Nja, hon hade läst upp definitionen på samhälle av wikipedia, och konstaterat att då kan idrottsanläggningar inte räknas som samhälle. I övrigt hade hon visst varit nöjd med texten.
Jag som utbildad fritidspedagog och därmed en i "pedagogteamet", hade som fritidspolitiker i Fritidsnämnden i Örebro godkänt ämnet idrottshall rakt av om det var väl grundat med en allmänintressant frågeställning och inte bara "vi behöver nya handbollsmål"... ;) Utan mer, en liten bakgrund om idrottsthallarna fördelar och nackdelar, samt syftet då med uppsatsen som sagt, lite frågeställningar och hur man skulle kunna jobba med det hela och så presentation och en liten sammanfattande diskussion. Det låter mastigt. Men går man på högstadiet, kan man som barn mer än många tror. :heart
 
Att inte se kommunalt driven verksamhet som en del i samhället låter skitskumt sådär rakt av. Bara att kolla valfri samhällssociologisk litteratur, på rak arm kommer jag på Att se samhället” där det tas upp både idrott och anledningar till att kommunala verksamheter ofta riktar verksamhet till socialt utsatta grupper.
 
Prata med läraren, be om att få se anvisningarna till uppgiften och vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att barnet ska få ett visst betyg. Det låter som att läraren gett extremt lite anvisningar till hur texten ska utformas och vad den ska innehålla.
När jag fick en uppgift i gymnasiet fick vi alltid ett papper med olika betygskriterier inför uppgiften. Då kunde man tydligt se vad som skulle vara uppfyllt för att få ett visst betyg.
När uppgiften kom tillbaka rättad och betygsatt kunde man se vilka kriterier som uppnåtts och varför man fick ett visst betyg.
Väldigt tydligt!
Det du beskriver är en tydlighet som ofta önskas av elever men som inte motsvarar vad lärare gör när de bedömer och betygsätter. Ingen lärare ger betyg på uppgiftsnivå, även om en del lärare ger omdömen på uppgifter som ger sken av betyg. Det kan uppfattas riktningsgivande, men eftersom det är på uppgiftsnivå blir det snarare vilseledande. Ett C på en uppgift tolkar många som att det motsvarar ett C i betyg, men på uppgiftsnivå testat bara delar av betygskriteriet. I synnerhet på högstadiet jobbar men i små steg och olika delar mot helheten.

Som lärare hade jag aldrig lämnat ut någon lista på krav som ska vara uppfyllda för ett visst betyg, för det går inte. En helhet av förmågor och kunskaper kan inte benas ner till rutor som ska bockas av vid en uppgift.

Däremot kan man av en lärare förvänta sig en tydlig uppgiftsbeskrivning men det är något annat än att koppla till det ett betygssteg.

Som ett mer allmänt svar..

Jag tycker uppgiften i trådstarten låter ogenomtänkt på många sätt. Inte bara genom den snäva tolkningen av samhället, utan främst för att frågeställningen (som den beskrivs här) är för stor för att vara greppbar för en högstadieelev. Långt ifrån alla i åk 9 som fixar vad som beskrivs.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 535
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp