Sambotips?

Oj vad mycket det svarats här, och inte en enda notifikation har jag fått trots att jag har tråden på bevakning?!

Nåväl, jag försöker att svar alla på en gång.

Det är med rättvisa när det gäller hushållsarbetet tror jag kommer att bli den svåraste nöten att knäcka. Jag har dock oerhört bra förebilder i mina föräldrar, och det är överhuvudtaget deras relation jag brukar ta som exempel när jag reflekterar över sådana här saker. Min tanke är att vi sätter oss ner när allt kommit i ordning, och verkligen diskuterar allt med hushållet på djupet. Delar upp sysslor, kommer överens om en städdag (bra där @JosefineLi :up:), bollar tankar, gör upp budget och allt möjligt sådant där.

Jag är mer pedantisk och förtjust i att städa än han, och ovanpå detta har jag lätt att ibland ge lite för mycket av mig själv, så jag är mycket väl medveten om risken att hamna i hushållerska-fällan och har ingen som helst avsikt att göra det. Det skulle inte min partner tillåta heller, men det farligaste är ju just det att det kan smyga sig på och så plötsligt får man det där jobbiga uppvaknandet som @Mammas nämner. Aint gonna happen!

Vad gäller ekonomin tror jag dock att vi kommer att vara lite mer avslappnade. Vi tjänar ungefär lika mycket i dagsläget (han något mer) och tanken är att skapa ett gemensamt konto där båda betalar in lika delar av hyra, räkningar, matkostnader och så någon slant per månad som reserv ifall något skulle gå sönder eller liknande. Sparande kommer vi fortfarande att ha separat, och vad gäller utemiddagar och liknande känns det inte som något problem att fortsätta på samma sätt som vi gör nu.

Det där med att fundera över vad vi vill ha ut var väldigt sunt @Emtherlia och jag/vi är mycket inne på samma spår som ni där. För honom blir det dyrare att bo med mig och för mig är de extra sparpengarna en ren bonus, så något ekonomiskt motiv har vi inte. Det är just det där att jag vill vara med honom oftare än jag är nu, slippa hålla på att planera när vi ska ses hela tiden, och helt enkelt berika varenda vardag med att ha honom där, i mitt liv. Jag vill bli lite trött på honom istället för att längta efter honom :p

Sedan har det här forumet lärt mig om värdet av en riktigt bra kommunikation i en relation, och det är något vi verkligen strävar efter. Så sent som i lördags knuffade jag ner honom i en soffa på Ikea för att jag inte riktigt kände mig bekväm med något han sagt och på tre minuters prat hade en sak, som annars säkert kunnat eskalerats till ett bråk om det fick brygga tillräckligt länge, löst sig som ett enkelt missförstånd. Vi har hela tiden varit mycket tydliga med att vi ska nämna saker som inte känns okej med en gång (utan att för den delen ta varenda strid), och jag tror och hoppas att vi kommer att ta med oss det även vad gäller hushållsarbete och ekonomi.

När det gäller samboavtal så finns det som sagt inget motsvarande sådant här, men jag tackar för tipset om alternativ @GoLightly! Ska definitivt kika mer på det då det inte skadar att ha något nedplitat. Vi står båda två på kontraktet för lägenheten och grejer, så där blir det inga problem.

När det gäller uppdelning av hushållssysslor tycker jag att det är viktigt att inte bara se till antal minuter och sysslor utan även hur tråkig en syssla upplevs.
Tex lagar jag gärna mat i två timmar mot att jag slipper ta hand om disken (som tar max 5 minuter med diskmaskin ). För mig är matlagning vs disken ungefär likvärdiga sysslor eftersom jag verkligen hatar att behöva ta hand om disken när jag ätit.

Jag tycker också att det är lättast om man skiljer på ansvar för och utförande av sysslor. Alltså att man kan vara ansvarig för att något blir gjort (genom att göra själv eller be den andre) eller ansvarig för att själv få något gjort.
Tex att vattna blommor, det kan lätt bli att ingen vattnar eller att båda vattnar och det blir för mycket. Om en person har ansvaret att antingen vattna själv eller säga till den andre att det är dags så blir det inte lika lätt fel.

Det allra viktigaste skulle jag säga är att ha lite av en "skit samma"-attityd när det kommer till vem som gör vad och hur. Det får ju vara hyfsat rättvist över tiden, men risken är att man skapar fler konflikter än man löser med millimeterrättvisa.
Hen glömde soppåsen utanför dörren för 711:e gången?
Skit samma, det är bara en soppåse och tunnan står ändå på vägen till bilen. Inte värt att bry sig om liksom...

Flytta inte ihop i den enes hus/lägenhet utan flytta till ett helt nytt ställe - annars kan det lätt kännas som om man bor hos den som äger bostaden, eller som bostadsägare kan det vara svårt att låta partnern förändra så det passar denne med.

Flytta inte ihop i den enes hus/lägenhet utan flytta till ett helt nytt ställe - annars kan det lätt kännas som om man bor hos den som äger bostaden, eller som bostadsägare kan det vara svårt att låta partnern förändra så det passar denne med.

Fast det är ju jättelätt att säga i teorin. Men inte lika lätt i verkligheten. Jag har en bostadsrätt utanför sthlm. När min sambos andrahandskontrakt gick ut var det ju rätt logiskt att han flyttade in till mig. Inte som att jag tänkte sälja min lägenhet för att han kanske eventuellt känna att han bor hos mig.
Bra lägenheter/kontrakt växer inte precis på träd här i krokarna så det verkar extremt att skaffa nytt bara för att man blir sambos. Det blir nog vad man gör det till och man löser nog mycket med kommunikation.

Instämmer med ovanstående. Behöver inte vara ett problem,så länge bägge parter är öppna för att det är VÅRT hem, oavsett vem som äger boendet.

Med tanke på att millimeterrättvisa i hemmet är typ det sista kvinnor behöver oroa sig för - läs vilken studie som helst - så tycker jag ditt resonemang är helt tokigt ärligt talat.

Är det helt tokigt att välja att säga "skit samma" istället för att bli upprörd över skitsaker?

Är det helt tokigt att välja att säga "skit samma" istället för att bli upprörd över skitsaker?
Jag bara tycker att det är så lustigt med tjejer som konstant ska säga till andra tjejer att man minsann inte ska kräva milimeterrättvisa i hemmet när:
1. Kvinnor gör mer hemma.
2. Kvinnor underskattar hur mycket de gör hemma.
3. Män underskattar hur mycket kvinnorna gör hemma.

Det är allt. Excuse the fuck out of me för att jag inte vill heja på min medsystrar att bli oavlönade hemmapysslare åt sina snubbar.

Jag bara tycker att det är så lustigt med tjejer som konstant ska säga till andra tjejer att man minsann inte ska kräva milimeterrättvisa i hemmet när:

Det är allt. Excuse the fuck out of me för att jag inte vill heja på min medsystrar att bli oavlönade hemmapysslare åt sina snubbar.

Va? Jag säger inte åt någon att man minsann inte ska kräva millimeterrättvisa, däremot att jag tror att det kan skapa mer konflikter än det löser och att det är bättre att tänka "sikt samma" när det kommer till skitsaker som tar max 30 sekunder att fixa.
Självklart ska man dela lika på hushållsarbetet, något annat har jag inte heller påstått.

Va? Jag säger inte åt någon att man minsann inte ska kräva millimeterrättvisa, däremot att jag tror att det kan skapa mer konflikter än det löser och att det är bättre att tänka "sikt samma" när det kommer till skitsaker som tar max 30 sekunder att fixa.
Självklart ska man dela lika på hushållsarbetet, något annat har jag inte heller påstått.
Många skitsaker små blir en stor å ;)

Kvinnor behöver stå på sig i hemmet. Och om det nu bara tar 30 sekunder att fixa så kan väl mannen lika gärna göra det?

Många skitsaker små blir en stor å ;)

Kvinnor behöver stå på sig i hemmet. Och om det nu bara tar 30 sekunder att fixa så kan väl mannen lika gärna göra det?

Att tänka "skit samma" istället för att irritera sig handlade ju om bortglömda/missade grejer, och med kravet att man har en rättvis fördelning från början. Om det blir massor med skitsaker som den ena i förhållandet får göra så är det ju inte längre en rättvis fördelning över tiden?
Ingenstans har jag skrivit att kvinnor skulle göra grejer bara för att de går fort att göra?

Att tänka "skit samma" istället för att irritera sig handlade ju om bortglömda/missade grejer, och med kravet att man har en rättvis fördelning från början. Om det blir massor med skitsaker som den ena i förhållandet får göra så är det ju inte längre en rättvis fördelning över tiden?
Ingenstans har jag skrivit att kvinnor skulle göra grejer bara för att de går fort att göra?
Men det där är väl ändå väldigt individuellt?
Och i de allra flesta förhållanden lyckas det på något sätt bli övervikt för kvinnan iaf. Jag tänker att man inte alls ska tänka "skit samma" utan stå på sig, det är lätt nog att glida in i kvinnofällan om man inte är försiktig.

Alltså jag känner mig så orolig över att omedvetet bli hushållerska att jag nästan inte vågar flytta ihop med min (manliga) partner.

Hur låter man bli? Finns det några tips?

Alltså jag känner mig så orolig över att omedvetet bli hushållerska att jag nästan inte vågar flytta ihop med min (manliga) partner.

Jag tror att man måste ha en partner som är lika medveten om problemet. Annars gäller det att stå på sig för varje liten grej och det leder lätt till otrevlig stämning.
Annars tänker jag att pendeln kan få svänga ett tag så männen kan bli hushållerskor på sin fritid, känna hur det känns liksom ;)

Man har en partner som är medveten, som tror på jämställdhet och vill leva i jämställdhet.

Och sen måste man gå emot alla instinkter och små röster i huvudet som säger "äsch, jag kan ju ta det här också, jag är ju ändå här och plockar" och får en att successivt göra mer och mer hemma.

Jag tror fullt och fast att som tjej måste man passa sig när man lever i heterosexuella relationer. Allt för mycket studier visar hur dåligt kvinnor mår när de är i just relationer så man ska verkligen inte trava omkring och tänka att "äsch det löser sig". För det gör det inte, inte av sig självt.

:bow: Tack tack tack!

Tycker det här är så jädra viktigt att belysa. Det är så vanligt och det känns helt befäst att kvinnan ska, förutom att sköta hemmet, också vara projektledare för mannen (och barnen, om det finns några). Den med det huvudsakliga ansvaret för det hela och den som håller koll på tvättider och scheman och städdagar och födelsedagar osv.

Tycker det är skitviktigt för tjejer att prata om sånt här med sina manliga partners. För min egen det skulle det inte ens bli något samboskap om han inte såg problemet, både för oss som par och på strukturell nivå.

Fast det är ju jättelätt att säga i teorin. Men inte lika lätt i verkligheten. Jag har en bostadsrätt utanför sthlm. När min sambos andrahandskontrakt gick ut var det ju rätt logiskt att han flyttade in till mig. Inte som att jag tänkte sälja min lägenhet för att han kanske eventuellt känna att han bor hos mig.
Bra lägenheter/kontrakt växer inte precis på träd här i krokarna så det verkar extremt att skaffa nytt bara för att man blir sambos. Det blir nog vad man gör det till och man löser nog mycket med kommunikation.

Instämmer med ovanstående. Behöver inte vara ett problem,så länge bägge parter är öppna för att det är VÅRT hem, oavsett vem som äger boendet.

Det är självfallet inte självklart det är så varje gång men vad jag sett bland de i min närhet och egen erfarenhet är det inte alltid det bästa. Men det är självklart inte ALLTID det inte funkar.

Tycker det är ett lite för bestämt råd, då jag tror att det fungerar bra i de flesta fall, i alla fall enligt min erfarenhet (från mig själv och vänner och syskon t.ex.). Min man flyttade ner till mig redan innan jag flyttade hemifrån, så vi bodde tillsammans med mina föräldrar i mitt flickrum. Det gick suveränt, det var redan "vårt" från första gången han satt sin fot där inne liksom ^^

Hur går det @Mineur ?
Mitt tips (om du fortfarande vill ha sådana) är att ni nog inte behöver överanalysera och överdiskutera allting. Det kommer falla sig naturligt till vilka roller man får i det gemensamma livet sen. Nån kanske brukar laga mat, en annan brukar tvätta eller ha koll på pengarna och så, bara flyt in i det och se hur det blir :) Lyssna på och respektera varandra och var inte så noga med att allt ska vara jämt och "rättvist" hela tiden. Som partners så hjälper man varandra och gör så gott man kan, även om den ena orkar mer ibland och den andre mindre. Man kan till exempel ha 100 % gemensam ekonomi även om man inte jobbar alls lika mycket. Den ena kan städa mer hemma o.s.v, det är okej!

Det kommer falla sig naturligt till vilka roller man får i det gemensamma livet sen. Nån kanske brukar laga mat, en annan brukar tvätta eller ha koll på pengarna och så, bara flyt in i det och se hur det blir :)
Jamen jag håller SÅ med! Kvinnan faller naturligt in i rollen att göra för mycket och mannen faller naturligt in i rollen att göra för lite. Så det löser sig :).
Lyssna på och respektera varandra och var inte så noga med att allt ska vara jämt och "rättvist" hela tiden.
Jamen verkligen! Ojämställdhet skadar kvinnor men varför ska man bry sig om såna onödiga saker? Jobba istället hårt varje dag på din arbetsplats och kom sedan hem och slit ÄNNU hårdare, obetalt dessutom! Det är SÅ himla super!

:meh:

Jamen jag håller SÅ med! Kvinnan faller naturligt in i rollen att göra för mycket och mannen faller naturligt in i rollen att göra för lite. Så det löser sig :).

Jamen verkligen! Ojämställdhet skadar kvinnor men varför ska man bry sig om såna onödiga saker? Jobba istället hårt varje dag på din arbetsplats och kom sedan hem och slit ÄNNU hårdare, obetalt dessutom! Det är SÅ himla super!

:meh:

Jag sa inget om vad kvinnan respektive mannen gör och är själv feminist. Att skriva att mannen naturligt faller i en roll att göra för lite är inte ett särskilt jämnställt sätt att se på män, just sayin'... Det du skriver är ju löjligt som svar på mitt inlägg om att man ska samarbeta och inte tävla.

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 805
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 019
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka