Sanitys tränare riktar kritik mot Peabtravet

Sanity vann Norrbottens Stora Pris och en miljon kronor. Men nu får Peabtravet negativ kritik för kaoset under prisceremonin. - Det hade kunnat sluta med att hästen inte funnits mer, säger tränaren Malin Löfgren. Anledningen till Malin Löfgrens kritik mot Peabtravet är händelsen som utspelade ...

Källa / Läs mer:
http://www.kuriren.nu/sport/default.aspx?articleid=6457661

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sanitys tränare riktar kritik mot Peabtravet

Räknas det verkligen som jobb då och går under den lagen? Jag tänker på mängden småtjejer - som är ännu yngre än dessa hästhållare - som springer med hästar på halva Sveriges rid- och ponnytravskolor.

Tyvärr minns jag ju inte vilken bana den specifika annonsen gällde.

Ja, jag har sett det på en del bilder från defileringsvolterna (?). Obegripligt.
(Jag tycker för övrigt att nämnda bild på Sanity beskriver tjejernas "råda ingripande" ganska bra, om jag får vara så elak...)

Jag tror det var bäst så i det läget faktiskt, finns ingen anledning att de ska riskera sina liv, när de inget har att sätta emot. Johnny Takter är erfaren, har styrka, Moa ansvarar för hästen och en rådig hästkunnig man hjälpte till från publikplats.

Nej, jag tror inte heller att de kunnat bidra med något, och just därför anser jag dem som ytterst olämpliga för jobbet. (och innan någon frågar "hade du gjort det bättre själv med en vilt främmande häst" - nix, och just därför är jag inte hästhållare. :D)

Och som sagt - vad var det som ansågs som "rådigt ingripande"? Att de höll sig undan? I sådana fall borde väl alla som inte rusar in rakt framför en skenande häst, när det blir en sådan olycka, också belönas...

Nej, jag tror inte heller att de kunnat bidra med något, och just därför anser jag dem som ytterst olämpliga för jobbet. (och innan någon frågar "hade du gjort det bättre själv med en vilt främmande häst" - nix, och just därför är jag inte hästhållare. :D)

Och som sagt - vad var det som ansågs som "rådigt ingripande"? Att de höll sig undan? I sådana fall borde väl alla som inte rusar in rakt framför en skenande häst, när det blir en sådan olycka, också belönas...

Det är alltid arbetsgivarens ansvar att ha rätt personal med advekat utbildning eller erfarenhet. Uppenbart (?)fungerade det inte här, och det är inte de som gett sig själva uppdraget och är heller inte ansvariga. Att ge dem en slant kanske är ett sätt att visa att de trots allt är uppskattade och att man inte skyller på dem i detta läget, och att de gjorde så mycket deras kunskap räckte till? Kanske också för att de kommer att hamna i skottgluggen för sådana som oss, och upprörda tränare, ägare mm.

KL

Nu är jag "ridtjej" men jag sätter ALLTID grimskaftet i bettringen när jag leder min häst (oavsett vart) ...
Vart skulle jag ANNARS sätta grimskaftet ???

Det enda problemet jag ser överhuvudtaget är själva prisceremonin, vad sjutton har hästen å göra med minst 13 människor i en vinnarcirkel att göra ? Som gjort för en katastrof ...

Hästen får göra ett ärevarv, sen överlåter man hästen till "nån" (inom kretsen) som tar den till stallet och sen kan man förätta prisutdelning med ägare/kusk osv... Och jodå jag vet att många hästar "älskar" uppmärksamheten som är runt en prisutdelning, men samtidigt de kommer direkt från en adrenalinurladdning (som de kanske inte alltid landat från) så de är ju inte riktigt som de "brukar"...

KL

Nu är jag "ridtjej" men jag sätter ALLTID grimskaftet i bettringen när jag leder min häst (oavsett vart) ...

Det enda problemet jag ser överhuvudtaget är själva prisceremonin, vad sjutton har hästen å göra med minst 13 människor i en vinnarcirkel att göra ? Som gjort för en katastrof ...

Hästen får göra ett ärevarv, sen överlåter man hästen till "nån" (inom kretsen) som tar den till stallet och sen kan man förätta prisutdelning med ägare/kusk osv... Och jodå jag vet att många hästar "älskar" uppmärksamheten som är runt en prisutdelning, men samtidigt de kommer direkt från en adrenalinurladdning (som de kanske inte alltid landat från) så de är ju inte riktigt som de "brukar"...

I det här fallet hade hästen både vagn och kusk efter sig, en skicklig kusk som höll kvar i tömmarna då den får panik för droskan. Problemet är då att hästens blir hållen i munnen både bakifrån och från sidan/framifrån och får panik även av den anledningen, då den inte "kommer undan".

Jag håller med! Jag är faktiskt förvånad att det inte händer fler olyckor oftare..
Vissa ceremonier som man sett har man nästan velat blunda för..i synnerhet när en massa folk hoppar ut på banan och springer runt hästen helt galna.., vad har de där att göra :confused:
I det sammanhanget tycks det gå fort att glömma bort det flyktdjur hästar är, som jag trodde var typ lektion 1, och lektion nr2 att man beter sig lugnt och sansat kring dem!

Tycker de borde höja säkerheten och framförallt ska enbart vissa personer få vistas på banan!
Gratta häst och kusk kan man göra i stallet eller liknande..de som inte är skötare el dyl kan hålla sig undan och enbart titta på hästen..

Sen är det säkert stressande i sig bara det att de andra hästarna försvinner från banan. Nä jag håller med, låt hästen göra något litet ärevarv men ta den till stallet sedan utan en svärm av människor runtomkring sig..

Senast ändrad:

Absolut är det i grunden inte deras fel, även om jag personligen anser att en indirekt kritik kan vara befogad då jag anser att man måste ha lite självinsikt och egenansvar, men jag vidhåller att det känns väldigt märkligt att belöna dem för en obefintlig insats. Jag tycker även att kritiken som varit huvudsakligen varit riktad mot just de ansvariga för prisutdelningen på banan och inte tjejerna ifråga.

Självinsikt och egetansvar är sånt som brukar växa med åren.

Är man över/runt 16-gränsen kan jag tycka att det inte är för mycket begärt att fundera på om man tagit sig vatten över huvudet i ett ansvarsfullt och ändå rätt krävande uppdrag. Särskilt om man nu jobbar med travare och bör veta att alla starthästar inte är Lugna Lukas.

Eller så var det bara jag som var feg i samma ålder.

Om jag har träns på min häst...

1. håller jag i höger hand någon dm från bettringen och i vänster hand håller jag resteerande del av tygel.

2. Har jag inte tyglar på tränset...
a. har jag grimma under, eller över som jag har grimskaft i.
b. har jag longerdelta, som fästes i vardera bettringen och leder i grimskaftet, som då är fästat med jämnt tryck i båda bettringarna.

Men vet jag att jag ska hålla hästen inför en veterinärbesiktning, eller i stökiga sammanhang i övrigt, då har jag träns med tyglar eller ber om hjälp och förklarar då hur jag vill ha det och räknar med att den som ska hjälpa mig respekterar mina önskemåt om HUR hästen ska hanteras. Om jag klart och tydligt säger att man inte får dra, rycka eller molhålla i hästen, då ska ingen j-l göra det heller.

Mvh

IngelaH

Sen är det säkert stressande i sig bara det att de andra hästarna försvinner från banan.
Har faktiskt sett väldigt få hästar som reagerar på att vändas upp medan de andra hästarna körs ut, blir någon rädd brukar det ske vid själva prisutdelningen. Och på vardagstävlingar (minns inte hur det är på V75?) så värms i regel andra hästar på banan samtidigt. Så det är inte alltid de blir ensamma på banan heller.

Men jag är i övrigt böjd att hålla med, vissa ceremonier blir lite väl överspejsade även om jag nu vidhåller att en äldre, mer rutinerad person inte skulle ha några problem med att hantera en sådan situation, om den uppstår. Det hör ju inte direkt till vanligheterna att t.ex. de mest rutinerade kuskarna flyger ur sulkyn i tid och otid...

KL

Nu vet jag inte hur det egentligen ser ut på prisutdelningen eller så, men jag kanske får ha en åsikt i alla fall?

Varför skulle hästen INTE få vara med?
Brukar travare överlag bli hysteriska vid ståhej eller fixar de flesta det?
Är det inte mycket en träningssak i så fall, på de flesta?

De travare jag känt, träffat på och umgåtts med har fixat ståhej i allmänhet väldigt bra trots allt, så jag har inte upplevt motsatsen.

*kl*

Eloge till Halmstad som uppmärksammat säkerhetsbristerna... efter denna tråkiga händelse.
Såg prisutdelningen i Sprintermästaren och personalen (vuxna) hade säkerhetsvästar bla...
Kusken defilerade sedan i sadeln på en annan häst.......
Kameran följde inte hela vägen, men känns som en genomtänkt och klar förbättring, eller har det varit så på Halmstad tidigare? ngn som vet?:)

Att kusken rider upploppet ned på en annan häst är specifikt för segerdefileringen i Sprintermästaren. Det har dom haft ett tag.

I det här fallet hade hästen både vagn och kusk efter sig, en skicklig kusk som höll kvar i tömmarna då den får panik för droskan. Problemet är då att hästens blir hållen i munnen både bakifrån och från sidan/framifrån och får panik även av den anledningen, då den inte "kommer undan".
Det var inte kusken som satt i sulkyn o höll den i hö. tömmen samtidigt som den som ledde korrigerade den till vä- som bäddat för trubbel när man inte kan läsa av hästen.

Det var inte kusken som satt i sulkyn o höll den i hö. tömmen samtidigt som den som ledde korrigerade den till vä- som bäddat för trubbel när man inte kan läsa av hästen.

Johnny Takter tog över tömmarna när olyckan redan skett, samtidigt som Moa tog över ledgrimskaftet, syns tydligt på bilderna.... detta för att hästen inte skulle gå över och gå omkull, men likväl blir det dragkamp om munnen dessvärre, då hästen fortsätter att resa sig.

Alla hästar kan bli skrämda oavsett om man läser den eller inte, problemet med att lugna den tycks enligt skötare mfl ligga i att personalen som skulle leda den inte lyssnade på instruktionerna de fick, att inte hålla fast honom, och definitvt INTE sätta fast grimskaftet i bettet.

Vad spelar dragkamp om munnen för roll när den kunde ha gjort illa hela sin kropp om den kommit lös?

Det var prio ett. Utan Takter hade den nog kommit lös.

*kl*

Eloge till Halmstad som uppmärksammat säkerhetsbristerna... efter denna tråkiga händelse.
Såg prisutdelningen i Sprintermästaren och personalen (vuxna) hade säkerhetsvästar bla...
Kusken defilerade sedan i sadeln på en annan häst.......
Kameran följde inte hela vägen, men känns som en genomtänkt och klar förbättring, eller har det varit så på Halmstad tidigare? ngn som vet?:)

som sagt är det tradition att kusken rider den där hästen i leoparddress...
och den som körde hästen hade INTE knäppt sin hjälm vilket jag reagerade på.. så säkerhet var inget de tänkte på....

Vad spelar dragkamp om munnen för roll när den kunde ha gjort illa hela sin kropp om den kommit lös?

Det var prio ett. Utan Takter hade den nog kommit lös.

???
Jag svarade dig gällande inlägget du svarade mig.... där du säger att kusken inte var inblandad. Självklart var det bra att hästen inte kom lös.

som sagt är det tradition att kusken rider den där hästen i leoparddress...
och den som körde hästen hade INTE knäppt sin hjälm vilket jag reagerade på.. så säkerhet var inget de tänkte på....

Trist, jag såg som sagt inte hela segerdefilieringen, utan bara ett sönderklippt sammandrag, och där såg det ut som en klar förbättring mot ovan nämnda segerceremoni, men svårt när man inte har helheten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sanity fortsätter att övertyga i Frankrike. På lördagen vrålspurtade den svenske topptravaren in som tvåa efter sen lucka på Paris-banan...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I efterspelet till den omtumlande händelsen på Bodentravet i lördags har Sanitys ägare bestämt sig för att ge 10 000 kronor vardera till...
Svar
0
· Visningar
620
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årsdebuten klarades av med bravur. Nu väntar större uppgifter. Sanitys väg mot Elitloppet fortsätter i Guldbjörken på Umåker. - Det är...
Svar
0
· Visningar
682
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sanity svarade för en osannolik insats när han vann Guldbjörken i Umeå. Och nu väntar tränaren Malin Löfgren och de 134 ägarna på en...
Svar
0
· Visningar
538
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur