Samhällsdebatt, migrationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påståendet, är det helt taget ur luften eller ur din jämförelse med termodynamikens lagar? För jag förstår inte alls varför det skulle vara sant? Skulle vår midsommar som vi firar den (på olika lokala vis) lite magiskt försvinna för att typ några tyskar kom o joinade? Eller du tänker att alla med tiden kommer fira alla högtider i hela världen likadant alltid? Jag tror folkmängd och geografi (även om vi delar mer nu mer internet osv) gör så att det inte händer och att utveckling alltid kommer att ske åt olika håll pga detta.

Alltså blir det en ickefråga att bevara någon sorts kulturell identitet (🤢)/kultur.

Jag har ingen aning, jag spånar bara :)
 
Jag pratar inte om Sverige, utan alla länder. Hur spännande är det att besöka nya platser ifall alla var typ samma? Det är givetvis inte om en snar framtid, men jag tycker ändå det är intressant, iom att jag tänker normalt sett längre än näsan ;)
ALLA länder har unika kulturella traditioner, och med ökade migrationer kommer gränserna suddas ut.
Vill vi det?
Kan länderna bevara sin kulturella identitet trots migrationer? Hurdå?
Mänskligheten har varit på ständig vandring och ständigt haft utbyte mellan kulturer, åtminstone i historisk tid.


Den kulturella identiteten raderas framförallt ut av den tekniska utvecklingen och inte genom kulturellt utbyte. Vi kan inte bevara vår traditioner och vår kulturella särart med eller utan invandrare. Sverige är mycket olikt det land vi hade för 100-år sedan, invandrarna är en högst marginell del av den förändringen. TVn har förändrat mycket mer, för att inte tala om höghus, bilen och elektriciteten.
 
Fast du får börja ta ansvar för ditt ”spånande” nu tycker jag. Du är en vuxen människa som bör känna till rasism och förtryck vid det här laget och då bör du också förstå att man inte kan två sina händer från det man skriver bara för att man hävdar att man ”spånar” eller är oinsatt.
Jag tvår inte mina händer 🤨 Vad far du efter?
 
Ja, absolut! Fast samtidigt så ställer jag mig frågande, skulle de bli nekade att plocka bär?
Allemansrätten och bärplockning hör ihop med att plocka till sig själv för husbehov och kanske dryga ut ens egen kassa. Industrin att ta hit folk som under vidriga förhållanden plockar rent på bär för att de som organiserar det ska tjäna pengar hör inte hemma i Sverige och med allemansrätten och bör stoppas.

Ingen ska bli stoppad när de plockar vida bär som allemansrätten tänkt enligt mig, men väl när de utnyttjas vilket många säsongsarbetare från andra länder blivit. Jag tror lagen på sikt kommer att ändras på den punkten.
 
Tycker du? Jag tycker att det är det faktum att det finns folk som har det så dåligt ställt att de behöver tigga som är problemet. // Hon som skänker pengar.

Kommer inte att lösa det problemet genom att du skänker pengar. Dessutom skapar du ett problem med människor som tigger.
 
@prallan När du själv säger dig inte ha så stor koll, och vill lära dig mer så är nog inte "debatt" rätt ingång (man måste ju ha kött på benen för att kunna debattera :)). Om du vill läsa på, så kan det vara en god idé att samtidigt fråga sig varför den här typen av diskussioner uppfattas som obehagliga, och varför många med all rätt tar illa vid sig även om intentionen var en annan. Jag själv är intresserad av både kultur och historia, och tycker att det är intressant att prata om överlag, men inte såhär när det har för stora beröringspunkter med vanligt förekommande främlingsfientlig retorik. En basic sak att ha med sig är att fascistiska och nazistiska regimer nästan alltid velat anspela på någon slags upplevd kollektiv historia/identitet.
 
Många studier av både sysselsättning och integration mellan inrikes födda och utrikes födda verkar klumpa ihop utrikes födda till en enda grupp - vilket känns som en förenkling eftersom utrikes födda inte är en särskilt homogen grupp. Om man tittar förbi just romer så är det nog inte någon kontroversiell insikt att somliga invandrargrupper lyckas bättre och andra sämre på den svenska arbetsmarknaden. Jag har skummat några studier som inte lyckats till fullo förklara orsakerna eller föreslå insatser, men att språkkunskaper spelar stor roll och att det är lättare att hitta försörjning ju större kulturella likheter man upplever (vilket skulle kunna underlätta det man brukar benämna social kompetens), verkar gälla. Generellt verkar invandrare från Västeuropa försörja sig snabbare och bättre än invandrare från Östeuropa, och invandrare från Europa i stort försörja sig snabbare och bättre än invandrare från Afrika och Asien. Såvitt jag har förstått finns det även skillnader mellan nationaliteter i Afrika respektive Asien. Jag anar att det kan vara rätt komplext att bena ut orsakerna.
En tanke skulle kunna vara att olika invandrargrupper helt enkelt kommit hit av olika anledning - vår invandring har tidigare haft en övervikt av arbetskraftinvandring medan den på senare tid vägt över mer åt flykting- och anhöriginvandring. Och det känns rimligt att den som har ett väntande jobb när h*n kommer hit har bättre förutsättningar än den som inte har det.
 
Jag tvår inte mina händer 🤨 Vad far du efter?

Du startar tråden med ett flummigt inlägg om termodynamik, entropi och kultur, som andas starkt motstånd mot heterogenitet och mångfald. Samtidigt som du lägger in en negativ utbredd fördom om en annan etnisk grupp än din egen som varit utsatt för systematisk rasism, förtryck och berövade många av sina mänskliga rättigheter i århundraden som om detta var ett resultat av deras kultur.

Det kunde varit taget från vilken rasistisk trollfabrik som helst.

Sedan tvår du dina händer genom att skriva att du spånar.
 
I grundfrågan. Jag tror att tolerans och mångfald på varje enskilt ställe är ett bra sätt att bevara det som upplevs positivt av människor med traditioner och kultur. Då kommer dessutom fler att känna till de olika kulturerna utan att behöva resa till en annan plats.

Dvs mångfald ger inte en utslätning utan istället en variation, som inte behöver skapa spänningar i en tolerant omgivning.

Jag ser en enorm finess i att varje människa kan välja vilka kulturella traditioner man vill ägna sig åt - oavsett var man är född och var man bor just nu.
 
Jag tvår inte mina händer 🤨 Vad far du efter?
Jag menar såhär: Jag kan inte starta en tråd på Buke och säga att jag inte är så insatt men jag är nyfiken på om svarta verkligen har rytmen i blodet? Det borde ju stämma, för de dansar ju och trummar så fint. Och sen när folk reagerar så upprepar jag bara "nej men jag spånar bara, jag är inte så insatt". Det finns liksom, tycker jag, så mycket information att tillgå att man borde veta att det man sitter och skriver reproducerar rasistiska stereotyper och fördomar.

Du tvår dina händer från det faktum att du sprider och reproducerar rasistiska fördomar genom att starta den här tråden. Tycker jag.
 
Jag menar såhär: Jag kan inte starta en tråd på Buke och säga att jag inte är så insatt men jag är nyfiken på om svarta verkligen har rytmen i blodet? Det borde ju stämma, för de dansar ju och trummar så fint. Och sen när folk reagerar så upprepar jag bara "nej men jag spånar bara, jag är inte så insatt". Det finns liksom, tycker jag, så mycket information att tillgå att man borde veta att det man sitter och skriver reproducerar rasistiska stereotyper och fördomar.

Du tvår dina händer från det faktum att du sprider och reproducerar rasistiska fördomar genom att starta den här tråden. Tycker jag.

Du kan välja att strypa budbäraren eller så kan man faktiskt göra något åt problemet.

Grogrunden för rasism är att man låter människor tigga på gatorna och att man än värre ger dem pengar. Människor har ögon att se med och drar givna slutsatser.

Vare sig man vill det eller inte så kommer en grupp som är kraftigt överrepresenterade i en grupp som har så låg social status som tiggarna att drabbas av rasistiska fördomar.

Lösningen är att se till så att utländska tiggare inte uppmanas att komma hit. Dessutom se till så att svenska medborgare som tigger istället får vettig sysselsättning.

Den som skänker är en bidragande faktor till ett rasistiskt och ojämlikt samhälle.
 
Jag menar såhär: Jag kan inte starta en tråd på Buke och säga att jag inte är så insatt men jag är nyfiken på om svarta verkligen har rytmen i blodet? Det borde ju stämma, för de dansar ju och trummar så fint. Och sen när folk reagerar så upprepar jag bara "nej men jag spånar bara, jag är inte så insatt". Det finns liksom, tycker jag, så mycket information att tillgå att man borde veta att det man sitter och skriver reproducerar rasistiska stereotyper och fördomar.

Du tvår dina händer från det faktum att du sprider och reproducerar rasistiska fördomar genom att starta den här tråden. Tycker jag.
Och svarta är så bra på löpning också eftersom de springer hela tiden därnere i Afrika. Då borde väl tiggarna kunna plocka bär! och starta egna företag också? Tillverka sopkvastar var ju en ypperlig idé.
 
Varför drar du den slutsatsen och varför anser du att migration i så fall skulle vara ensam faktor till att kulturella traditioner försvinner? Vad har du som stödjer den tesen?

Det är rätt uppenbart att ju mer olika kulturer möts desto mer kommer de ta intryck av varandra. Vi går mot en stor världscivilisation med liknande normer och värderingar.

Det var mycket större skillnader mellan olika länder för 100 år sedan än det är idag. Frågan är varför du tror att denna utveckling skulle stanna.
 
Du kan välja att strypa budbäraren eller så kan man faktiskt göra något åt problemet.

Grogrunden för rasism är att man låter människor tigga på gatorna och att man än värre ger dem pengar. Människor har ögon att se med och drar givna slutsatser.

Vare sig man vill det eller inte så kommer en grupp som är kraftigt överrepresenterade i en grupp som har så låg social status som tiggarna att drabbas av rasistiska fördomar.

Lösningen är att se till så att utländska tiggare inte uppmanas att komma hit. Dessutom se till så att svenska medborgare som tigger istället får vettig sysselsättning.

Den som skänker är en bidragande faktor till ett rasistiskt och ojämlikt samhälle.
Du har inga djupa historiekunskaper ser jag, de verkar snarast vara obefintliga. Främlingsfientlighet och rasism har funnits långt längre än det funnits tiggare från främmande länder på våra gator, ja långt före våra gator fanns.. Den riktar sig dessutom mot många folkslag och inte bra tiggarna.
 
Det är rätt uppenbart att ju mer olika kulturer möts desto mer kommer de ta intryck av varandra. Vi går mot en stor världscivilisation med liknande normer och värderingar.

Det var mycket större skillnader mellan olika länder för 100 år sedan än det är idag. Frågan är varför du tror att denna utveckling skulle stanna.
Gör det något?
Huvudsaken är väl att folk trivs..
 
Det är rätt uppenbart att ju mer olika kulturer möts desto mer kommer de ta intryck av varandra. Vi går mot en stor världscivilisation med liknande normer och värderingar.

Det var mycket större skillnader mellan olika länder för 100 år sedan än det är idag. Frågan är varför du tror att denna utveckling skulle stanna.
Ja vi går mot en världscivilisation, men det beror på den tekniska utveckling och inte på invandringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp