Sand i magen/tarmen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare snofflan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 263
S

snofflan

Vad gör ni, med hästar som lätt får sandkolik, för att det INTE ska få i sig sand?? Munkorg ute?? Foderbord/häck??

Kom gärna med lite förslag på olika sätt att undvika det.

Sv: Sand i magen/tarmen

MAn kan ge loppfrön som gör att sanden följer med träcken ut....HUR bra det funksar vet jag inte, men jag vet att folk som har såna problem brukar ge det till hästarna.

Funkar mkt bra. För intresserade finns det några tidigare trådar, sök på "Loppfrö"

Tyvärr har vi inte fördelen att ha stora hagar :( .

Jo, det vet jag. Min häst står just nu på djursjukhus och där ska de behandla med sond samt med loppfrö. Frågan är ju bara om hästen ALLTID ska gå på loppfrö eller om den tex. bara ska äta det i perioder. Och en annan fråga man kan ställa sig är om det hjälper med enbart loppfrö eller om man måste ta till andra åtgärder också. Mycket frågor blir det.... :smirk:

Givetvis kommer jag att kolla upp det där med vet. när jag hämtar hem hästen, men det hade ändå känts skönt om man hade kunnat få tag i fler med samma problem här på buke. Att bolla lite tips och råd med, menar jag.

Säger som martha, loppfrön. Har haft en inackordering med detta problem som gav loppfrön i maten.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka