Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar

Hur har dom tänkt med rovdjurstängsel som kräver ca6- 8 joule och över för att ens få kallas rovdjurstaket?????

Men hur har du det vid källan?

Om jag har lärt mig mina myndigheter rätt så spelar det mindre roll, det är märkningen på apparaten som räknas. Så max 5 joule vid källan, kommer att ge vad ute i staketet? 3, 2.5? Lite lägre och mina föl kommer att stå och tugga på tråden.

Nästa fråga, som är aktuell i mitt område, är om det kommer att hålla vargarna utanför?

Nu är jag bara en gnällig hästägare, de som kommer att få problem är de som har kvigor och ungtjurar på bete, de brukar ju ha de där "mördaraggregaten". Jag har fortfarande svårt att smälta att det skulle ha varit ett vanligt elstängsel som tog kål på den person du hänvisar till. Du får gärna berätta mer om vad som hände och vilken typ av agg det var som ställde till det.

Alltså kan man kalla det rovdjursstaket och man har det för att hålla viltet ute? Eller blir det ändringar på det också?

Du får gärna berätta mer om vad som hände och vilken typ av agg det var som ställde till det.

Enligt vad jag har fått lära mig så dör man på en kvart om man fastnar i tråden och inte kommer loss.
Hjärtat stannar av elpulserna.

Det är ju lösningen.
Vi har både lodjur och varg här.

Så var det klart för min del.

LÖsningen blir ju tyvärr att bygga mindre hagar. Då räcker det till även med begränsningen. Men hästarna betalar priset, iom mindre hagar.

Sen, de flesta lär inte beröras, jag vet inte hur många aggregat på 1.5 - 2 joule laddenergi jag sett i mina dagar, de flesta har ju inte längre stängsel än att det räcker. Så, de flesta lär inte märka av lagen. Men för de med långa stängsel så.

Jag påverkas inte nämnvärt, jag har snälla hästar (som just nu går utan el, och det är så jäkla mycket snö som trampats till så övertråden ligger 75 cm över 'markytan'. Men de stannar snällt inne. Däremot höst och vår, när det är mer mat utanför hagen än i brukar jag få slå på elen. Men iom att nuvarande ska gå på typ inget bete, kommer de inte få större hage än att det kommer räcka bra med ett stängselaggregat som fyller kraven.

Däremot som jag hade förr, eller för den delen som fårbonden har, kilometer efter kilometer med stängsel, där kommer det inte att gå. Å tredje sidan är det konverterat till rovdjursstängsel för nästan 10 år sen så det kanske får vara kvar?

Undrar vad jag har för laddenergi på mitt nuvarande förresten, förra var 12.6 joule och onödigt starkt numera men det var kvar sen de där kilometerlånga stängslen. Men sen köpte jag ett nytt, och minns fasiken inte. Jag koncentrerar mig på voltstyrkan i pulserna, under 6 000 V i pulsen ute på tråden vill jag inte ha.

TRÅDEN spelar ju jättestor roll med, ju lägre motstånd (lägre ohm) i den ju bättre effekt, det kommer ju spela ännu större roll nu.

Vi har sådär 13 Joule i aggregatet, vilket behövs om man har 5-6 trådar och några hektar som ska stängslas... kan tillägga att vi har lamm så det lär ju definitivt bli rovdjurstängsel om det blir max 5 joule aggregat som är max annars.

Ett annat alternativ är väl kanske att köra ett aggregat per trådrad, så blir de flesta parter nöjda när det är maximalt 5 joule men det inte blir fördelat på lika mycket tråd.

Fö så är det bara folk med dåligt hjärta som dör av elstängsel, när man var liten och bodde på landet så var det sport att lura sommargästernas ungar att pinka på eltråden :angel: och ingen av dessa avled.

Har själv lyckats att få stötar från ett aggregat på 30 Joule, så farhågorna för elstängslets farlighet känns synnerligen överdriven... snarare så att det krävs ett rejält stängsel för att lära ungjäklarna lite hyfs, men det är kanske bättre att dom blir stångade av en tjur eller sparkade av en häst så att man kan förbjuda alla tamdjur istället eftersom dom kan vara farliga :grin:

Ett annat alternativ är väl kanske att köra ett aggregat per trådrad, så blir de flesta parter nöjda när det är maximalt 5 joule men det inte blir fördelat på lika mycket tråd.

Inte tillåtet, du får inte mata ett och samma stängsel med mer än ett aggregat.

Enligt vad jag har fått lära mig så dör man på en kvart om man fastnar i tråden och inte kommer loss.
Hjärtat stannar av elpulserna.

Nu har jag sökt och googlat en bra stund, hittar inget konkret i form av dödsfall i samband med elstaket. Däremot en del, nån som hört talas om någon, i olika forum, vilket ger en förstärkning av urban legend till det hela.

Jag har dock lärt mig att joule inte är så intressant som ampere. 0,5 ampere är dödligt, i de flesta vanliga staket har man mellan 60 och 120 milliampere. Vilket kan vara olämpligt att ta i om man har pacemaker. Jag har försökt hitta hur många ampere man använder när man ger elchocksbehandling vid depression, en wikipedia som ser rätt trovärdig ut http://en.wikipedia.org/wiki/Electroconvulsive_therapy#ECT_machines pratar om 800 milliampere.

Jag är inte ute efter att vara besvärlig, om jag får information från en trovärdig källa om hur farligt ett vanligt elstaket egentligen är så kommer jag snällt att lyssna och anpassa mig. Om de utfärdat detta dekret med någon sorts tanke bakom är jag den första att välkommna detta!

Tillägg oavsett om strömmen i sig är dödlig eller inte så kan säkert både djur och människor som fastnar i ett elstaket stressas till döds.

http://hd.se/skane/2009/08/19/dement-dog-intrasslad-i/ Dement kvinna hittad död intrasslad i elstängsel

http://www.sn.se/nyheter/gnesta/1.505609 hjort död intrasslad i stängsel (otäck bild)

Där är ju två ex, men precis som det står iaf i den ena artikeln (om kvinnan) är ju frågan om just strömmen varit dödsorsaken. Djur dör ju intrasslade i icke strömförande stängsel med, tyvärr.

Alldeles oavsett detta lär det inte vara behagligt att fastna, och precis som du säger kunna stressa till döds - frågan är om det påverkas av om det är max 5 joule ut?

Mer, här står det finns ett par dokumenterade dödsfall med elstängsel (gäller människor), men det står inget om det var djurstängsel eller andra. http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?artikel=444403

Inte tillåtet, du får inte mata ett och samma stängsel med mer än ett aggregat.

Dessutom så dödar du aggregaten om trådarna slår ihop.
Så har du kanske inget aggregat sedan.

Man kan i stället sektionera staketen med några meter av plankor, gärdesgård eller mur mellan sektionerna.
5m mellan olika elstaket brukar räcka.

Nu har jag sökt och googlat en bra stund, hittar inget konkret i form av dödsfall i samband med elstaket.

Jag läste om det i en tidning.
Och där så var det någon läkare som uttalade sig om det därmed att fastna i en kvart.

Allas hjärtan riskerade tydligen att stanna av det.

Två meter har jag för mig lagen säger, men ju längre dessto bättre ju. Man ska inte kunna komma åt båda stängslen samtidigt, för då blir det mer pulser än tillåtet, och om pulserna sammanfaller blir det för hög styrka i pulsen. Är ju samma anledning till att inte ha 2 aggregat på samma stängsel eller att mata olika trådar i samma stängsel med olika aggregat.

Och som du säger, det kan ju bränna aggregaten med.

Men, beroende på hur hästarna ev försöker ta sig ut, kan det kanske vara vits för de som har besvär att ha ett aggregat med två 'uttag', en för full effekt och en för halv effekt t ex? Då kan man mata undertråden med max effekt och övertråden med halv effekt om de brukar krypa under, och omvänt om de brukar luta sig över? (Viktigt är då att aldrig koppla ihop trådarna någonstans, de får aldrig loopa utan måste gå separat då). Det vet jag att jag gjorde en gång i tiden när jag hade fånghäst i 'svälthage' och hon på något magiskt vid lyckades ta sönder undertråden stup i kvarten.

Men hästar påstås ju vara känsliga för el, och det borde gå att via stängseldesignen få den avskräckande effekten. Så högt att det inte går att hänga över, och så tätt att de inte får huvudet under/emellan, då är det ju lilla mulen som får ta stötarna hur de än försöker?

Äh, jag vet inte, jag har som sagt aldrig haft värre problem än att lite elchockterapi har återgett dem respekten för tråden, och sen har man om man velat kunnat slå av stängslet, för de är inte där och testar. Så jag har varit förskonad.

Jag har ingen anning om hur många joule jag har i mitt staket, men det är över 10 000 volt på de flesta ställena iaf.

Får man väl gå ut o kolla... inte för att jag tänker byta om det ligger över gränsen, men det är ju bra att vara medveten om.

Mina kollar om det knäpper i staketet.
Om det inte gör det så går de rakt igenom när de har lust.
Gammelhästen gick igenom mellan stötarna.
Han stod och passade på dem.

*KL*

Hittade en liten tabell från en stängseltillverkare. Där är ett aggregat på 3,2 J (dvs god marginal till 5 joule) ansett att klara 3 mil stängsel utan vegetation, 4 km stängsel med normal vegetation och 1 km stängsel vid kraftig vegetation. 4 km förslår ju inte så långt om man har två trådar (räcker till en fyrkantig hage där varje sida är 500 meter), men 3 mil däremot.

Så fram med trimmerna bara.

Nu måste jag av ren nyfikenhet gå ut och kolla vad mitt aggregat jag köpte bara för att ha ngt när det andra pajade har eg.

Mina kollar om det knäpper i staketet.
Om det inte gör det så går de rakt igenom när de har lust.
Gammelhästen gick igenom mellan stötarna.
Han stod och passade på dem.

Fast om tråden knäpper har du ju överslag? Eller menar du de står och lyssnar på aggregatets knäppande? Det hör inte mina, kanske bidrar.

De kan alltså inte lyssna om elen är på eller ej, utan måste 'känna'. (Sen är det mycket möjligt hästar kan känna det utan att nudda så de får en stöt). Dock, så konstigt nog så rent rymningsmässigt, de stannar även när de VET att det är strömlöst. Som nu, båda herrarna är fullt medvetna om att det inte finns ett uns ström i den fjantigt låga tråden. Men de försöker inte forcera den eller gå ut.

Däremot om det fanns gräs utanför hagen skulle de beta under/över den nu, iom att de vet att det inte är ström. Slår jag på strömmen några dagar då så de åker på lite smällar, så låter de blir läääänge innan de ens funderar på att prova igen. Tacksamma djur, och då är de här ändå de mest otacksamma jag haft, dvs de som varit MEST benägna att testa staketet.

Ja, jag gläds åt det dagligen, än mer efter de perioder jag haft andras rymmare här t ex =)

Som jag har förstått det så får inget staket ha mer än 5 joule.eller har jag missuppfattat din fråga? Jag är tveksam till om man med dessa regler kommer kunna hålla vilt på rätt sida staketet i framtiden.

För att få kalla det rovdjurstaket är det minst 5 trådar som gäller minst 110 högt. minst 6-7 joule i trådarna och någonstans i närheten av 4500 v i trådarna om jag minns allt rätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni... 8 9 10
Svar
188
· Visningar
20 027
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 770
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 997
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jordbruksverket har beslutat om nya regler för seminverksamhet. De träder i kraft 1 april och ger nya möjligheter för branschen. "Jag...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka