Vad gillar du bäst med Sverige?

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Ett inlägg i valvaketråden om hur dåligt Sverige är fick mig att fundera (och det här har jag för övrigt tänkt på rätt mycket under valrörelsen också). Vad gillar du med Sverige? Varför är Sverige bra? Vad med Sverige vill du verkligen ha kvar, och jobba för att bevara? Vad skulle du sakna om du flyttade utomlands, eller vad saknar du om du redan bor utomlands?

Bonusfråga: Vad är Sverige, i en mening (eller i ett ord)?

Jag flyttade ut för snart 4 år sedan. Saknar Willys stormarknad och lövskog/skog utan en massa turister. (Och den smidiga näthandeln inom EU...)

Otroligt lättad över att slippa rasismen/främlingsfientligheten, transfobin, de usla villkoren för långtidssjukskrivna, övervakningen och vårdapparaten.

Ett inlägg i valvaketråden om hur dåligt Sverige är fick mig att fundera (och det här har jag för övrigt tänkt på rätt mycket under valrörelsen också). Vad gillar du med Sverige? Varför är Sverige bra? Vad med Sverige vill du verkligen ha kvar, och jobba för att bevara? Vad skulle du sakna om du flyttade utomlands, eller vad saknar du om du redan bor utomlands?

Det jag gillar bäst är att det är hemma. Jag fattar hur saker funkar, jag är hemtam i naturen, jag kan kulturen och språket. Det är det enda landet där jag inte är en främling. När jag bott utomlands är det det, och naturen, som jag saknat.

Jag vill ha kvar sånt som gör livet här enkelt och bra att leva. Pålitlig förvaltning, politiska beslut som inte hastas fram eller tas populistiskt, utan där experter får komma till tals i processen. Jag tycker t ex att det är utmärkt att vi inte har ministerstyre, och vill fortsätta ha det så. Att utbildning och vård pålitligt fungerar på ett ungefär. Det behöver inte vara världsbäst, men man ska kunna lita på att den är helt ok, och att vårdtillgång är behovsstyrd. Att det finns ett socialt skyddsnät, och samtidigt en stark värdering att man ska göra rätt för sig. En annan värdering som är viktig för mig är att man försöker ta hänsyn till andra, och låter dem sköta sitt. I det ingår att låta dem klä sig hur de vill, fira högtider som de vill, eller leva med vem de vill. Och sen att man tar vara på och förvaltar naturen, inte förstör den.

Vad är Sverige? Ett geografiskt område med egen och självständig styrning av de människor som bor där.

Senast ändrad:
För mig är det naturen, allemansrätten och årstiderna. Jag älskar varenda årstid. Ja, mörkret och kylan på vintern också, de bekommer mig inte och jag tror att jag skulle sakna dem. Och så gillar jag att Sverige är så långt och med så många olika sorters natur.

Det är lite oklart för mig vad som skulle vara värt att bevara om inte just detta.

Naturen för mig också, framförallt varierande landskap med mycket skog och barrträd. Det är en stor anledning till att jag inte tänker besöka Skåne någon längre stund igen, landskapet där är också fint men det är inte min typ av landskap. Och jag uppskattar alla årstiderna. Framförallt höst och vinter, men jag tycker om våren när allt vaknar och sommaren med. Jag uppskattar hur glesbefolkat det är på många platser, att det faktiskt är tyst ute i skogen.

För mig är det naturen, allemansrätten och årstiderna. Jag älskar varenda årstid. Ja, mörkret och kylan på vintern också, de bekommer mig inte och jag tror att jag skulle sakna dem. Och så gillar jag att Sverige är så långt och med så många olika sorters natur.

Det är lite oklart för mig vad som skulle vara värt att bevara om inte just detta.
Allemansrätten hade jag också tänkt att skriva!

Vintern däremot, den skulle jag verkligen vilja slippa eftersom kyla och mörker är det värsta jag vet. Tre årstider skulle funka om vintern försvann.

Jag bor i Tyskland sedan ganska många år (har tappat räkningen). Saknar nog rätt mycket med Sverige egentligen. Det som poppar upp först är midsommar, funktionen med personnumret (här är det olika, långa nummer till vart och ett av de olika myndigheterna/funktionerna), allemansrätten + PLATS (och tystnaden) ute i naturen, språket + att jag liksom vet hur allt funkar, viss mat, ICA, att man duar alla, och säkert en massa mer… 😅 Saknar inte jantelagen, den långa vintern och veterinärpriserna. :p

Vad man ska bevara? Naturen. Helt klart. Och, i stort, det sociala systemet.

Jag gillar allemansrätten, och att vi är så bra på statistik, att landet är så långt att man kan uppleva så olika natur beroende på vart man är. Och jag uppskattar också de olika årstiderna, vill inte byta ut vintern!

Naturen och allemansrätten.

Att alla ska ha samma möjligheter i livet, oavsett ursprungliga förutsättningar. Alltså t.ex "gratis" förskola, som dessutom är tillgänglig för alla, vilket gör att det lönar sig för båda föräldrar att arbeta (=ökar jämställdheten) och att utbildning är gratis, vilket gör att din framtid inte är styrd av din familjs ekonomi.

Företagandet. Vi är innovativa, med i utvecklingen och generellt bra på att starta och driva företag vilket ju är positivt för både landets ekonomi och skapar bra med arbetstillfällen. Det faktum att vi faktiskt kunnat kombinera det med gratis utbildning, sjukvård och ett trygghetssystem tycker jag är skitcoolt och verkligen Sverige för mig.

Sen tilliten till myndigheter. Som är väl en punkt där jag oroar mig lite för utvecklingen, för länder där den tilliten är lägre tenderar att vara betydligt mer instabila. Men generellt att det finns en transparens, en tillit till att beslut tas baserat på fakta och att våra myndigheter vill folkets bästa. Det tänker jag är en grundpelare för ett tryggt och stabilt samhälle.

Jag har bott utomlands, och skulle kunna gå in på lite djupare filosofiska tankar kring vad jag skulle sakna i exempelvis medmänsklighet och annat (beroende på var jag skulle bo, då), men det jag nog generellt skulle sakna mest i vardagen är svenskt kaffe, svenskt godis, svenska chips och "svensk" pizza. 😂

Naturen, alla små sjöar och havet.
Även historien och kulturen av starka kvinnor (synd bara att så litet är nedskrivet innan kristendomen.)

Vill ha kvar, förbättra och även utöka naturbetrsmarkerna, ljunghedar mm. Funderar ibland på hur det såg ut här när farmors mamma flyttade hit och ljunghedar fanns i massor här, nu finns bara en spilra kvar här vid sandsjöbacka.

Skulle väl sakna det som jag tycker om med Sverige.

Tycker allra minst om övervakningen och hur lätt du är att spåra som lindas in i att det är brottsbekämpning och brottsförebyggande.

Vad Sverige är beror på var du är och vem du är.
Sverige är ju stort och har alltid haft olika kulturer så som skogs finnar, samer, skärgårdsfiskaren mm men alla har en sak gemensamt, kärleken till naturen.

Vill ha kvar, förbättra och även utöka naturbetrsmarkerna, ljunghedar mm. Funderar ibland på hur det såg ut här när farmors mamma flyttade hit och ljunghedar fanns i massor här, nu finns bara en spilra kvar här vid sandsjöbacka.
Jag tror det var ett vidunderligt vackert landskap, öppet, levande med djur på varenda gård och plätt, lägg sen till ett Östersjön full av giftfri fisk.

Allemansrätten!

Allemansrätten, naturen och så att vi har fyra mycket vackra årstider 😍. Nä inget gnäll om vintern här, ju kallare och mer snö desto underbarare 😁😍.

Rätt kul med alla olika dialekter i och med att vi är ett så avlångt land!

Lite signum för landet är väl ändå de röda stugorna med vita knutar, betande kor och hästar på vall och den blå/gula flaggan hissad på flaggstång 😊.

Jag bor i Australien sedan 2014. Jag saknar mest viss svensk mat: dillchips och svenska kräftor och räkor.

Annat bra med Sverige (bättre än Aus) jag kan se, är skola/utbildning och föräldrapenning efter att fått barn.

Föräldraledigheten, att inte behöva betala massor för sjukvård. Sjukpenning. Barnomsorgen, och att kunna vabba och få tillfällig föräldrapenning för det. Gratis utbildning och att kunna få CSN istället för att vara utlämnad åt ens föräldrars betalningsförmåga för att kunna plugga vidare. Allemansrätten och att kranvattnet går att dricka.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka