Sv: Sänkt styrka i elstängsel bekymrar
LÖsningen blir ju tyvärr att bygga mindre hagar. Då räcker det till även med begränsningen. Men hästarna betalar priset, iom mindre hagar.
Sen, de flesta lär inte beröras, jag vet inte hur många aggregat på 1.5 - 2 joule laddenergi jag sett i mina dagar, de flesta har ju inte längre stängsel än att det räcker. Så, de flesta lär inte märka av lagen. Men för de med långa stängsel så.
Jag påverkas inte nämnvärt, jag har snälla hästar (som just nu går utan el, och det är så jäkla mycket snö som trampats till så övertråden ligger 75 cm över 'markytan'. Men de stannar snällt inne. Däremot höst och vår, när det är mer mat utanför hagen än i brukar jag få slå på elen. Men iom att nuvarande ska gå på typ inget bete, kommer de inte få större hage än att det kommer räcka bra med ett stängselaggregat som fyller kraven.
Däremot som jag hade förr, eller för den delen som fårbonden har, kilometer efter kilometer med stängsel, där kommer det inte att gå. Å tredje sidan är det konverterat till rovdjursstängsel för nästan 10 år sen så det kanske får vara kvar?
Undrar vad jag har för laddenergi på mitt nuvarande förresten, förra var 12.6 joule och onödigt starkt numera men det var kvar sen de där kilometerlånga stängslen. Men sen köpte jag ett nytt, och minns fasiken inte. Jag koncentrerar mig på voltstyrkan i pulserna, under 6 000 V i pulsen ute på tråden vill jag inte ha.
TRÅDEN spelar ju jättestor roll med, ju lägre motstånd (lägre ohm) i den ju bättre effekt, det kommer ju spela ännu större roll nu.