Samhällsdebatt, migrationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

prallan

Jag har funderingar till som jag inte hittar svar på och önskar diskutera för att få djup och en bättre förståelse.

Många från Thailand som exempel, de försörjer sig på att plocka svamp, öppna thaivagnar osv. Varför måste Romerna tigga? Där tror jag en jättestor problematik ligger. Om de från Thailand kan hitta sätt att försörja sig på, varför gör inte Romerna det istället för att tigga? Försöka iaf? Vet en Rom som iaf fanns på orten där jag jobbar, tillverkade jättebra sopkvastar, han hade inga problem att få ihop till brödfödan.

Vidare, i förlängningen, allt strävar mot högre entropi, det är fysikens lagar, vi kan inte motarbeta entropi.
Hur ska vi agera för att behålla alla länders unika kulturella identitet? All fantastiska mångfald! Ska vi sträva efter att Jorden blir en homogen blandning och ha antika länders kulturella arv att besöka på Skansen?
Varje tanke på motsatsen strider mot termodynamikens andra huvudsats, dvs att ett isolerat systems (Jordklotets) entropi aldrig minskar; isolerade system tenderar att utvecklas mot termodynamisk jämvikt, ett tillstånd av maximal entropi.

Hit me! :)
 
Entropi är att i ett slutet system är energin konstant.

Energin på jordklotet går säkert att definiera som konstant men inte i en konstant form.

Din diskussion är frågan om människor i förhållande till energin och inte jordens konstanta energiinnehåll. Det går inte att diskutera människor i förhållande till entropi eftersom antal människor inte är ett slutet system.

Energiinnehållet på jorden övergår från t ex lagrade reserver som t ex olja och kol till andra former senaste dryga 100 åren. Detta diskutera intensivt i miljöarbetet.
 
Fast nu funderar jag att energin på jorden inte kan definieras som konstant eftersom vi skickar ut energi från jorden och tar in energi från t ex solen.

Så entropi ska inte användas i förhållande till jorden överhuvudtaget eftersom jorden inte är ett slutet system som t ex en ballong.
 
Jag har funderingar till som jag inte hittar svar på och önskar diskutera för att få djup och en bättre förståelse.

Många från Thailand som exempel, de försörjer sig på att plocka svamp, öppna thaivagnar osv. Varför måste Romerna tigga? Där tror jag en jättestor problematik ligger. Om de från Thailand kan hitta sätt att försörja sig på, varför gör inte Romerna det istället för att tigga? Försöka iaf? Vet en Rom som iaf fanns på orten där jag jobbar, tillverkade jättebra sopkvastar, han hade inga problem att få ihop till brödfödan.

Vidare, i förlängningen, allt strävar mot högre entropi, det är fysikens lagar, vi kan inte motarbeta entropi.
Hur ska vi agera för att behålla alla länders unika kulturella identitet? All fantastiska mångfald! Ska vi sträva efter att Jorden blir en homogen blandning och ha antika länders kulturella arv att besöka på Skansen?
Varje tanke på motsatsen strider mot termodynamikens andra huvudsats, dvs att ett isolerat systems (Jordklotets) entropi aldrig minskar; isolerade system tenderar att utvecklas mot termodynamisk jämvikt, ett tillstånd av maximal entropi.

Hit me! :)
Vad vill du egentligen? Att Buke mer liknar Flashback?

Termodynamik och kultur har inte med varandra att göra. Och jorden är inte ett slutet system
 
Jag har funderingar till som jag inte hittar svar på och önskar diskutera för att få djup och en bättre förståelse.

Många från Thailand som exempel, de försörjer sig på att plocka svamp, öppna thaivagnar osv. Varför måste Romerna tigga? Där tror jag en jättestor problematik ligger. Om de från Thailand kan hitta sätt att försörja sig på, varför gör inte Romerna det istället för att tigga? Försöka iaf? Vet en Rom som iaf fanns på orten där jag jobbar, tillverkade jättebra sopkvastar, han hade inga problem att få ihop till brödfödan.

Vidare, i förlängningen, allt strävar mot högre entropi, det är fysikens lagar, vi kan inte motarbeta entropi.
Hur ska vi agera för att behålla alla länders unika kulturella identitet? All fantastiska mångfald! Ska vi sträva efter att Jorden blir en homogen blandning och ha antika länders kulturella arv att besöka på Skansen?
Varje tanke på motsatsen strider mot termodynamikens andra huvudsats, dvs att ett isolerat systems (Jordklotets) entropi aldrig minskar; isolerade system tenderar att utvecklas mot termodynamisk jämvikt, ett tillstånd av maximal entropi.

Hit me! :)
Det känns omöjligt att diskutera bevarandet av kulturella identiteter (sedan är det alltid svårt, hårfin gräns mellan nationalromantik och främlingsfientlighet) i samma trådstart som inledningsvis tar upp en nidbild av Romer.
 
Jag har funderingar till som jag inte hittar svar på och önskar diskutera för att få djup och en bättre förståelse.

Många från Thailand som exempel, de försörjer sig på att plocka svamp, öppna thaivagnar osv. Varför måste Romerna tigga? Där tror jag en jättestor problematik ligger. Om de från Thailand kan hitta sätt att försörja sig på, varför gör inte Romerna det istället för att tigga? Försöka iaf? Vet en Rom som iaf fanns på orten där jag jobbar, tillverkade jättebra sopkvastar, han hade inga problem att få ihop till brödfödan.

Vidare, i förlängningen, allt strävar mot högre entropi, det är fysikens lagar, vi kan inte motarbeta entropi.
Hur ska vi agera för att behålla alla länders unika kulturella identitet? All fantastiska mångfald! Ska vi sträva efter att Jorden blir en homogen blandning och ha antika länders kulturella arv att besöka på Skansen?
Varje tanke på motsatsen strider mot termodynamikens andra huvudsats, dvs att ett isolerat systems (Jordklotets) entropi aldrig minskar; isolerade system tenderar att utvecklas mot termodynamisk jämvikt, ett tillstånd av maximal entropi.

Hit me! :)
EU-land/icke-EU-land.
 
Fast nu funderar jag att energin på jorden inte kan definieras som konstant eftersom vi skickar ut energi från jorden och tar in energi från t ex solen.

Så entropi ska inte användas i förhållande till jorden överhuvudtaget eftersom jorden inte är ett slutet system som t ex en ballong.
Ok :) Tankevurpa, tack för förtydligande :heart
 
Det känns omöjligt att diskutera bevarandet av kulturella identiteter (sedan är det alltid svårt, hårfin gräns mellan nationalromantik och främlingsfientlighet) i samma trådstart som inledningsvis tar upp en nidbild av Romer.

Jag vet min okunskap, därav viljan till debatt, jag vill inte och förtjänar inte bli skriven på näsan. Jag vill förstå.
 
Vad är det egentligen vi vill bevara och till vilket pris. Inga kulturer är egentligen särskilt gamla - och så gott som inga kulturer har varit isolerade. Förändringar har ständigt skett i kontakter mellan människor och i takt med ändrade ekonomiska förhållanden. Vilket värde skulle det ha att konservera gamla kulturer?

Vår kultur ändras minst lika mycket av teknik utbyte med omvärlden som av migration. Vill vi avstå våra datorer, vår antibiotika eller vår fjärrvärme för att leva som gammal svensk allmoge? Vid vilken tidpunkt var allmogen som genuinast/finast?
 
Vad är det egentligen vi vill bevara och till vilket pris. Inga kulturer är egentligen särskilt gamla - och så gott som inga kulturer har varit isolerade. Förändringar har ständigt skett i kontakter mellan människor och i takt med ändrade ekonomiska förhållanden. Vilket värde skulle det ha att konservera gamla kulturer?

Vår kultur ändras minst lika mycket av teknik utbyte med omvärlden som av migration. Vill vi avstå våra datorer, vår antibiotika eller vår fjärrvärme för att leva som gammal svensk allmoge? Vid vilken tidpunkt var allmogen som genuinast/finast?

Jag pratar inte om Sverige, utan alla länder. Hur spännande är det att besöka nya platser ifall alla var typ samma? Det är givetvis inte om en snar framtid, men jag tycker ändå det är intressant, iom att jag tänker normalt sett längre än näsan ;)
ALLA länder har unika kulturella traditioner, och med ökade migrationer kommer gränserna suddas ut.
Vill vi det?
Kan länderna bevara sin kulturella identitet trots migrationer? Hurdå?
 
Jag vet min okunskap, därav viljan till debatt, jag vill inte och förtjänar inte bli skriven på näsan. Jag vill förstå.
Menar inte att knäppa på näsan, men den här typen av diskussioner tenderar nästan alltid att bli ganska obehagliga. När jag läst historia innan så har jag läst delkurser om nationalism, kommer spontant att tänka på Nationens Röst : Texter Om Nationalismens Teori Och Praktik den är matnyttig och fylld med olika texter om ämnet. Jag tror på att läsa liknande faktaböcker framför diskussioner på nätet. :)

Tillägg, historiskt sett så har det sällan lett till något gott när man varit ute efter att bevara ett lands kulturella identitet.
 
Jag vet min okunskap, därav viljan till debatt, jag vill inte och förtjänar inte bli skriven på näsan. Jag vill förstå.
Men även om du har dålig koll vad det nu är den här tråden handlar om så måste du väl ha läst på nätet eller öppnat en dagstidning eller på något annat vis tagit del av det faktum att romer blir utsatta för systematisk rasism i Sverige, rasism som ofta tar sig uttryck i de stereotyper som du använder dig av i den här tråden?
 
Jag har funderingar till som jag inte hittar svar på och önskar diskutera för att få djup och en bättre förståelse.

Många från Thailand som exempel, de försörjer sig på att plocka svamp, öppna thaivagnar osv. Varför måste Romerna tigga? Där tror jag en jättestor problematik ligger. Om de från Thailand kan hitta sätt att försörja sig på, varför gör inte Romerna det istället för att tigga? Försöka iaf? Vet en Rom som iaf fanns på orten där jag jobbar, tillverkade jättebra sopkvastar, han hade inga problem att få ihop till brödfödan.

Vidare, i förlängningen, allt strävar mot högre entropi, det är fysikens lagar, vi kan inte motarbeta entropi.
Hur ska vi agera för att behålla alla länders unika kulturella identitet? All fantastiska mångfald! Ska vi sträva efter att Jorden blir en homogen blandning och ha antika länders kulturella arv att besöka på Skansen?
Varje tanke på motsatsen strider mot termodynamikens andra huvudsats, dvs att ett isolerat systems (Jordklotets) entropi aldrig minskar; isolerade system tenderar att utvecklas mot termodynamisk jämvikt, ett tillstånd av maximal entropi.

Hit me! :)

Att folk tigger är en logisk följd av att folk skänker pengar. Det är de som skänker som är problemet.
 
Men även om du har dålig koll vad det nu är den här tråden handlar om så måste du väl ha läst på nätet eller öppnat en dagstidning eller på något annat vis tagit del av det faktum att romer blir utsatta för systematisk rasism i Sverige, rasism som ofta tar sig uttryck i de stereotyper som du använder dig av i den här tråden?
Ja, absolut! Fast samtidigt så ställer jag mig frågande, skulle de bli nekade att plocka bär?
 
ALLA länder har unika kulturella traditioner, och med ökade migrationer kommer gränserna suddas ut.
Vill vi det?
Kan länderna bevara sin kulturella identitet trots migrationer? Hurdå?

Påståendet, är det helt taget ur luften eller ur din jämförelse med termodynamikens lagar? För jag förstår inte alls varför det skulle vara sant? Skulle vår midsommar som vi firar den (på olika lokala vis) lite magiskt försvinna för att typ några tyskar kom o joinade? Eller du tänker att alla med tiden kommer fira alla högtider i hela världen likadant alltid? Jag tror folkmängd och geografi (även om vi delar mer nu mer internet osv) gör så att det inte händer och att utveckling alltid kommer att ske åt olika håll pga detta.

Alltså blir det en ickefråga att bevara någon sorts kulturell identitet (🤢)/kultur.
 
Ja, absolut! Fast samtidigt så ställer jag mig frågande, skulle de bli nekade att plocka bär?

Nej, det är ett av sätten de försöker få ihop pengar på. (För att inte komma in på bispåret om hur många thailändare och andra som kommer hit och efter en säsong med stenhårt arbete är skuldsatta upp över öronen istället för att ha det bättre än innan de åkte.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp