Bukefalos 28 år!

Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Gry

Trådstartare
Inser att torrfoder är hopplöst ute och nu är det såndär äcklig gegga i korvar som gäller av en himla massa bra orsaker. Det är viktigt att min hund får det bästa, låt gå att jag kräks av att hälla upp det (var hundvakt) men man vänjer sig säkert. Men det är en djungel och jag är inte så insatt. Vilken fryst gegga är bäst och som en normalinkomsttagare kan köpa? Vill gärna ha ett helfoder så jag slipper fixa vitaminer etc vid sidan om. Funkar Fodex?

Min hund är supersmal och vi få aldrig upp han riktigt i vikt. Nu äter han Apetitt, ngt norskt torrfoder som butiken lovordade men som när jag tittar på köttmängd ställer mig högst tveksam till. Han har tidigare fått formen extreme som är till draghundar som drar väldigt mkt eftersom det innehöll mkt fett. Nu är det strul med leverantören och jag fick köpa en säck med mindre fett i och han är för smal nu.

Vi tränar väl egentligen inte så hårt. Cyklar fem dagar av sju kanske, en 6 km runda, och då drar han 2 ggr kanske, resten vanlig löpning, plus 3-6 km gång varje dag, och några kissrundor. Om vi inte tränar så äter han inte, så han går liksom inte att få upp i vikt. Utöver det tränar vi vanlig "lydnad".

Raserna är huskey, flatte och stövare (ja, jag vet :cautious:). I övrigt är det en aktiv, glad och ostressad (inomhus) hund.

Så är väldigt tacksam för råd om foder och följdfrågan blir då vilken av valmöjlighet för just det fodret. Som sagt; mkt tacksam :)
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Vilka foder har du möjlighet att få tag på?

Jag har nog provat de alla flesta sorter som säljs idag och tycker absolut bäst om Nordic Spannmålsfri. De andra sorterna vill jag antingen komplettera med annat för att få dem riktigt bra för hunden eller så innehåller de så mycket spannmål att hundarna inte mår perfekt av dem pga det.

Dock ska tilläggas att Bravo nyligen gjort om sitt innehåll och nu har några sorter som verkar riktigt bra. Har dock inte provat dem än.

Mush Vaisto finns också och är i köttbulleform, vilket absolut kan vara smidigt om man tycker att färskfoder är äckligt att hålla på med men tyvärr är det dyrt.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Tack för tipsen!

Jag har ingen aning om vilka foder som finns här... bor i Vetlanda, ca 8 mil från Jkpg och 8 mil från Växjö. Mitt i Småland. Vet att Fodex finns i närheten, min frissa säger det :D men i övrigt vet jag inte.

Tipsa gärna så kan jag googla återförsäljare, finns det inte att få tag i så får ni fortsätta att tipsa :p
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Jag är väldigt nöjd med Vom og hundemat. Min tik äter den med lax nu (åt tidigare deras valpfoder). Hon har dock inte svårt att hålla vikten.
Vissa säger att VoH behöver tillskott av rött kött, vilket tillverkaren inte håller med om. Min får Bravo (vilt eller lamm) nån gång i veckan då det ändå finns hemma till andra hunden. Är nöjd även med Bravo men det innehåller lite för mycket spannmål för att jag ska vara helt nöjd med innehållet (det enda min tål dock).
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Vissa säger att VoH behöver tillskott av rött kött, vilket tillverkaren inte håller med om. Min får Bravo (vilt eller lamm) nån gång i veckan då det ändå finns hemma till andra hunden. Är nöjd även med Bravo men det innehåller lite för mycket spannmål för att jag ska vara helt nöjd med innehållet (det enda min tål dock).

Just rött kött är väl kanske inte så krångligt att komplettera med. Så det kan ordna sig.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

VoH har flera sorter, har för mig att sprint är den mest energitäta.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Du kommer nog få lika många svar som det finns sorter...
Jag själv ger Nordic SP+ och är nöjd med det. Har givit Bravo tidigare och det fungerade också bra. Har du möjlighet att prova Fodax så tycker jag att du ska göra det. Blir du missnöjd så är det ju inte värre än att du får byta.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Tipsa gärna så kan jag googla återförsäljare, finns det inte att få tag i så får ni fortsätta att tipsa :p

Det bästa brukar vara att googla på "fäskfoder hund". Då får du upp alla fodertillverkares hemsidor och de har listor och kartor på sina hemsidor som visar alla återförsäljare :) Det finns inte såå många olika färskfoder ändå, så det går ganska snabbt att se vilka som går att få tag på.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Kl
Vom og Hundmat
Mush/Musch (inte alla som är helfoder)
Bravo
Nordic
Klass
Fodax


Det är de jag kommer på just nu, finns säkert ett par till.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

För dig som är äckelmagad är MUSCH väldigt trevligt. Fasta små köttbullar som du slipper skära och gegga med, du bara plockar ut så många frysta bullar som du vill ha och tinar dem. :)

Djurmagazinet i Vetlanda säljer dem.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Jag ger Fodax sen några år tillbaka, det är skivor och luktar inte vom (som jag tycker är den värsta lukten) och finns i 3 varianter där jag testat alla. Smidigt, relativt billigt och man slipper korvarna, men huvudsaken är att hundarna mår väldigt bra av det.

Jag har även kört länge med Nordic, som ju luktar mer, men kvalitetsmässigt är bra. Testade Bravo, men min allergihund reagerade.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Nordic vet jag flera andra i stan som kör med, du kan höra med dom hur de får tag i det kanske? Jag kan vidarebefordra kontakter :)
Jag kör med Fodax, de passerar min håla var sjätte vecka så de borde ju kunna stanna i Vetlanda med! Den körturen är dock inte med på hemsidan, så man får ringa och kolla med dom om det....
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Vom og HUndemat gick min annars smala hund upp i vikt av. Finns på djuraffären vid stationen i vetlanda, typ :P :)
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Vom og HUndemat gick min annars smala hund upp i vikt av. Finns på djuraffären vid stationen i vetlanda, typ :P :)

Var han van vid färskfoder innan och äter han färskfoder nu?

Min (och några vänners) erfarenhet är att många hundar i början går upp mycket i vikt på färskfoder eftersom kroppen är så ovan vid att kunna ta upp så mycket av näringen i fodret. Det är ju mycket lättare för dem att ta upp näring från färskfoder än från torrfoder. Sedan när hundarna vant sig så "jämnar det ut sig" lite.

Min äldsta tik tex, när hon åt torrfoder så kunde hon knappt få något VoH alls utan att bli fet. Sedan började jag ge Bravo färskfoder istället för torrfoder och när jag någon månad senare provade VoH igen så rasade hon i vikt på det om hon inte fick rött kött i maten också. Hade kort innan det börjat barfa istället för att ge Bravo och i samma veva behövt öka mängden mat. Ingen skillnad på hunden i övrigt, förutom att hon nu för första gången i sitt liv kan äta sån mängd mat som hon "borde" kunna äta utan att bli fet.
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Jag är också väldigt nöjd med VoH.
Min whippettik har varit svår att hålla i vikt. Hon fungerar jättebra på VoH Exklusiv, det är den fetaste varianten.
Nu på vintern har hon det lite lugnare men på sommarhalvåret så tränas och tävlas hon i olika typer av hundkapplöpning och har hållt sig jättefin på Exklusiven.

Tillägg: Hon har varit VÄLDIGT kinkig med maten men Exklusiven åt hon med bra aptit. Ett av få foder hon tyckte om.
 
Senast ändrad:
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Kl

Tack för alla svar!! Det verkar som att det fanns en lagom liten hög att välja bland, jag och doggen får testa oss fram!

Tack :)
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Jag ger mina tre hundar Bravo, musch och Sund hundmat. Just Sund hundmat är mina hundars stora favorit. :)
 
Sv: Såndär äckelgeggamat till min hund. Vilken skulle man ha?

Jag har haft klass, voh och nu musch. Äckligast var klass, jag som inte har större problem fick hålla för näsan. Musch har varit fräschast att ge och hundarna har mått bäst av det :) Dock dyrt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Den kemiska halvårskastreringen börjar lyda mot sitt slut (väntar på en "riktig") och det bor ca 7000 löptikar i området (nått åt det...
Svar
12
· Visningar
1 708
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp