Sanera bort tobakslukt

Vi försökte sanera en bil en gång där rökare bolmat helt fritt i några år. Trots två gånger hos sanerare blev det ingen skillnad. Nu var det ju tyg men jag hade inget över för sanering när huset skulle fixas.

Men, spärrfärgen fungerade alldeles utmärkt och luktade inte mycket alls och försvann på en dag. Är den verkligen miljöfarlig? Får den vara det?
 
Vi försökte sanera en bil en gång där rökare bolmat helt fritt i några år. Trots två gånger hos sanerare blev det ingen skillnad. Nu var det ju tyg men jag hade inget över för sanering när huset skulle fixas.

Men, spärrfärgen fungerade alldeles utmärkt och luktade inte mycket alls och försvann på en dag. Är den verkligen miljöfarlig? Får den vara det?

Det är mycket här i världen som inte är särskilt miljövänligt eller hälsosamt. :meh:

Här kan du läsa mer om färg: http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/farg/

Vi utsätts ju hela tiden för diverse kemikalier som skadar oss och så stoppar vi huvudet i sanden med att de ligger under gränsvärdena för varje enskilt produkt. Så enkelt är det inte. http://www.vvsforum.se/nyheter/2015/oktober/cocktail-effekten--farligare-an-man-trott/

Jag har för övrigt ett väldigt känsligt luktsinne och blir lätt störd av olika lukter. Jag har t.ex. väldigt svårt för att vistas nära parfymerade människor även när de påstår att de bara tar på sig jättelite parfym så kan jag ändå märka det på flera meters håll.
 
Jag har för övrigt ett väldigt känsligt luktsinne och blir lätt störd av olika lukter. Jag har t.ex. väldigt svårt för att vistas nära parfymerade människor även när de påstår att de bara tar på sig jättelite parfym så kan jag ändå märka det på flera meters håll.

Om du är så känslig för färg så blir det kanske ett i stort sett omöjligt projekt att köpa och äga hus?
Förr eller senare måste man måla om. Eller för den delen tapetsera. Jag upplever för egen del att nya tapeter luktar mer än målarfärg. Men att det går över efter några dagar- kanske en vecka.

"gammaldags" linoljefärg luktar mycket.

Spärrfärg målar man ju över. Dessutom behövs den bara om det är omöjligt att målartvätta bort nikotin t.ex. Jag använde inte spärrfärg annat än i tak om jag minns rätt. Grundfärg och färdigfärg var då inte vattenbaserad variant. Men i övrigt målade jag som jag skulle gjort varsom helst annanstans.

upprepar - mitt hus var nikotingult på målade ytor. Jag tvättade, slipade. spacklade, grundade och målade med färdigfärg. Det är fräscht. Det som luktar är numera kanske en nybombad kattlåda eller matlagning. Dvs ett normalt hem :)
 
Om du är så känslig för färg så blir det kanske ett i stort sett omöjligt projekt att köpa och äga hus?
Förr eller senare måste man måla om. Eller för den delen tapetsera. Jag upplever för egen del att nya tapeter luktar mer än målarfärg. Men att det går över efter några dagar- kanske en vecka.

"gammaldags" linoljefärg luktar mycket.

Spärrfärg målar man ju över. Dessutom behövs den bara om det är omöjligt att målartvätta bort nikotin t.ex. Jag använde inte spärrfärg annat än i tak om jag minns rätt. Grundfärg och färdigfärg var då inte vattenbaserad variant. Men i övrigt målade jag som jag skulle gjort varsom helst annanstans.

upprepar - mitt hus var nikotingult på målade ytor. Jag tvättade, slipade. spacklade, grundade och målade med färdigfärg. Det är fräscht. Det som luktar är numera kanske en nybombad kattlåda eller matlagning. Dvs ett normalt hem :)

Om det luktar ett tag efter målning går att stå ut med, för gör man det på sommaren kan man tillfälligtvis flytta ut till friggeboden. På vårt jobb tog det dock mer än ett halvår innan färglukten började mattas av. Och det är inte bara lukt som är ett problem. Det är kemikalierna i målarfärgerna som förstör luften under en lång tid.
 
Instämmer i hyllningskören angående ozon! Gjorde det på vårt hus där ägarparet rökt inne i typ 30 år. Ingen lukt alls kvar!

Nackdelen med spärrfärg är att om det är ett trähus kommer det röra sig och då kan skiktet med färg spricka och släppa genom partiklar ändå.
 
Instämmer i hyllningskören angående ozon! Gjorde det på vårt hus där ägarparet rökt inne i typ 30 år. Ingen lukt alls kvar!

Nackdelen med spärrfärg är att om det är ett trähus kommer det röra sig och då kan skiktet med färg spricka och släppa genom partiklar ändå.

Det är ett trähus. Byggt 1913.
 
När vi rev ner flera lager tapet och målade om med vanlig vit grundfärg så lös det igenom gula fläckar - Nikotin. Förmodligen har någon rökt inne i lägenheten och att vi slet ner tapeter och spacklade gjorde ingen skillnad, nikotinet satt fast i väggarna så fick måla med spärrfärg.
 
Om du är så känslig för färg så blir det kanske ett i stort sett omöjligt projekt att köpa och äga hus?
Förr eller senare måste man måla om. Eller för den delen tapetsera. Jag upplever för egen del att nya tapeter luktar mer än målarfärg. Men att det går över efter några dagar- kanske en vecka.

"gammaldags" linoljefärg luktar mycket.

Spärrfärg målar man ju över. Dessutom behövs den bara om det är omöjligt att målartvätta bort nikotin t.ex. Jag använde inte spärrfärg annat än i tak om jag minns rätt. Grundfärg och färdigfärg var då inte vattenbaserad variant. Men i övrigt målade jag som jag skulle gjort varsom helst annanstans.

upprepar - mitt hus var nikotingult på målade ytor. Jag tvättade, slipade. spacklade, grundade och målade med färdigfärg. Det är fräscht. Det som luktar är numera kanske en nybombad kattlåda eller matlagning. Dvs ett normalt hem :)
Vattenbaserade färger luktar ju knappt alls jämfört med oljefärger. Vi har helt slutat att använda oljefärger just för att då går det att måla inomhus utan att man själv måste flytta ut...
 
Vattenbaserade färger luktar ju knappt alls jämfört med oljefärger. Vi har helt slutat att använda oljefärger just för att då går det att måla inomhus utan att man själv måste flytta ut...

Det är lite missvisande att säga "vattenbaserade". Snarare är de vattenspädbara. Men dessa färger är inte särskilt bra ur miljö- och hälsosynpunkt heller. Här kan du läsa mer om färg: http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/farg/
 
Ja, självklart. Men som alternativ till massproducerad färg som du verkar tycka är farlig.

Färgen är inte okej. Åtminstone inte om man bryr sig om sin hälsa, miljön och fattar att cocktaileffekten inte har med party att göra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår åkte mamma och jag för att titta på huset. Vädret var skit. Det var mulet och regnet hängde i luften. Några regnstänk kom det...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte lägga ett bud på huset jag tittade på i lördags. Frågan är då vad jag ska lägga för bud. Ägaren vill ha 575000. Mäklaren har...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp