter där, och det verkar som att det funkar igen nu.

Jag har haft en schäferkorsning som fick avlivas pga separationsångest däremot, där träning inte bet alls.
 
Igen - de är vuxna människor. Säger en vuxen människa till mig att hen tänker skaffa en hund så antar jag att de tänker skaffa en hund. Det var liksom inte "Åh, visst är hundar så himla gulliga?".
Säger jag: "Jag tänker skaffa hund om ett par år" och den andra parten inte säger "Jag vill nog inte ha en hund, det är så besvärligt" utan bara "mjao" eller liknande tar jag för givet att frågan inte är så himla viktig för denne. Det är ju JAG som ska skaffa hund.

Fast i det har fallet har tydligen "sambon" sagt att han gillar stora hundar, men TS kan bara tanka sig en liten hund.

Fem på morgonen lol. Senaste hunden jag hade äran att umgås med var extremt morgon trött.
Tror jag personligen inte känner en enda hundägare som är uppe kl 5 på morgonen.

Mina tva sover gott nar jag stiger upp pa morgonen ... Ar jag ledig sover jag till 8-9 tiden och hundarna vaknar och vill ga ut frammat 10-tiden. Jobbar jag ar jag uppe vid 5 och de sover lungt tills jag jagar ut dem pa en morgon kiss.

Och jag som tycker att det absolut jobbigaste med hundar är när de skäller ser ingen skillnad på storlek som del i problemet.
Alla tysta hundar är okej för mig.
Men vem kan garantera att en hund är tyst?

Det finns en hel del raser som ar mycket tystlatna till sin natur, det ar inte svart att trana dem att verkligen vara tysta. Rottweiler ar en tyst ras. De skaller inte nodvandigtvis pa nagon som gar in i hemmet ... daremot ar det vanligt att de inte later dem ga ut igen.
 
Fast i det har fallet har tydligen "sambon" sagt att han gillar stora hundar, men TS kan bara tanka sig en liten hund.



Mina tva sover gott nar jag stiger upp pa morgonen ... Ar jag ledig sover jag till 8-9 tiden och hundarna vaknar och vill ga ut frammat 10-tiden. Jobbar jag ar jag uppe vid 5 och de sover lungt tills jag jagar ut dem pa en morgon kiss.



Det finns en hel del raser som ar mycket tystlatna till sin natur, det ar inte svart att trana dem att verkligen vara tysta. Rottweiler ar en tyst ras. De skaller inte nodvandigtvis pa nagon som gar in i hemmet ... daremot ar det vanligt att de inte later dem ga ut igen.
Min morfar hade en sån rottweiler!
Mina föräldrar hade en schäfer som släppte in alla, men inte ut. Man hade liksom respekt för den hunden om man var gäst- höjde någon rösten lyfte han huvudet och glodde strängt, reste sig liksom om det behövdes. Världens bästa vakthund!

(pappa var alkoholist så det var ibland höjda röster på honom och hans vänner)

Min egen hund tillhör en ras som sägs inte skälla så mycket.... Eh....!
 
Men det är ju en helt annan sak än att man oftast har med sig hunden?
Sen det här med att träna hunden att vara ensam det har jag inte gjort med någon hund någonsin det känns som separationsångest eller inte är ganska medfött.

Separations angest ar inte medfott. Daremot har vissa raser lattare att fa det och darmed vara i storre behov av en riktig traningsplan fran borjan.

Jag har inte tranat mina hundar med "traningsplan" och allt vad det innebar, men da jag tranat flera (fler sma an stora) hundar med separations angest gor jag det med alla valpar. Det lonar sig i langden att visa att man kommer tillbaka fran forsta borjan sa man slipper fa problem med separations angest den dag Maken aker in pa operation och bilen gar sonder sa man ar hemmifran 12 timmar innan man kommer hem till hunden. (Min forra rottis ... som blangde pa mig sur som attika och inte ens steg upp och halsade nar jag kom hem. Jag fick jaga ut henne for att gora sina behov)
 
Min morfar hade en sån rottweiler!
Mina föräldrar hade en schäfer som släppte in alla, men inte ut. Man hade liksom respekt för den hunden om man var gäst- höjde någon rösten lyfte han huvudet och glodde strängt, reste sig liksom om det behövdes. Världens bästa vakthund!

(pappa var alkoholist så det var ibland höjda röster på honom och hans vänner)

Min egen hund tillhör en ras som sägs inte skälla så mycket.... Eh....!

Min Miss Mandy var sa. Hon slappte in kreti och pleti, men INGEN gick ut om jag inte var narvarande. Hantverkare som gatt fram och tillbaka hela dagen, men inte fick ga ut om jag var pa toa, till exempel.
Hon sa till (med ett morr och visade en del tander) om nagon lat aggressive mot mig och yngste sonen ... som av nagon underlig anledning behovde vaktas och forsvaras. Han var mattligt road av att vara den som inte klarade sig sjalv. lol
 
Mja, han vill ju inte ha Någon hund, punkt. Är inte intresserad av att diskutera ras överhuvudtaget, som det låter.

Fast TS sa nagon stans, (kanske till och med tva ganger) att han gillade stora hundar. Jag personligen gillar stora hundar och skulle absolut inte vilja ha en chihuahua ... som ar den lilla hund som har flest av alla "sma hund syndrom" ... som verkar vara den ras TS och barnen tittat pa och ville ha.
 
Fast TS sa nagon stans, (kanske till och med tva ganger) att han gillade stora hundar. Jag personligen gillar stora hundar och skulle absolut inte vilja ha en chihuahua ... som ar den lilla hund som har flest av alla "sma hund syndrom" ... som verkar vara den ras TS och barnen tittat pa och ville ha.
Hon har också bett om andra rasförslag. Det finns ju många att välja bland, men sambo verkar ha stängt ned såpass att ämnet inte går att diskutera överhuvudtaget.
Annars skulle han ju ha sagt "Nej jag vill inte ha en chihuahua". :)
 
Fast TS sa nagon stans, (kanske till och med tva ganger) att han gillade stora hundar. Jag personligen gillar stora hundar och skulle absolut inte vilja ha en chihuahua ... som ar den lilla hund som har flest av alla "sma hund syndrom" ... som verkar vara den ras TS och barnen tittat pa och ville ha.

Nu finns det ju andra små hundar än Chihuahua och ts är öppen för förslag.

Sen är jag lite nyfiken på varför han ska få välja hund när hon ska betala och sköta den och det är hennes vardag som drabbas. Hon kommer vara hemma med hunden. Kan ts mamma vara hundvakt till en större hund? Är det lika lätt för barnen att göra aktiviteter med hunden? Är den lika lätt för ts att ta med när hon åker iväg som det skulle vara med liten? Behövs det annan bil?

Ska han vara med och välja så får han ju ta minst 50% av ansvaret också. Ville han det?

Hade du velat bli tvingad att skaffa en chihuahua som du ska sköta och vara hemma med 95% av tiden? Det är ju ologiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 487
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 641
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 410
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp