Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 442
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Nja kanske men Weltman ser inte ut att ha många klass III o IV om man tittar i 3-årsstatistiken men det har han kanske på 4-årstesten?

Det ska ju stå om utrangeringen i nästa Ridsport så vi kanske får en utförlig förklaring där.

Appropå 3-årsstatistiken så måste väl några fel ha insmygit sig...eller

Acacios 65 avkommor snitt 149.92 cm ?
Boleros 18 avkommor snitt 146.06 cm ?
Cagliostros 34 avkommor snitt 154.9 cm ?
Castors 31 avkommor snitt 153.77 cm ?
Garibaldis 21 avkommor snitt 154.3 cm ?
Gazpons 13 avkommor snitt 154.43 cm ?
Guinness 58 avkommor snitt 154.13 cm ?
King Marcos 23 avkommor snitt på 148.52 cm ?
KP Siroccos 8 avkommor snitt på 143 cm ?
Liptons 24 avkommor snitt på 157.5 cm ?
Lord Alberths 5 avkommor snitt på 132.8 cm ?!
Montreals 2 avkommor snitt på 83.50 cm ?!
Ravells 24 avkommor snitt på 151.08 cm ?
Rockys 21 avkommor snitt på 115.90 cm ?
Romanos 2 visade avkommor snitt på 83.5 cm ?
Tolstoys 2 avkommor snitt på 80 cm ?
Vad är det för små ston som är i aveln?:rofl:

Hoppas det inte är lika mycket fel på de övriga siffrorna...

Ang "stolpskott"

Vid förra sommarens fölmönstring (NVS) exteriörbed. 28 ston för stamboksföring;
8 Kl I
13 Kl II
7 Kl III
Det är ju inte konstigt att det dyker upp "stolpskott". Hingstarna kan ju omöjligt väga upp alla kl II+III ston som de betäcker.

*kl*
Jag anser nog som någon skrivit tidigare att "en gång godkänd alltid godkänd" under förutsättning att hingsten inte förärver rena fysiska defekter som struppipning osv
Hingstägarna måste kunna ta fram sin häst till bruksprovet och få den godkänd och sedan, om man vill, låta hästen tävla och kanske inte betäcka så mycket förrän senare. Så vet hingstägaren att godkännandet finns kvar. De stora pengarna som det kostar att ta fram hingst gör att man skall vara ge hingstarna chans att visa vad de går för under en lång tid. Ge de hingstägare med mindre ekonomiska möjligheter en chans att känna att det går att få tillbaka pengarna i en framtid.
Det blir också en avel med modehingstar och där mycket hänger på marknadsföring. Jag tycker att det är viktigt att det finns många hingstar i avel så låt de som är godkända vara kvar. Det ger större valmöjligheter åt stoägarna.

BLUP är ett sånt trubbigt instrument. Sedan undrar jag varför det verkar vara viktigast med de unga hästarnas prestationer? För mig är det mycket viktigare att en häst kan komma upp i klasserna som äldre. Vad hästen gör som 4-åring är egentligen inte så intressant som vad gör den som 12-åring. Varför skall en hingst som ger avkommor som är mogna tidigare vara en bättre förärvare än en som ger sena avkommor(som inte passar på Breeders eller Kvalitén)?

Ja antinget är det små ston, eller så har de börjat mäta någon kroppsdel ;)
Ulrika

Håller med, och dessutom, om nu 3 och 4 års testerna är så viktiga, vad händer med alla unghästar som föds upp och inte hamnar hos en ryttare som kan utbilda ordentligt förrän lite senare. Gälls inte det då? Eller de sto och hingstlinjer som lämnar lite senare men bra avkommor, ska vi avla bort dem? Jag är rädd för att detta system med att rensa ut hingstar så tidigt gör att vi begränsar vår avel betydligt, och att vi kommer att snöa in oss på några få linjer/ gren, det är ju inte heller så konstruktivt för framtiden.
Ulrika

Ang "stolpskott"

Vid förra sommarens fölmönstring (NVS) exteriörbed. 28 ston för stamboksföring;
8 Kl I
13 Kl II
7 Kl III
Det är ju inte konstigt att det dyker upp "stolpskott". Hingstarna kan ju omöjligt väga upp alla kl II+III ston som de betäcker.

Nej det blir en hård uppgift.. Och om stoägarna inte verkligen tänker igenom sina hingstval så är det ännu svårare.
Ulrika

Följer denna tråd med intresse - men har inte er erfarenhet av avelsarbete så jag förstår kanske inte riktigt alla nyanser mellan raderna :smirk:

Mina funderingar är alltså: Vad är ett bra sto ur detta perspektiv? (dvs inget stolpskott) och om nu inte BLUP ger någon vägledning vet vet när man har ett "sånt" sto? Vems är ansvaret att rätt ston används i så fall? (hingstägaren eller ASVH eller kanske någon annan)

Finns det inga positiva effekter av det som sker med hingstarna i detta fall? Vad är riskerna på sikt?

//I

Det jag menade var att hingsten med det högsta blupen kanske inte alls passar mitt sto. Kan vara exteriört, temperament etc.

Det finns ju bara stoägarna som har ansvaret om rätt ston används i avel. Man får hoppas att hingstägarna har ekonomisk möjlighet att säga nej tack om det kommer ett sto som absolut inte passar till hingsten. Visst ger det pengar nu, men det hjälper ju inte hingstens rykte om det blir en mindre begåvad avkomma.

Om man bara skulle lita på blupen när det gäller avel skulle vi missa många av våra fina avelsston. Så i det stora hela blir det ju bra resultat om uppfödaren känner sin stostam och vet vad den fungerar med - OCH inte minst, ser till att avkommorna hamnar i ett passande hem om man inte har för plan att behålla själv.

Var det svar nog?
Ulrika

Visst var det svar nog, och nu förstår jag lite mer.. tack för förtydligandet!

När det gäller att se till att hästarna hamnar med bra piloter på ryggen så håller jag helt och fullt med dig - är lite förvånad att inte fler uppfödare anväder sig av duktiga visare...för det behöver inte bara vara vår top5 ryttare - det finns bra visare ett snäpp nedanför toppen oxå och de får sällan ett erbjudande. Sett många som "gett bort" enkla poäng på unghästvisningar.... tyvärr....

//I

Ansvaret att rätt ston används i aveln ligger i huvudsak hos stoägaren som måste bli mer kritisk för vad som stoppas i avelsboxen, Tyvärr är detta kanske inte alltid så enkel då kunskapen att bedömma vad man har ofta inte räcker till hos den lilla "hobbyavlaren". Denna kunskap att bedömma får man med åren och bara på ett sätt och det är genom att se och lära, genom att titta på och verkligen granska mängder av hästar så lär man sig att verkligen se både de negativa och de positiva sidorna.
Jag kan se till mig själv, när jag började med halvblod så hade jag ett par olika hästar som jag med min kunskaps nivå då tyckte var super hoppade och rörde sig mkt bra osv visade dessa och inte gick de i topp, vist inga stolpskott men fick ändå inte så höga poäng som jag tyckte de skulle ha, man tyckte hur fan dömmer domaren ja ja skit i det jag vet ju hur bra häst jag har och skulle nog mkt väl kunna satt in dem i avel om det nu hade varit aktuellt och tyckt att nu skall jag allt visa dem hur bra min häst faktiskt är. Med den kunskap jag skaffat mig genom åren genom att se och bedömma mängder av unghästar så inser jag ju hur korrekt bedömda dessa hästar blev. Just detta fenomen ser man ju väldigt ofta här på forumet tex.
Arrangerade själv här för några år sedan löshoppning för unghästar och oj så många som när man pratade med dem innan hade sådana superhoppare som sedan när de väl kom inte hade teknik nog för att ens uppnå en 7,a. Vist kravlade de sig över men med total avsaknad av teknik, samtidigt hör man ägaren utbrista oj vad den hoppar, den kan nog bli en riktig stjärna.

Tyvärr kan jag nog säga att bara här på forumet borde inte hälften av de ston som är i avel vara det. Min åsikt är att är inte stoet riktigt bra antingen i hoppning eller gång och då menar jag riktigt bra och inte bara bra då skall hon inte in i avelsboxen heller. Medelmåttor finns det tillräckligt av ändå, och jag tycker faktiskt tyvärr att dessa ökar mer och mer om man tittar ute på tävlingsbanorna tex. Hårda ord tyvärr men det behövs en storgallring bland vårt stomaterial och mer kunskap bland stoägarna att verkligen kunna granska sitt material.

Visst är en det en hel del av stona i avel som inte borde vara där, men det är ju svårt att komma åt det. Det finns inte många hingstar som kan väga upp ett riktigt dåligt sto. Men det är bara att inse att så länge man inte inför avelsförbud kommer folk att avla på sina ston, de seriösa som har ett mål kommer antagligen få bättre avkommor. Ska vi avla eller tävla på de bästa stona, det är ju det som är frågan. Om stoets meriter är så viktiga, och stoet ska ha presterat för att vara intressant som hingstmamma så hinner hon ju inte få så många föl. Det tar ju ett tag innan hennes föl kommer ut på tävlingsbanan.
Men jag tror fortfarande att det finns många talanger som inte hittar ut ur hobbystallet, och jag tycker verkligen att det är synd. Så många godingar som man sett komma till ett stall och så blir den riden ibland, och efter ett tag är det på något sätt ingen goding längre. Den har tappat geist och muskler. Eller på en annan kan man ana att det kunde blivit något bra, men ägaren har inte alls det intresset.
Ulrika

Slängde iväg en fråga via mailen till en stor uppfödare med mkt framgångar med sin uppfödning som jag har lite kontakt med just hur de selekterar/väljer att använda sitt stomaterial och fick följande till svar och jag måste tillstå att jag tycker det låter mkt vettigt.

Samtliga ston visas fram för bedömning innan de sätts i avel, stona som är ur riktigt bra gedigna stofamiljer visar de på bedömningen att de är lika bra som förväntat då går de direkt in i avelsboxen och blir kvar där för att hinna producera så många föl som möjligt såvida inte de visar någon brist i sin nedärvning, då tas de ur avel direkt. Ston som är ur samma gedigna stostam men själv inte blivit så bra, dessa tas en avkomma på för att sedan avvakta resultatet för att se om den trots allt nedärver stostammens kvaliteter, avkomman skall då först bedömmas innan stoet återinförs i aveln om avkomman är riktigt bra. Under tiden rids stoet in och ev tävlas om hon har tillräckliga kvaliteter för detta så att hon är färdig för försäljning om avkomman visar sig mindre lyckad.
Ston som inte är fallna ur en gedigen stostam skall uppvisa mkt bra bedömningsresultat även i detta fall tas en avkomma för att se nedärvningen, dessa ston går sedan till utbildning/tävling och skall uppvisa genom sina prestationer att de verkligen är något att ha i aveln, är de bra så är de uppe i minst msv när avkomman går att bedömma för att se hur bra denna verkar. Om båda ser ut att motsvara förväntningarna då plockas stoet hem i avelsboxen igen.
De ston som inte är fallna ur en gedigen stostam och som inte heller själv gör en bra bedömning, de är inte aktuella för aveln, möjligtvis kan de åter bli aktuella om de mot förmodan presterar i svår klass och först efter sådana meriter övervägs avel på dessa.

Dessa urvals kriterier kommer alltså från en mkt framgångsrik stor uppfödare, jag personligen tycker att de är mkt vettiga och något varje uppfödare stor som liten skulle kunna ta efter, då hade vi fått en naturlig gallring i stomaterialet.

Gör alla avelsförbund så här? Om en hingst en gång är godkänd anser i varje fall jag att han ska få behålla åtminstone sitt B om inga fysiska eller psykiska defekter har nedärvts och är hingsten dessutom över 20 år så är ju det mesta redan skett vad gäller avel. Tror inte att en hingst helt plötsligt blir jättepopulär i den åldern om han inte varit det förut. Och det är väl det man vill uppnå, att hingsten inte används. De avkommor han har får väl även fortsättningsvis finnas med i stamböckerna?
Nej för mycket pekpinnar och styrning kan bli fel också. Jag tycker man ska få känna att det är roligt med avel även om man är en liten okunnig skutt.

Ja det låter mycket klokt. Tyvärr har jag inte råd att låta någon svårklass ryttare tävla mina hästar. Men att ta ett eller två föl och sedan komma ut och tävla låter som en bra idé om man inte har ett helt fantastiskt sto.
Visst hade det blivit en gallring. Men många väljer att avla på sina ston för att de blivit skadade (förhoppningsvis iinget ärftligt), för något ska de ju göra, och man kan ju inte avliva ett sto bara för att man inte kan avla på henne.. (Har inte varit där själv, men vet att det förekommer). Skulle vi bara avla på de bästa stona (som är de som är mest attraktiva av tävlingsryttarna och därmed lättare att sälja skulle vi ha en övergångsperiod där vi inte får ut så många ston på tävlingsbanorna alternativt färre betäckningar under ett antal år. Hur skulle vår svenska avel klara färre betäckningar? Då blir det mer importer (skriver hon som importerar just nu) från stostammar vi antagligen inte vet så mycket om.

Jag tror på en avelsrådgivning som kan hjälpa oss okunniga med vilka hingstar som man kanske inte bör ta/resp bör ta till sitt sto för bästa resultat. Alla som avlar är ju inte toppinsatta, och den infon man får om vad hingstarna nedärver är ju mest reklam från hingstägarna och ganska partisk. Sedan finns ju blupen som är ganska grov och inte alls hela sanningen. Hur ska man få uppfödarna att fatta att man inte medvetet behöver avla fram en medelmåtta, de kommer ju ändå..

Ulrika

KL

Men okej. Jag visar mitt sto och får diplom eller klass 1. Är det gott nog att sätta henne i avel? Eller vad ska de få för bedömning för att det ska vara värt det?

Ska vi ha en avel som bara verkar för att få fram en häst som är en hejare på tävlingsbanan eller vill vi ha en allsidig brukshäst som även duger till gemene man att rida på? Halvblodshästen är en härlig ridhäst och det kommer alltid att finnas avkommor som inte blir tävlingshästar, vad ska vi göra med dem? Nej fler aspekter än prestationer på tävlingsbanan behöver finnas med. Vi har en såpass bred halvblodsavel att det finns fina tävlingshästar att hitta här hemma även som det är nu.

:bow: :bow:
Fakta är ju att "medeluppfödaren" är kvinna i 30-40 års åldern som tar föl på sitt äldre eller skadade sto.
De betäcker utan större kunskap om vare sig hingst eller stostam. De vill behålla fölet själva och bryr sig inte så mkt om poängbed. Men åker ändå ut på fölvisning, 3-års och kvalitet. Denna avel kan tyckas mkt harmlös, men kan drabba hingsten mkt negativ.

Samtliga mina ston tillhör en av de framgångsikaste stofamiljer i nutid. Men 99 av 100 har ingen aning vad det betyder. Så det är inget försäljningsargument.

Och trots att jag har lång erfarenhet och verkligen "pluggat" avel så får jag också "stolpskott".

Betäcker jag med en hingst som jag vet ger kanon med ett sto, får jag inte betalt, för hingsten ligger inte i ropet.
Betäcker jag med bruksprovsvinnare kan jag sälja, men i mina ögon en ngt sämre häst. (och ett stolpskott som jag nog får betala för att bli av med;) )

Hur man vänder sig har man rumpan bak.

Ärligt talat hur många kan räkna med att tjäna nåt på sin avel? Ett fåtal skulle jag tro. Tror nog att medeluppfödaren får stå för många fioler inom halvblodsaveln utan att få en spänn tillbaka.

Just det här med vem som är "medeluppfödaren" och dennes inte bara totalt brist på kunskap utan dessutom dåliga omdöme känner jag att man matas med om och om igen...såsom varande just FAKTA.

Vem säger att det är fakta??? Hur vet man det??
Hur kommer det då sig att vi idag ändå nått vissa avelsframgångar i Sverige...???
Hur kommer det sig att det finns marknad för så otroligt många seminimporter då??

Nej..jag tror detta är en riktigt ordentligt förneklad sanning. Visst är det så att vi idag kanske inte kan våra ston utan och innan på samma sätt som gårdagens uppfödare...men å andra sidan så bedömer jag det som i det närmaste uteslutet att som inte var ovanligt förr....att alla mina ston skulle passa just till den hingst som Flyinge valt att stationera nästgårds.

Idag finns ett otroligt sug efter kunskap och råd och vi är många som gör allt i vår makt för att försöka skaffa oss de kritiska ögon som vi behöver för att ordentligt kunna bedöma våra ston.

Att som ett mantra upprepa att det är FAKTA att dagens uppfödare är både dum och ointresserad är inte bara provokativt utan blir dessutom ett hinder för ett vettigt meningsutbyte...!!!!!!!!!!

Och..jag upprepar frågan ställd ovan....vad är tillräckligt bra när det gäller stona bedömningsresultat????
Bör ett diplomsto från en framgånsrik stostam kunna anses tillräckligt bra?? Ett klass I-sto??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka