Bukefalos 28 år!

Sammanväxningar vid sadeläget

D

diny

Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av det? En jag känner fick just reda på att hennes häst hade det och som det lät så var prognosen osäker. Har ingen erfarenhet av det själv så tänkte höra lite här.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

:o glömde visst att skriva det. Hon var så ledsen när jag träffade henne så jag fick inte fram vad exakt det var i själva kotorna eller tornutskotten.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Jag har haft min häst under behandling sedan juni mån. Hon har haft inflammatinoer i princip överallt och så fort man börjar sätta igång henne, dvs belasta ryggen så blir hon sämre. Vi fick även veta att hon har pålagringar i ryggen på 4-6 kotor precis där bakvalvet ligger.
Just nu är framtiden oviss. Vet. säger att pålagringarna inte har någon betydelse i dagsläget, först måste man ju få bort inflammationerna som hon bär på. Det finns många hästar som har detta(tydligen väldigt vanligt bland "äldre" hästar) utan att ha problem med det men det finns även de hästar som har problem och som kanske inte håller eller behöver en extra noggrann hållning. I mitt fall kan man inte utesluta pålagringarna i ryggen. Jag tror och har hela tiden trott att min häst har problem just i ryggen eftersom hon är mkt ovillig att arbeta med den.. vi får se vad framtiden visar.. just nu är det tung att inte veta...

Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av det? En jag känner fick just reda på att hennes häst hade det och som det lät så var prognosen osäker. Har ingen erfarenhet av det själv så tänkte höra lite här.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Hon har aldrig visat något förut innan hon ställdes av inför fölet i år. De passade på att låta kiroprakorn gå igenom henne innan hon sätts igång och det var han som uppäckte det.

Sökt på nätet och det verkar verkligen vara svårt att gissa utgången. Verkar vara lite som med spatt med hela spännvidden från full funktion - avlivning.

Hoppas det går bra med din häst. Hur funkar det om du skulle ge hästen en lång viloperiod (6-12mån) i en stor hage med kompisar på lösdrift? Haft en del skadedrabbade travare genom åren och det har brukat vara sista försöket.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Jag hade en ET som kollade henne i okt och han kunde se att hon hade sned höft och detta rättades då till. Frågan är hur länge hon har gått med detta. Jag har bara haft hästen sen feb-06 och problemen kom ju tidigt.

Ja det är svårt att veta hur framtiden ser ut och hur problemen kommer att påverka hästen. Man får helt enkelt ta en dag i taget och hoppas på det bästa..

Víloperiod helt och hållet har det aldrig varit tal om. En äldre häst bör ju röra på sig(min är 12 år), hade hon varit yngre så hade det nog varit annorlunda. Däremot kanske lösdrift skulle vara en idé?

Hon har aldrig visat något förut innan hon ställdes av inför fölet i år. De passade på att låta kiroprakorn gå igenom henne innan hon sätts igång och det var han som uppäckte det.

Sökt på nätet och det verkar verkligen vara svårt att gissa utgången. Verkar vara lite som med spatt med hela spännvidden från full funktion - avlivning.

Hoppas det går bra med din häst. Hur funkar det om du skulle ge hästen en lång viloperiod (6-12mån) i en stor hage med kompisar på lösdrift? Haft en del skadedrabbade travare genom åren och det har brukat vara sista försöket.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

De flesta rör sig mkt när de går på lösdrift. Där jag håller till går de flesta på lösdrift även tävlingshästarna men det gäller att ha stora hagar om man vill de ska röra på sig.

Funderade om jag skulle använda mig av en ET till mitt blivande sto. De verkar gå igenom mer dock har kiropraktorn hjälp henne otroligt mkt av bara en behandling.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Jag kan varmt rekomendera att använda sig utav en ET. Det är som du säger dom gör en mera genomgående undersökning. Men det gäller att hitta rätt person.
Jag vet en jätteduktig ET som håller till vid Sigtuna men gör dock hembesök vid behov.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Synd att det är över 35 mil dit. Har tittat på ET förbundets hemsida och hittade en ca 7 mil bort. Har dock ingen aning om vem hon är.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

Fast jag bor i Göteborg(och vi har lånt till Sigtuna) och den ET som jag talar om kom hit och besökte flera vid samma tillfälle. Blev inte dyrare än ett vanligt hembesök.
 
Sv: Sammanväxningar vid sadeläget

PM dig. Vi har tydligen använt samma men visste inte att han även var ET
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Sigma
·
Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
494
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 847
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp