Samsova med bebis?

Sv: Samsova med bebis?

Det är nog snarare så att den som känner ansvar för barnet vaknar. Jag skulle inte tro att ert barn skulle skrika hela nätterna om pappan var ensamstående.

Hos oss delar vi ansvaret med att den som ligger närmast barnet "tar det". Jag vaknar inte ens om min sambo har jouren, men vaknar vid minsta pip om jag har det.
 
Sv: Samsova med bebis?

Det är nog snarare så att den som känner ansvar för barnet vaknar. Jag skulle inte tro att ert barn skulle skrika hela nätterna om pappan var ensamstående.

Hos oss delar vi ansvaret med att den som ligger närmast barnet "tar det". Jag vaknar inte ens om min sambo har jouren, men vaknar vid minsta pip om jag har det.

Absolut!
Jag har funderat på just detta, diskuterat det i bekantskapskretsen och dessutom avhandlat ämnet på FL (denna oerhörda källa till all form av vetenskap :grin:) och jag tror benhårt på ansvarsteorin framför amningshormonsteorin eller könsteorin!
 
Sv: Samsova med bebis?

Jag/vi har inte samsovit med någon av våra barn (3st) dom har sovit i spjälsäng intill våran dubbelsäng på min sida första månaderna.

Barnen har haft sitt gosedjur/eller snuttefilt i spälsängen. Det har varit väldigt lätt att natta barnen då de inte förknippat sovandet med att mamma/pappa måste finnas i sängen som trygghet.

Det är i alla fall fungerat för oss och dom som varit barnvakt har tyckt det har varit smidigt då barnen följts till sängen och sedan lagt sig att sova.:)

Det är ett sätt som passat för just oss i alla fall.:laugh:
 
Sv: Samsova med bebis?

Med storebror hade jag som ambition att han skulle sova i spjälsängen. När vi fick ordning på liggamningen blev det samsovning eftersom jag helt enkelt somnade medan han åt. :angel:

Lillebror är nu en vecka och han sover med mig i dubbelsängen och sambon sover med storebror i hans rum (eftersom han alltid sovit med oss tidigare under andra halvan av natten).

Jag har inga problem att ha bebis bredvid mig i sängen, jag somnar om när han ätit och han får ligga och snusa vid bröstet och är lugn och somnar om utan problem. Vi har helt enkelt löst det med ambitionen att alla ska sova så bra som möjligt den här gången. :)
 
Sv: Samsova med bebis?

Kl*
Min plutta är nu näst intill 4 månader och hon har sovit hos oss i vår säng tills för ett par-tre veckor sedan.
Hon hade ett stort behov av närhet första tiden och jag prioriterade en natt med mycket sömn (ffa för min sambo som jobbar) före att hon skulle sova i sin säng med en krånglande bebis som inte ville sova.
Nu accepterar hon att man kan sova själv. Hon får somna med mig (hon brukar vakna till o sen få somna om i korgen) och så lägger jag henne i sovkorgen. Sedan beror det lite på hur hon är på natten, ibland går det jättebra att lägga ner henne i korgen igen efter hennes nattmål och ibland går det inte men då får hon sova hos oss istället.

Jag tar det ett steg i taget helt enkelt så att alla kan vara nöjda och glada.

Här är det jag som vaknar om nätterna, dels för att bebis sover närmre mig än pappan, så jag känner av henne på ett annat sätt, och dels för att jag vaknar innan hon hinner göra något ljud ifrån sig, så jag hinner ge henne tutten innan hon börjar låta och väcker pappan.
Skulle han ha varit själv så skulle han ju ha vaknat, men nu är han ju inte det och det är jag som har maten, så det blir smidigast om jag vaknar - ger mat - och somnar om igen.

Ang babynest så kan man ju alltid sy ett eget och göra kanterna längre så att de får plats längre :)
Jag har sytt ett själv och det var inte alls så svårt (hittade bra mall på nätet), lite extra kul är det ju också när man gjort det själv!
 
Sv: Samsova med bebis?

Det är nog snarare så att den som känner ansvar för barnet vaknar. Jag skulle inte tro att ert barn skulle skrika hela nätterna om pappan var ensamstående.

Hos oss delar vi ansvaret med att den som ligger närmast barnet "tar det". Jag vaknar inte ens om min sambo har jouren, men vaknar vid minsta pip om jag har det.

Jag tror oxå på att det handlar om ansvarstagande, i början trodde jag att det var något fel på maken som inte hörde på nättern, men när vi bestämde att han fick ta ansvaret någon natt så vaknade han utan problem, första natten vaknade även jag för att kolla skulle jag tro, men efter det så sov jag utan några problem.

Numera är mina barn betydligt större och sover i egna sängar sen långt tillbaka, men min yngsta brukar gå på toa mitt i nätterna, dessvärre är han inte alltid vaken när han börjar yra runt så det har hänt några olyckar där han helt enkelt har gått fel. :angel::D Av den andledningen så vaknar jag ofta till när jag hör att han är på väg, lyssnar så han går rätt och somnar sedan om lite lättare för att ha koll på så att han inte sitter och sover på toaletten, vilket oxå har hänt. :angel:

Men under våren när jag var sjuk så var jag visserligen vaken mycket på nätterna men maken hade full koll på barnen, och kollade den yngsta när det behövdes. För oss är det så att jag jobbar hemifrån och är det så att jag sover dåligt en natt så kan jag ta en powernap utan några större problem. Maken däremot mot jobbar långa dagar i tunga maskiner där skador på både utrustning och människor kan vara ett faktum med ett ögonblicks trötthets slarv, alltså behöver han nattsömnen betydligt mer. Sen har han ett större sömnbehov än mig, jag klarar mig på 6-7 timmar och fungerar utmärkt, medans han nästan bryter ihop på så lite sömn, en natt går bra men den kvällen somnar han väldigt tidigt.
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi samsov för att få sova själva så mkt som möjligt. Dottern ville snutta hela tiden i början och vägrade napp. Så liggamma och samsova blev räddningen ;)
Vi sov väl inte jättebra egentligen ngn av oss, men vi råkade iaf aldrig lägga oss på barnet hehe. Och det var skönare att ligga ner en hel natt än springa upp och ned.
Provade spjälsäng bredvid sängen ett tag också, men hon hamnade ändå tillslut hos mig :p

Sedan när jag vande av henne med snuttandet och nattammandet och hon fick eget rum så sov vi alla tre mkt bättre.
 
Sv: Samsova med bebis?

Helt klart!

Jag vaknar inte hur mycket barnen än låter, om jag inte vet om att det är min natt att ha ansvar. Detsamma gäller maken, han kan ha babyvakten intill örat - men vaknar inte ens till på morgonen av Bella, om det är min tur att ta henne på morgonen.

Vi har som så att varje vardagsmorgon tar jag henne, eftersom att jag ändå går upp med stora sonen som ska till skolan. Då hör han ingenting, och sover som en stock. Alla helger är hans, för då vill jag få sova ut lite efter dom tidiga morgnarna under veckan, och jag har än så länge aldrig vaknat av henne då.
Nätterna har vi varannan "jour" (Dvs, om hon mot all förmodan skulle vakna, krångla eller så, vilket enbart händer vid sjukdom eller tänder) och jag vaknar enbart på mina nätter, om det skulle låta något.

Hon har sovit i egen säng i vårt sovrum sen födseln, tagits upp för att matas och sen lagts ner igen för att sova vidare. Vid ca 1,5 mån ålder fick hon eget rum, när det blev färdigrenoverat, och vi har alla sovit mycket bättre sen dess! Hon vaknade av att mitt täcke prasslade, jag vaknade av att hon gnydde till i sömnen etc - nu sover alla ostört sen 1 år tillbaka. Underbart skönt.
 
Sv: Samsova med bebis?

Ja när jag ammade på nätterna var det så självklart att ansvaret var mitt så då vaknade bara jag. Sen när jag började jobba tog det några nätter att lämna över ansvaret.

Nu tar vi det lite efter vem som är tröttast och som behöver sova. Den som har jouren lägger sig på dotterns sida :-) Jag går oftast upp eftersom jag går minst sömnbehov, men det känner vi efter behov varje kväll.
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi samsov nästan hela tiden. Har i omgångar försökt lägga över honom i egen säng, men det slutar ändå med att vi ligger alla i vår säng. Det ger flest timmars sömn för alla parter. Nu är han snart två:angel:
 
Sv: Samsova med bebis?

Vi samsov nästan hela tiden. Har i omgångar försökt lägga över honom i egen säng, men det slutar ändå med att vi ligger alla i vår säng. Det ger flest timmars sömn för alla parter. Nu är han snart två:angel:

Vi hade garanterat haft Hugo kvar hos oss också på nätterna om det inte kommit en lillebror emellan. Jag tror inte det är ovanligt att ha en tvååring hos sig i sängen. Jag vill inte tro det i alla fall. ;)
 
Sv: Samsova med bebis?

Kl

Vi samsover med båda våra barn, nu 2,5 och 4 år gamla, och har så gjort från första stund. Vi har tre sängar bredvid varandra som man bara kan rulla över till (och från). Barnen har varsin säng på vardera sida där de somnar men det slutar alltid med att vi allihop ligger i mitten när vi vaknar :)
 
Sv: Samsova med bebis?

Kl

Vi har samsovit med bägge barnen från dag 1. Ingen av barnen har gillat spjälsängen mer än några timmar in på natten så för att vi ska få sova så mycket som möjligt har vi haft dom hos oss.

Både sambon och jag är usla föräldrar nattetid med kort stubin och vråltrötta så den här lösningen har varit bäst för då sov våra barn bäst.
 
Sv: Samsova med bebis?

Nej det tror inte jag heller är ovanligt. Grannen hade alla fem ungarna i sängen när de var små, och se de är normala ansvarstagande unga vuxna hela bunten;)
 
Sv: Samsova med bebis?

Jag sov med min dotter i början medan hon ammade och även senare till och från, och hon har överlevt det oxå ;) Faktum är att vi delar säng nu oxå till och från och hon är 9½. Tycker både hon och jag är mysigt.

Det som passar bebisen och föräldrarna bäst tycker jag man ska köra på. Råden för hur man hanterar bebisar och barn ändras genom alla tider och det som är "rätt" idag är troligen helt fel imorgon.

Pratade bla med en kollega som berättade att de legat 10dagar på "BB" och då bebisarna togs ifrån föräldrarna på nätterna och sov i ett annat rum.
 
Sv: Samsova med bebis?

Kl

Vi har också samsovit från dag 3 med första barnet. Numera är de 3 och 5 och vår regel är att alla somnar i sina egna sängar. Sen får de komma in i vår säng och det går i perioder hur mycket de kommer in till oss. Men jag älskar att ha dem i sängen så de får fortsätta ett tag tiol, och snart förgylls tillvaron med en liten skrutt tilll som naturligtvis samsover och ammas till sömns så fort han gnyr.
 
Sv: Samsova med bebis?

Kl

Vi har också samsovit från dag 3 med första barnet. Numera är de 3 och 5 och vår regel är att alla somnar i sina egna sängar. Sen får de komma in i vår säng och det går i perioder hur mycket de kommer in till oss. Men jag älskar att ha dem i sängen så de får fortsätta ett tag tiol, och snart förgylls tillvaron med en liten skrutt tilll som naturligtvis samsover och ammas till sömns så fort han gnyr.

Grattis!!! :love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 463
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 085
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 827
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp