Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 442
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Nu är inte det här svar på din fråga utan jag hakar på debatten här.
Nu är det väl så att 98% av stoägarna bedriver förlustavel, ekonomin beaktas aldrig i sådana här sammanhang, dessa hingstar som slagits ut representerar ofta den kategorin som kör en lågkostnadsavel utan att ge avkall på en avel med ett mål. Men måste kategorin uppfödare som är intresserade och inte har råd med en förlustavel försvinna för att lantbruksuniveritet skall kunna bedriva blup för sitt eget sysselsättningsprogram för arbetslösa akademiker. Låt uppfödarna ha möjlighet att använda hingstar i deras syftet som representerar deras avelsmål utan att översteprästen skall med sin maktfullkomlighet säga att detta är fel och detta skall jag med laglig makt sätta stopp för

Översteprästen kallar sina biskopar till extra, extra styrelsemöte......

Grabbar, det här med Elmia funkar inte, kostar bara massa pengar och ingen publik kommer, vi måste tänka nya banor, vara visionärer, tänk STORT.

Vi lägger det på en stor tävlingplats
Vilken är lämplig??
Jag, vet Strömsholm!!!!
Jamän vänta, det är ju redan i juni, hur ska folk hinna kvala?:confused:
Det är inte vårt problem!
Jamen hur ska vi få dit stona det är ju mitt i värsta ruset??
Vi ser till att det är ENDA möjligheten att få Diplom till stoet.
Jamen dom som inte hinner eller kan rida in själva??
Vi startar en unghästberidarutbilning, myyycket pengar från skolverket.
Jamen vad ska de syssla med resten av året??
Vi startar ett unghästchampionat, med kvaltävlingar. Fatta hur många muppar som kommer att försöka kvala, mkt pengar.:cool:
Men tror ni inte uppfödarna har nått sin ekonomiska smärtgräns?:(
De är så :devil: korkade så de gör de aldrig. Sen kan vi marknadsföra testet som en kvalitetskontroll. Ingen köpare betalar ngr pengar för en häst som inte är visad.
Men om häst eller ryttare blir skadade, borde vi inte ha ett uppsamlingsrace på hösten?
Är du dum, det känar vi inga pengar på. Tänk STORT!
Jag vet, vi ser till att det är huvudsakliga bedömningskriteriet för BLUB. Tänk på alla arbetstillfällen.
Vilken Idé:bow: , härmed utser jag dig till Ärkebiskop!
Fler förslag?
Ja vet, vi kräver DNA och chipsmärkning på alla föl.
Men är det inte enklare och tatuera numret i överläppen, det funkar ju på fullbloden i USA:confused: .
Du är ju dummare än dummast:mad: . Det tjänar vi ju inga pengar på, härmed degraderar jag dig till landsortspräst.
Fler inlägg???
Då föklarar jag mötet avslutat.

Bra möte i dag Grabbar, Produktivt!!!

Att enbart använda treårstest och kvalitetsbedömning som underlag känns fel. Det var intressant att se hur blup-siffrorna ändrades i våras när man tog hänsyn till fler faktorer än kvaliten, men togs även tävlingsresultat med? Minns inte just nu. Men bl a fick Ceylon höjda siffror på benen, från 51 till 75, trots att han inte hade några avkommor på treeårstest. Hur gick det till:confused:
Man har justerat BLUPen så att den gäller NU levande populationen av hästar. Dvs avkommor som är upp till 18 år finns med som underlag till statistiken. DÄRFÖR kan siffrorna ha förändrats.

ameo hjälp!!
Vet du vad som skiljer betäckningslicens från betäckningsbevis?
Är det enbart var avkomman får registreras?
V och C hingst kan ju lösa betäckningsbevis.
Ja det har med registreringen att göra. Betäckningsbevis kan man lsöa för alla hingstar, är de inte godkända så blir det grå pappre på avkommorna.

Kan fortfarande inte smälta Artists C...flera avkommor i svår och så blir han bedömd på sina 3-och 4-åringar!
Numera finns ÄVEN tävlingsresultaten med i BLUPsiffrorna

Herkules var ur avel 1980 för observation om eventuellt nedärvande av struppipning. Sedan konstaterades att han inte gjorde det och han återinsattes.
SÅvitt jag minns så återinsattes han INTE, för han visade sig nedärva struppipningen. Steinbeck återinsattes då hans struppipning inte verkade vara ärftlig.

KNAPPLÅN
Är det någon som vet var gränserna går för att bli C eller A-prem?
Tar lite exempel:

Rubignon har totalt 108 i dressyr och 92 i hoppning, insatt i avel 1998, han är AB-prem tills vidare enl hingstkatalogen. Han borde väl ha varit uppe till prövning vid detta laget, varför är inte han sänkt?

Nactus har 107 i dressyr och 82 i hoppning, insatt i avel 1992, han är A-prem, borde inte han hänga löst nu?

Trofé har 107 i dressyr och 83 i hoppning, han sänktes till C för ett par år sedan, han har definitivt mer tävlande avkommor i svår klass än både än både Nactus och Rubignon.

Artist har 78 i dressyr och 114 i hoppning, insatt i avel 1989, han blev som bekant nersänkt till C. Artist har väl minst lika mycket tävlande avkommor som de andra och han har definitivt mest egna meriter.

Lasandos har 108 i dressyr och 114 i hoppning, insatt i avel 1996, han står som AB tills vidare. Borde inte han också varit uppe för prövning nu, verkar ligga i farozonen för C isf?

Citat:
Ursprungligen postat av Cat_and_rat
Kan fortfarande inte smälta Artists C...flera avkommor i svår och så blir han bedömd på sina 3-och 4-åringar!

Numera finns ÄVEN tävlingsresultaten med i BLUPsiffrorna

Jo, det är jag medveten om (har skrivit det själv i flera inlägg i den här tråden) men som jag visade i mitt exempel tidigare så verkar inte tävlingsbiten ge något större utslag.

Ännu värre är att det inte verkar som om unghästklasserna i hoppning räknas med (såvida det inte blivit helfel på den häst jag kollat), detta gör ju att avkommerna först som 7 åringar kan dra in tävlingspoäng till hingsten. Tex min ena med många felfria unghästrundor tom 130, gått Flyinge som 6-åring, det enda som finns med som tävlingsresultat är de placeringar den har i avd A, inte ett enda Avd B resultat.

Titta på Herkules i gamla hingstkataloger. Jag tittade i den för 1982 och därifrån hämtade jag det jag skrev. Jag minns också att Hästen hade en stor artikel om Herkules och hans avkommor där man beskrev hur man speglat dem i halsen för att se hur struphuvudet såg ut, och därefter återinsatte honom i aveln eftersom man inte hittade något fel. Tror att artikeln infördes i början av 1981, för den som vill rota fram och läsa!

Tror det är det samma för unghästklasserna i dressyr, där är det "bara" de nationella, elit och int (Unghäst-VM) som gett championatspoäng. Men det kan ju vara att det jag kollat placerats sig på de regionala tävlingar som struntat att rapportera in (det saknas ganska många "vanliga" resultat från regionala tävlingar också).

Det där är ju helt galet,ännu en knepig regel som jag inte riktigt fattar varför det är så...

Förstår inte varför inte unghästklasserna skall räknas med, det borde ju ge snabbare effekt på att se nedärvningen hos stona framförallt som inte får så många avkommor...

knapplån

Jag förstår inte riktigt hur Weltman kan ha fått V, är inte 58% diplom+klass I-avkommor i gångarter ett bra resultat? Dessutom tävlar han väl med hyfsad framgång?

Ja det reagerade jag också på! Mycket konstigt. Han har förvisso varit ur aveln ett par år (rätta mig om jag har fel) pga tävling och därmed inte har så många avkommor men han är ju ännu ganska ung + att han är framgångsrik själv, utöver de 58% klass 1 + diplom bland sina avkommor.

Varför han är satt på väntelistan är för mig ett mysterium.

Ja det reagerade jag också på! Mycket konstigt. Han har förvisso varit ur aveln ett par år (rätta mig om jag har fel) pga tävling och därmed inte har så många avkommor men han är ju ännu ganska ung + att han är framgångsrik själv, utöver de 58% klass 1 + diplom bland sina avkommor.

Varför han är satt på väntelistan är för mig ett mysterium.

Jag håller med. Även Wetano är väl lite för tidigt att döma ut? Märkligt beslut. :crazy:

Taskigt när man läser Lövsta's hemsida "Weltman kommer 2006 koncentrera sig på att tävla...Vi hälsar alla stoägare välkomna tillbaka 2007"

Ett klipp ur Ridsport 23/2006

Sid. 14
"Den optimala dressyrhästen under luppen vid innehållsrik clinic.
Så ska den skapas."

Klipp ur texten:

"När det gäller att välja lämpliga ston är det viktigt att låta dem delta i 3-årstester, för att kunna besluta vilka ston som bör betäckas redan som 3-åringar, och vilka som efter 4-5-åringar, där ridbarheten testas, ska gå in i aveln. Lovande diplom- och klass I-ston, särskilt de efter hingstar med höga BLUP-värden, bör definitivt sättas in i avel tidigt."

Annat klipp ur samma text:

"Finns det objektiv och oberoende information att tillgå? Svaret är ja. BLUP-indexen är objektiv information om hingstars och stons förärvbarhet i aveln."

Läs gärna hela artikeln!

Själv är jag mycket tveksam till tillförlitligheten av BLUP. Har följt tråden och man börjar ju undra....

Ni som läst artikeln i Ridsport - vad tycker ni?

Jag läste artikeln, och jag reagerade också. Ska vi alla välja att avla på hingstarna med högst blup blir det inte särskilt stort avelsmaterial. Det hade räckt att vi hade 10 dressyrhingstar i avel då eftersom de andra inte ska avlas på... Och dessutom så om vi väljer dem med högt blup så är de säkert mer eller mindre besläktade med varandra. Och vem säger att bara för att en hingst passar mitt sto bara för att han har högt blup?
Jag tror mer på att hitta en hingst som kompletterar stoet och stärker det hon redan har. Något som jag tyckte att de försökte fram var att vi behövde lätta upp vår avel, men det gavs inga konkreta exempel, och i en annan artikel i samma tidning står det att alla vill ha fullblod i andra generation? Jag tror som det skrevs i artikeln att vi har bra hästmaterial i Sverige, men att kunskapen är för liten. Vad spelar det för roll om man som uppfödare satsar på att få fram en supertalang om hästen hamnar hos någon som inte tar ut och tävlar den?
Ulrika

Ja låt dom som vill avla med höga blup göra det om dom vill men många av de hingstar som slås ut har från början gått igenom nålsögat och är definitivt inte några undermåliga individer de har i ett flertal fall gått svår klass och har i många fall lämnat uppskattade trevliga ridhästar, men de som inte tycker att det räcker har ju full valfri möjlighet att välja bort individerna som är till för ryttare som inte har ett prestationselittänkande, jag har fått flera telefonsamtal där det påpekats att äntligen är det någon som tycker som vi fast han är en landsortspräst

Det är säkert många som skulle vilja protestera mot systemet. Problemet är väl att få skulle vilja framföra sina åsikter offentligt, rädda för att få nedömda hästar osv? Jag förstår dem isåfall...

Ja, och så var det väl två Weltmansöner som rek att komma tillbaka vid rådgivande. Om han inte anses kunna tillföra avel något positivt borde inte sönerna göra det heller...eller?

Fast ni måste nog skilja på "V" och "C"
V = väntehingstar, där man vill avvalta avkommeresultaten. Det kanske inte är så självklart som det ser ut för våra ögon?

Jag kan bara relatera till vad som sades på shetlandshingstarnas generalmönstring 1998, där några hingstar var aktuella att höja till Elit:
Domarna avslutade något liknande följande: "vi måste detaljgranska avkommeresultaten lite mer, för även om det finns tillräckligt många riktigt bra avkommor så kan det ju vara ojämn förärvning så att det finns många klass 3-avkommor också. Och DÅ är det ju ingen elithingst."

Alltså, kanske är dessa hingstars förärvning mer ojämn än för "medelhingsten, med både toppar och riktiga stolpskott. Kanske vill de se fler avkommor just av detta skäl?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka