Samlade rapporter från er med ofräscha hästar?

Jag var ju på återbesök på kliniken med min pålla i onsdags. Hon har vilat 3 veckor pga hovleds- och kotledsinflammation i vä fram. Blev sprutad med tuppkam och kortison vid första besöket. Nu vid återbesöket var hon enligt veterinären, mycket bättre än förväntat :) helt ohalt på rakt spår och lite halt på volt. Eftersom hon svarat så bra på behandlingen så blev hon sprutad en gång till och återbesök efter 3 veckor. Hon har antagligen vrickat sig för typ ett halvår sedan... men vet. såg i alla fall inga hinder för ett tillfrisknande, så det kändes skönt.
 
Hej!
Jag tror jag några tillfällen nämnt min D-poony och hans Ehrlichia problem.
Vi har nog provat det mesta av det som finns att tillgå här i landet..och faktiskt så är han för tillfället bättre.

Dock är det inte pga de olika behandlingar han fått under de 3 år han vart sjuk som han är bättre.

Jag tror snarare att det är den långa tiden samt lite annat som har hjälpt oss.
Jag har ju läst ganska mycket om detta och provat mig fram till ett koncept som verkar funka för honom.

Jag har nu börjat att skritta honom lite försiktigt och det funkar ännu bra, han är fortfarande stel fram på morgonen men det kan ju vara så att han får dras med det.
 
Vi kanske skulle byta? Jag har ett fräscht vänster men ett dåligt höger bak, om vi byter kanske dom tar ut varandra??/ Lavinia, vars pålla nu longeras och tömkörs nästan dagligen och förvisso ser fräschare ut, men fortfarande inte ser helt ok ut, enligt mej..
 
Här kommer en till med sjuk häst

Jag är visst inte själv om att ha en ofräsch häst som aldrig blir bra. Har en fyraårig halvblodsvalack som är otursförföljd.
Hösten som 3-åring var han lite krasslig och hostade, sedan fastnade han i staketet till hagen och blev sydd i karleden. Efter detta höll vi säkert igång honom två månader innan han fick en spark på hasen. Han var svullen länge efter sparken, fick en konturstörning, och var lite halt, så det blev klinikbesök. Det syntes ingenting på röntgen, konturstörningen skulle antagligen aldrig gå bort, men det var iallafall ingenting som skulle störa honom i framtiden. Man gjorde även ett UL och kom fram till att han hade en slemsäcksinflammation i hasen. Fick finadyne och skulle vila i hage 4 veckor.

I våras satte vi igång honom igen, efter ungefär 1,5 månad var han halt igen. Denna gången åkte vi till MK, där gjordes nytt UL och de tog röntgenbilder. De var skeptiska till den påstådda slemsäcksinflammationen, och sa att det var en ligamentskada. Han blev behandlad i hasen med tuppkam och fick kortison, boxvila och promenader i 3 veckor sedan återbesök.
Vid återbesöket var han ohalt! Fast han hade en liten böjprovsreaktion lågt vf och högt vb, men ordern var iallafall att skritta igång honom, vilket vi också gjorde. Efter 3 veckor så blev han mkt galligare i vf än Han var hf och det gick ner när han fick vila, men kom tillbaks vid anstränging, misstänkte vrickning, åkte tillbaks till MK. Han visade ingen direkt hälta, men var lite försiktig med vf. Fortfarande liten böjprovsreaktion vf. Vet trodde precis som vi att det var en vrickning, fick finadyne och skulle fortsätta skritta någon vecka, därefter fortsatt igångsättning.

Tyvärr blev han halt igen efter några veckor, var in igen i onsdags. Den här gången var han halt vid longering i h varv, ok i vänster varv. Bedövade hoven vilket släckte hältan helt, han for runt och bockade när jag longerade honom och var hur fräsch som helst.
Han blev sprutad i hovleden vf, hon trodde fortfarande att det berodde på en vrickning.
Nu är det vila och promenader i 10 dagar sedan skritta igång igen för sjuttioelfte gången (känns det som).
Det är inte helt lätt att ha honom som konvalescent heller, han är ung och busig och vill inte gärna hålla sig lugn heller.
 
Re: Här kommer en till med sjuk häst

Nejdå, du är inte ensam. Tyvärr...fler här har ju haft långdragna otursperioder.

Valacken är köpt 99. Då hamnade jag på ortopedakuten med en ryggskada... Allvarlig sådan.

I dec -99 skar han sönder benet på skarsnö i hagen. Missade senan med en mmm. Jag tillbringade millenieskiftet i stallet för att hålla en gipsad fyraåring med boxvila lugn *hoho*

i februari var han friskförklarad, och förutom en ändlös räcka av balltramp och sårskador så var det lugnt.

Tills i juni 2000. Då kom det in en jakthund i hagen och jagade 7 hästar genom fem stängsel. Han fick en gaffelbandsskada och mjukdelsskador. Boxvila 2 månader sedan sattes han igång.

Vi gick hösten och vintern 2000 och förutom de sedvanliga balltrampen och broddskadorna var han fräsch.

Tills februari 2001. Då trampade han in en pinne på sämsta tänkbara ställe i hoven. Stod på klinik, och de var osäkra om han skulle klara det. Fick infektion i såret. Slutade äta och blev apatisk på klinik så fick komma hem med PC. Chockade på PC:t, infektionen fick grepp i hovbenet och han låg bara i boxen med hög feber. Veterinärerna gav inte mycket hopp.

(01 drabbas gammelstoet av ett nytt lindrigt fånganfall och kan inte ridas med. Hon vantrivs med att gå i hagen och med tungt hjärta beslutar jag att ta bort henne och hon tas bort i april - 01)

I sista stund repade han sig och friskförklarades i april - 01. Vid igångsättning känns han inte fräsch och i maj - 01 är vi in för säkerhets skull. Ryggont och rejält halt på böjprov på TRE ben, fem leder. Veterinärerna kliade sig i huvudet, rtg nedre falanger ben ua. Ryggröntgen visade näraliggande tornutskott. Hem med butta och vila. Vid återbesök inte bättre. Hem med mer butta och ryggrehabprogram. Ryggrehabprogrammet gick inte att genomföra (han protesterade för mkt). Hästen stadigt sämre, kan plötsligt inte galoppera ens i hagen, balansproblem, hälta som vandrar runt. Vid åb i september är han bättre men halt på det tidigare ohalta benet. Kan inte galoppera på böjt spår etc. Får en idiotvet som friskförklarar, men jag tilltvingar mig b/e-prov.

B/E-provet kommer tillbaka positivt, vet vägrar behandla för han "har inga symptom".

Jag byter klinik och hästen behandlas akut för erlichios. KOmmer hem och är FRÄSCH! Detta är oktober 01.

Sen vet jag inte vad som hände men han var fräsch ett helt år, utom en sträckning på h.f.. Vetbesiktigas augusti -02 och är ua.

(02 blir dock min unghäst svårt sjuk och åker jojo in och ut till veterinären i tre veckor innan hon två år gammal nödslaktas för autoimmun sjukdom)

I april - maj 2003 går hästen bättre än någonsin och jag tror vi kommit ur oturseländet. Då blir han halt h.f. In till vet som konstaterar att sträckningen i januari gett en armbågsledsinflammation, och att han reagerar kraftigt muskulärt kring knäet v.b. behandlas och sätts igång och är 110% fräsch. Har aldrig gått så bra. Det håller i en dryg månad..*suck* Sen känns han ofräsch och vi är in till klinik. Hasledsinflammation vänster bak, och röntgen visar en stor, ful röntgenförändring, antagligen medfött. Sprutas med tuppkam & kortison. Vet kan inte säga hur mkt rtgförändringen kommer påverka, men det är överdrivet optimistiskt att tro att han kommer klara dressyrträning eller tävling.

På åb i fredags bättre men inte bra, sprutas igen. Är han inte bra nästa gång vetefan vad man ska hitta på, är han bra får man rida igång och se vad han håller för pga rtgförändringen.

Fölis som är född i april fick en lunginflammation tre veckor gammal. Följde upp med att börja hänga i knäna när hon var tre månader. Vid koll på klinik tar hon med sig en förkylning hem som blev bakteriell luftvägsinfektion och krävde aggresiv penicillinbehandling.

Så tja, får man vad man förtjänar undrar jag vad jag gjort för ont ;)
 
:idea:Bra idé! Vi kan ju turas om att ha de friska benen typ varannan månad eller nåt så får vi rida halva året var åtminstone(Jag är såååååå ridsugen så jag tror jag smäller av snart :crazy:).Hoppas hästarna är ungefär lika stora bara och att färgerna matchar,annars kan det ju se lite lustigt ut. Min är mörkbrun och är 161 hög ;)
 
Men Majja, nu blir jag förvånad! Jag trodde d vi ddet härlaget var så desperat att du struntade fullständigt i färgmatchning?

JAG tar gärna ett svart ben om det är så (jag har skimmel),bara det är helt. Kan ta ett zebrarandigt ben om det är så, jag är inte kinkig längre ;)
 
Men Majja, nu blir jag förvånad! Jag trodde d vi ddet härlaget var så desperat att du struntade fullständigt i färgmatchning?

JAG tar gärna ett svart ben om det är så (jag har skimmel),bara det är helt. Kan ta ett zebrarandigt ben om det är så, jag är inte kinkig längre ;)
 
å jag har tyckt att jag å Agge har haft otur!! antar att min lista blir lite kortare, men under året jag har haft min pålle har han lyckats med att gå ner i ett kärr, trampat in tåkappan i foten... ett antal besök av kiropraktor blir sne hela tiden försöer hitt anledningen... antar väl att det är jag som är sne men iaf... en hovböld som jag inte upptäckt... (dumma mej) men då hade den fixat sej själv... (mystiskt) visade inga tecken på att han hade ont... har något i bakbenen som gör att han går jättekonstigt ska ringa efter en equiterapt (felstavat).... Nu senast (några veckor sen) fastnade han med ena bakbenet i mockaluckan som vi har i golvet... först har han lyckats komma lös och sen trollat och fått upp luckan som inte går att vicka upp utan man måste lygfta upp den.. hittade honom 7 på morron kan ha legat där hela natten..... ringde efter räddningstjänsten klarde ju absolut inte av att komma upp själv... kom iaf upp med deras hjälp... kan ju gissa vad sår han hade... för att inte tala om alla sträckningar... promenerade med honom först ett tag eftersom att svullnaden gick ner på benet... men han har stödjit (konstigt det blev) hela tiden från sekunden han kom upp tills nu... men nu senaste dagarna har han börjat blivit svullen... inte kan det vara så allvarligt tänkte jag det gick ju ner en bit när man red honom och inga tecken på natt det gjorde onte heller.. nu idag efter atrt jag ridit hade svullnaden varken gått upp eller ner... ringer väl till vet för säkerhets skull... är väl någon sena sånt kan väl ta upp till ett år att bli helt bra... usch... men måste då sägfa att det verkar som o jag haft tur om man jämför med många här... elle ska jag säga att hästen haft tur kanske.. :D//Johanna
 
Jaa det är sant,strunt i färgen,det kanske ser coolt ut rent utav ;)! Längden på benet är väl ett större problem,ser kanske lustigt ut om ena bakbenet är 1 decimeter kortare??
Men det går nog att lösa det med på nåt sätt :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 959
Senast: mackan
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: lett
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
3 989
Senast: Speedway
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp