Sängkläder?

Bukefalos 30 år!

Unafraid

Trådstartare
Jag gillar verkligen linnesängkläder. Nackdel, dom är hyfsat dyra och luddar en del. Om jag ska prova något annat, vad ska jag testa? Och varför?

Jag gillar verkligen linnesängkläder. Nackdel, dom är hyfsat dyra och luddar en del. Om jag ska prova något annat, vad ska jag testa? Och varför?
Jag ÄLSKAR gamla fina broderade underlakan från loppis :love: . Trots att de ju inte är dra-på-lakan så upplever jag bland annat att de ligger mer stilla och inte "korvar ihop sig" när man sover. Jag har många liknande örngott från loppis också. Annars har jag köpt bomullspåslakan och örngott från Engelsons som vi trivs mycket bra med. Jag råkade få tag på ett påslakansset med någon syntetinblandning för några år sedan, men fick skänka bort det... :wtf:

Bambuviskos, har ett enda örngott i det och det är fan galet vad lent och skönt det är! Blev förvånad att jag kunde känna sån skillnad
Däremot gillar jag personligen inte alls att det är lite glansigt... rent estetiskt då. Så har ej köpt nå mer, men kanske måste, det är en dröm varje gång jag använder det! Det suger heller inte åt sig katthår som blir till små bollar på det, perfekt 😁

Jag ÄLSKAR gamla fina broderade underlakan från loppis :love: . Trots att de ju inte är dra-på-lakan så upplever jag bland annat att de ligger mer stilla och inte "korvar ihop sig" när man sover. Jag har många liknande örngott från loppis också. Annars har jag köpt bomullspåslakan och örngott från Engelsons som vi trivs mycket bra med. Jag råkade få tag på ett påslakansset med någon syntetinblandning för några år sedan, men fick skänka bort det... :wtf:
Jag gillar det enfärgade och lite rustika som mina linnesängkläder är, mönster går helt bort. Underlakan är inte så noga, det är mer örngott och påslakan jag vill ha några nya av. 😊
Bambuviskos, har ett enda örngott i det och det är fan galet vad lent och skönt det är! Blev förvånad att jag kunde känna sån skillnad
Däremot gillar jag personligen inte alls att det är lite glansigt... rent estetiskt då. Så har ej köpt nå mer, men kanske måste, det är en dröm varje gång jag använder det! Det suger heller inte åt sig katthår som blir till små bollar på det, perfekt 😁
Det glansiga går helt bort, har haft något en gång och gillade det inte alls. Det lät dock väldigt skönt.. 😊

Tvättad bomull! Viktigt med bra trådtäthet då de inte blir sladdrigt.
Mjukt men ändå liksom lite rustikt och stadigt. Jag klarar inte av sladdriga eller glansiga sängkläder. Tex bomullsatin går helt bort.

Varför blir dina linnelakan luddiga?

Vi kör på linne, de äldsta är nog 10-12 år nu och är som nya. Så prismässigt tycker jag inte att det är ett bekymmer, vi har två olika färgset att variera mellan. Köpte extra örngott när de köptes in eftersom jag tänker att de slits först.

Förra sommaren köpte jag dessa i bäckebölja, på samma reapris som nu, främst till vårt gästrum. Men jag har haft dem i vår säng någon gång med. Mycket trevliga! Och kanonpris. Skulle jag sluta med linne blir det dessa istället.

Varför blir dina linnelakan luddiga?

Vi kör på linne, de äldsta är nog 10-12 år nu och är som nya. Så prismässigt tycker jag inte att det är ett bekymmer, vi har två olika färgset att variera mellan. Köpte extra örngott när de köptes in eftersom jag tänker att de slits först.

Förra sommaren köpte jag dessa i bäckebölja, på samma reapris som nu, främst till vårt gästrum. Men jag har haft dem i vår säng någon gång med. Mycket trevliga! Och kanonpris. Skulle jag sluta med linne blir det dessa istället.
Ingen aning, dom är inte alls nötta, men upplever att dom luddar lite. Dom var dyra i inköp, typ 2000+ för två örngott och påslakan. 😊

Jag älskar Alva Linens lakan, märked Vidd! De är sagolikt mjuka och sköna.

Om vintern skulle jag gärna ha flanell-påslakan, men de jag köpt tappar luddkänslan och blir platta och tråkiga på en gång efter tvätt. Jag köpte iofs mina på Hemtex, kanske det finns bättre märken?

Om vintern skulle jag gärna ha flanell-påslakan, men de jag köpt tappar luddkänslan och blir platta och tråkiga på en gång efter tvätt. Jag köpte iofs mina på Hemtex, kanske det finns bättre märken?
Jag har från IKEA (köpt för några år sedan) som jag trivs jättebra med. Hur luddiga de är kan jag inte riktigt svara på men de är otroligt varma och mjuka.

Bambu! Eller exklusivare bomullssatin.

Bambu är sidenlikt, svalt och lite halt. Finns att köpa hållbara produkter. Jag älskar att sova i bambu 😃

Satin kan vara lömskt, oftast pga billig/låg kvalitet (Jysk t ex).. Men riktigt bra set (högre trådtäthet) är också himmelskt att sova i och lättare att hitta än bambu.

Percale har jag väldigt splittrad erfarenhet av. Ett märke, Sensei Mason, är suveränt sköna att sova i medan andra produkter är som sträv, billig bomull (Jotex t ex).

Lyocell är rätt nytt tror jag - också lent och svalt att sova i. Tror Ikea har några set. Annars t ex Kosta Linneväveri.

Jag är sängklädesnörd 😁 och satsar oerhört mycket pengar på sköna och dyra sängkläder. Älskar att ha olika färger.

Alva säljer ocksåsatin-set, jättesköna. Plus en hållbarhetstanke.

Bambu is da stuff 😄

Jag är extremt kräsen med sängkläder, och de jag länge köpt slutade säljas. Köpte flera påslakan som jag fick ge upp efter EN natt. Sen hittade jag Himlas percale. Nu använder jag endast dessa! Har haft dem i några år och än så länge ser de ut som nya.
https://himla.com/se/dreamtime-paslakan-silence
Dom ser ut exakt som jag vill.. skriver upp dom under "villhöver" 😅

Percale. Inget slår bomullspercale.

Edit: Av bra kvalité då. Himla som du har fått tips om är väldigt bra. Sedan är vissa varianter på Hemtex faktiskt riktigt bra.

Edit 2: Eftersom du har katt, skippa satin. Vartenda hår fastnar. Jag har aldrig varit med om att håren fastnar på percale.

Percale. Inget slår bomullspercale.

Edit: Av bra kvalité då. Himla som du har fått tips om är väldigt bra. Sedan är vissa varianter på Hemtex faktiskt riktigt bra.

Edit 2: Eftersom du har katt, skippa satin. Vartenda hår fastnar. Jag har aldrig varit med om att håren fastnar på percale.
Jag har provat satin....... Kat(🤭)astrof. Är definitivt sugen på himla, men råkade spendera pengar på lite annat, så det får vänta en månad eller två!

Liknande trådar

• Askersund?
  • Det här med att välja rätt boende(lägenhet)
  • Vad gillar du bäst med Sverige?
  • Bästa promenadskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka