Sand -> spån?

Gnapp

Trådstartare
Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv, som man använder spånpellets i. Vi köpte, ställde fram, och katterna fnyser. Ena katten går i den, andra katten inte, och det gick något bättre när jag blandade upp pelletsarna med spån även om det litegrann förtar idén med den. Sen har jag ställt fram en låda med enbart spån, som andra katten emellanåt kan tänka sig att gå i. (Här får man förstås byta hela innehållet med jämna mellanrum, även om jag städar regelbundet.)

Finns sandlådan som val så väljer båda den, dock. Just nu har vi spånlådorna framme dagtid, men gamla sandlådan kommer fram på natten, och det märks att de använder den då.

Jag har bytt plats på lådorna (så det varierat vilken låda som är spån och vilken som är sand), jag har testat att sprinkla sand över spånet. Jag är rätt övertygad om att båda vet att det är lådor, men ingen av dem tycker spån egentligen är godkänt.

Ska jag ge upp och återgå till sand, eller kan någon komma med något mer tips?
 
Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv, som man använder spånpellets i. Vi köpte, ställde fram, och katterna fnyser. Ena katten går i den, andra katten inte, och det gick något bättre när jag blandade upp pelletsarna med spån även om det litegrann förtar idén med den. Sen har jag ställt fram en låda med enbart spån, som andra katten emellanåt kan tänka sig att gå i. (Här får man förstås byta hela innehållet med jämna mellanrum, även om jag städar regelbundet.)

Finns sandlådan som val så väljer båda den, dock. Just nu har vi spånlådorna framme dagtid, men gamla sandlådan kommer fram på natten, och det märks att de använder den då.

Jag har bytt plats på lådorna (så det varierat vilken låda som är spån och vilken som är sand), jag har testat att sprinkla sand över spånet. Jag är rätt övertygad om att båda vet att det är lådor, men ingen av dem tycker spån egentligen är godkänt.

Ska jag ge upp och återgå till sand, eller kan någon komma med något mer tips?
Kan de gilla halmpellets?
 
Det finns klumpbildande kattsand som är gjord av gräs. Finns på till exempel zoo.se. Min kräsna katt är mycket nöjd och jag också, knappt något damm och ingen lukt. Perfekt verkligen!
 
SoftCat!
Nu åker det visserligen från Tyskland och hit till bla zoo.se men det är inte gjort på bentonit och jag är så supernöjd med den. Bättre/hårdare klumpar har jag aldrig upplevt, drygt, doftfritt och är som kattsand.
Nackdel: den är superlätt så den följer ju gärna med lådan men det har jag löst med badrumsmattor.
 
SoftCat!
Nu åker det visserligen från Tyskland och hit till bla zoo.se men det är inte gjort på bentonit och jag är så supernöjd med den. Bättre/hårdare klumpar har jag aldrig upplevt, drygt, doftfritt och är som kattsand.
Nackdel: den är superlätt så den följer ju gärna med lådan men det har jag löst med badrumsmattor.
Så heter den ja! Perfekt verkligen!
 
Jag var ju tvungen att akutköpa något när jag skulle få hem min dam, så jag köpte billigast möjliga klumpsand på öob. Uppfödaren som är extremt miljövänlig fnös och sa att katterna var vana med Toalätt papperspellets... Nu har jag helt rent Toalätt papperspellets i ett lagerpå hela golvet i hela lägenheten så det är som en jättekattlåda... Jag är glad så länge hon inte använder det. Det enda som används är lådan med klumpsand.

Så jag ska dra till kompisens zoobutik och få prov på Four Friends kattsand. Det finns ju både doftfri och med lavendeldoft. Jag vet inte... det känns konstigt att ha lavendeldoft i kattlådan, för att vi människor inte ska lida av kattens doft. Men är det någon som har lavendeldoftande kattsand och vad tycker era katter om det?
 
Senast ändrad:
Jag använder Cat's Best Original och är väldigt nöjd! Blir bra klumpar och prisvärt. Enda nackdelen är att det dammar när man fyller på lådan med nytt strö.
En till sak som är negativ med nuvarande sanden (Latz' klumpbildande) är dammet. Damm av klumpbildande kattsand är gräsligt. Jag tänkte att spåndamm skulle vara trevligare ändå. (Det blir åtminstone inte kladdig lera när det blir blött.) Så pratar vi klumpbildande kattsand som dammar jättemycket är jag fortfarande lite skeptisk.
 
Jag var ju tvungen att akutköpa något när jag skulle få hem min dam, så jag köpte billigast möjliga klumpsand på öob. Uppfödaren som är extremt miljövänlig fnös och sa att katterna var vana med Toalätt papperspellets... Nu har jag helt rent Toalätt papperspellets i ett lagerpå hela golvet i hela lägenheten så det är som en jättekattlåda... Jag är glad så länge hon inte använder det. Det enda som används är lådan med klumpsand.
Vår ena katt krafsar som om hans liv hängde på det, när han varit på lådan; det är ofta ett lager sand utanför. (Nya lådan vi köpte är en sådan där med lock, men vi inser att vi behöver göra lådan i sig rimligt attraktiv innan det ska på ett lock också.)
 
Jag har använt toa-lätt flera år, även rent sågspån när jag glömt handla...
Det kanske beror lite på hur håret mm på tassarna är för det blev bara några lösa pellets 10-15cm från lådan...
 
Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv, som man använder spånpellets i. Vi köpte, ställde fram, och katterna fnyser. Ena katten går i den, andra katten inte, och det gick något bättre när jag blandade upp pelletsarna med spån även om det litegrann förtar idén med den. Sen har jag ställt fram en låda med enbart spån, som andra katten emellanåt kan tänka sig att gå i. (Här får man förstås byta hela innehållet med jämna mellanrum, även om jag städar regelbundet.)

Finns sandlådan som val så väljer båda den, dock. Just nu har vi spånlådorna framme dagtid, men gamla sandlådan kommer fram på natten, och det märks att de använder den då.

Jag har bytt plats på lådorna (så det varierat vilken låda som är spån och vilken som är sand), jag har testat att sprinkla sand över spånet. Jag är rätt övertygad om att båda vet att det är lådor, men ingen av dem tycker spån egentligen är godkänt.

Ska jag ge upp och återgå till sand, eller kan någon komma med något mer tips?

Jag kan rapportera att ett tag efter sista inlägget så kunde båda katterna tänka sig använda spånlådorna. Den ena använde pelletslådan och den andra spånlådan. 🙄😁 Men nu går båda på båda lådorna, så jag tänker pensionera lådan med spån och köra två med pellets, eftersom den används mer, och ger mindre avfall. Så lagom mycket envishet verkade funka.
 
Jag använder endera träpellets eller halmpellets, båda funkar lika bra för oss. Luktfritt och dammfritt! :heart Köper man strö avsett för hästar kostar det dessutom typ noll och nada! Jag gillar inte klumpbildande, det fastnar alltid i botten på lådan. :down::D
 
Jag var ju tvungen att akutköpa något när jag skulle få hem min dam, så jag köpte billigast möjliga klumpsand på öob. Uppfödaren som är extremt miljövänlig fnös och sa att katterna var vana med Toalätt papperspellets... Nu har jag helt rent Toalätt papperspellets i ett lagerpå hela golvet i hela lägenheten så det är som en jättekattlåda... Jag är glad så länge hon inte använder det. Det enda som används är lådan med klumpsand.

Så jag ska dra till kompisens zoobutik och få prov på Four Friends kattsand. Det finns ju både doftfri och med lavendeldoft. Jag vet inte... det känns konstigt att ha lavendeldoft i kattlådan, för att vi människor inte ska lida av kattens doft. Men är det någon som har lavendeldoftande kattsand och vad tycker era katter om det?
Jag tycker att parfymerad kattsand är ungefär lika trevligt som parfymerade bindor. Rätt ofräscht.
 
Jag använder tofu kattsand. Bildar klumpar och går att spola ned (det löses upp ordentligt i vatten). Funkar bra, köpte med aktivt kol sist eftersom jag inte känner om det luktar men det hjälper mycket att jag kan spola ned allt direkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 169
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp