Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 442
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Det håller jag absolut med Dig om...!!! Självklart skall man inte förneka de stora kunskapsluckor som finns inom aveln..men heller inte förringa det intresse och den stora kunskap som finns även idag.

Jag menade heller inte att det var Ditt påhitt....utan är väl medveten om att det bland annat är ASVH som utbasunerar detta som en sanning...och det är just det mjag vänder mig emot.

Om man från den avelsorganisation som skall vara den som leder utvecklingen i landet och som skall stimulera oss uppfödare att använda våra bästa ston, visa våra finaste hingstar och nå visionära avelsframsteg är det mer än korkat att samtidigt lansera bilden av uppfödaren som en okunnig KVINNA som betäcker sitt gullesto med vilken hingst som helst och som dessutom utöver sin okunnighet lider av dåligt omdöme.

Så får man i min värld i alla fall ingen framgång i kommunikationen...inte heller får man några av dessa att arbeta ideellt för aveln heller...vilket vi alla i de regionala föreningarna gör.

Personligen anser jag att stoägarna är ett otrevligt måste för ASVH. För inte har jag ngn större nytta av dem. Stamböcker som aldrig revideras, årsböcker som inte kommer ut. Hingstbiten kunde hingsthållarföreningen hålla i och BLUP sköts ju redan från SLU.
Det mest patetiska var att åka hem med en finalist från Riksföl (6:a) med en grimma, en prischeck från Krafft på 200,- och en pytterosett med ASVH:s logga. Utan skriftliga kritiken finns inget som visar att jag ens var där.
Har spottat fram bättre priser till lokala tävlingar.

Det visar tydligt vilken status vi stoägare har hos ASVH. Vi kunde inte ens bjudas på äran.

*knapplån*

Diskussionen ang stonas kvalite är väl egentligen en NY trådfråga ?
Jag trodde diskussionen gällde ASVHs sänkning av enligt många hyfsat framgångsrika hingstar.
Och vilka som om detta "förföljelsemaniska beteende" fortsätter kommer hamna i denna sorgliga soppa...

Själv tycker jag det är otroligt tråkigt att AVN helt plötsligt belutat sej för att ta i med dessa onödigt stora åtgärderna..
För bara några år sen hade vi Robbin, Arram (svenska) med flera som verkade i aveln och hur dessa ens gick igenom nålsögat är för mej en gåta, men nu ska hingstar som enligt uppgifter ger 58% klass 1 eller diplom är för mej en då ännu större gåta än att Robbin och Arram verkade så länge....

Som sagt att NU när vi stoägare ändå måste bevisat att vi OFTAST tar vårt förnuft till fånga och använder BRA hingstar så kan faktiskt Avn sluta med sin "häxjakt" på enligt dem "dåliga" hingstar.

Håller med alla som anser att en godkänd hingst är och förblir godkänd !

Hur får du detta till att handla om MINA stos mindre bra temp, det handlar om ETT sto. Det handlar om precis de saker jag beskrivit ovan, dessa brister i uppfostran hos stoet gör det omöjligt att arbeta/uppfostra fölet utan mamman. Som tex det utlösande när vet var där för att chippa ungen, stoet är inte förtjust i främmande människor i boxen då hon vill skydda sitt föl, hon blir inte elak men earlar runt runt vilket gjorde ungen mer och mer upprörd. I detta läge skulle man ju gärna skiljt dem åt men detta funkar inte, försök gjordes återigen att binda stoet i en del av boxen resultat sönderdragen grimma och sedan var hon hos oss igen. Det som även märks på henne är att iom att hon själv inte är van vid dessa saker så blir hon upprörd när fölis utsätts för samma saker. Tex går det inte att binda upp fölis då mamman blir hysterisk av att hennes fölis utsätts för sådana hemska saker och trissar upp fölis till att bli hysterisk. Det är detta vet menade på att vi enklast bryter genom att skilja dem åt för gott, just så att vi i lugn och ro kommer åt att vänja var och en vid dessa "hemska" saker som tex uppbindning....
De tillfällen när jag beskrev att hon flippat ut var just när jag försökt tvinga henne ifrån de andra hästarna för att hon skall inse att man inte dör av att vara ensam. Paradoxalt nog så fungerar hon allra bäst ensam vid ridning. Vilket mkt typiskt säger mig bara efter mitt korta besök hos uppfödaren att allt är uppfostrings betonat. Red gjorde hon ensam men för övrigt så hanterades de helt i flock, så jag känner ingen större oro för att det inte skall gå att få rätt på detta med lite tålmodigt arbete, jag vill bara slippa att ha en liten parvel vid sidan som jag skall vara rädd för att hon kommer ivägen.

Jag tror inte jag förstår hur du menar ?

Eller kan det räcka att vi väljer att ta erbjudandet som kommer med de högädla hingstarna till våra omoderna ston.

Varför skulle en "svensk" hingst vara mer omodern än en tysk hingst ? Gillar inte generaliseringen att allt tyskt skulle vara nytt modernt och ädel (o högställt). De har lika gamla blodslinjer som vi. Ofta när någon hingst ska marknadsföras slås det upp som en ny fantastisk hingstlinje trots att det funnits släktingar här förut...
Svenskt Varmblod ligger faktiskt 4a på världs rankingen i dressyr (det jag själv är mest int av) efter Han, KWPN o Old. Bra med tanke på antal födda föl, ryttare och tillgången på tävlingar (en del har ju långt).

Fast jag kanske missuppfattade dig. Jag tror/vet att det finns många fina ston som står i aveln runt om i landet - synd att så många här på Buke verkar ha missat dem.

Hej!
Tycker det är trist när en bra tråd bangar ur med personangrepp.
Tycker inte du ska ta åt dig...
Tycker istället det är ödmjukt att kunna fråga om hjälp istället för att låtsas att man kan allt. Du kan ju ha hur mycket kunskap som helst men ändå vara novis på just fölungar.
Jag har också 2 ston som är lite oense om vem som är högst i rang, just när de har föl vid sidan, aldrig annars.
Många ston ändrar sitt beteende när de fått föl o blir väldigt försvarande, vilket inte gör att fölen får temperamentsfel för det.
Det brukar oftast lugna sig efter fösta veckorna.

Lycka till med dina föl... o din hingst.

mvh Kicki

Varför skulle en "svensk" hingst vara mer omodern än en tysk hingst ? Gillar inte generaliseringen att allt tyskt skulle vara nytt modernt och ädel (o högställt). De har lika gamla blodslinjer som vi. Ofta när någon hingst ska marknadsföras slås det upp som en ny fantastisk hingstlinje trots att det funnits släktingar här förut...
Svenskt Varmblod ligger faktiskt 4a på världs rankingen i dressyr (det jag själv är mest int av) efter Han, KWPN o Old.
Tack för det inlägget! :bow: Undrar också vad det är som gör att t ex tyska hästar per automatik anses mer moderna? Avseende vadå? Typen, gångarterna eller hoppförmågan? Har tysk-hästarna tätare generationsväxlingar än vad de svenska hästarna har de senaste 30 åren? För det är väl det som menas med modern har jag hört - bättre hästar för varje generation, iaf om man använder rätt avelsmaterial.

Och om nu bedömningen är hårdare i Danmark än i Sverige, varför ligger inte de före oss på världsrankingen :confused: . Hänger inte deras unghäst-/hingst-bedömning ihop med vad som händer på tävlingsbanan?

För att komma tillbaka till det ursprungliga ämnet i tråden:
Har ställt denna fråga tidigare i tråden, men ingen har svarat, så jag upprepar, ifall någon kanske vet ändå:
Var går gränsen för att bli nedsänkt till C? De verkar gå mycket på blup-siffrorna, men om man jämför olika hingstar med ungefär samma blup så har en del blivit A-prem och andra blivit C-prem. De som blivit C-prem har mer egna meriter och har lämnat fler avkommor i svår klass.

Stonas kvalite kom väl upp beroende på att de hingstar med få avkommor är mer "känsliga" för vilka ston de får jämfört med de hingstar som får många ston.

Jag är dock inte främmande för att plocka bort hingstar som inte håller måttet men det måste vara klart och tydligt vilka regler som gäller. För hingstar med tävlingsavkommor bör den statistiken vara avgörande och inte Blup. Nu får ju en del hingstar vara kvar trots färre tävlingshästar. Tävlingsstatistiken måste också vara komplett och korrekt.

Och om nu bedömningen är hårdare i Danmark än i Sverige, varför ligger inte de före oss på världsrankingen :confused: . Hänger inte deras unghäst-/hingst-bedömning ihop med vad som händer på tävlingsbanan?

Har ingen synpunkt på bedömningar i olika länder, den skiljer sig säkert mellan samtliga avelsförbund eftersom man prioriterar olika egenskaper, men faktum är att en dansk (eller åtminstone dansk-ättad) häst tog silver och brons i senaste VM (och det var på andrahästen!). Det var länge sedan en svensk häst nådde de framgångarna. Världsranking tror jag är ett vanskligt mått på hur bra avelsförbunden presterar. Det har ju väldigt mycket med ryttarna och tränarna att göra på den nivån.

Vet tyvärr inte var gränserna går idag. Går inte att läsa ut när man jämför Blup-index för Elit-, A- eller C-prem hingstar. Vi kanske får en förklaring i nästa Ridsport.:)

Danskarna har ett om ännu rörigare index-system än vi (iallafall när jag sist läste om det).
Interstallion arbetar väl på att alla uppfödarländers index-system ska bli lika.

Vad gäller hingsten, så kan du försöka hur mkt du vill, jag vet AVNs åsikt om honom, hade han bara varit frisk på bruksprovet så hade han varit gdk.

(off topic - men jag kunde inte låta bli...)

Om inte om hade varit så hade kärringen stångat tjuren!

Ärligt, är du här enbart för att hacka och nedvärdera oss andra eller?

Håller fullständigt med mig, Gylles avel är bra. Sedan att det låter på "vissa" som ren skär avundssjuka, det kan vi tyvärr inte rå för.

Det kunde varit jag som skrivit det där..:)))

Och inte nog med att man åkte från Riksföl (i vårt fall med endast en liten rosett då vi inte gick till final) utan att knappt ha något som påmint om att vi varit där..så hade vi betalat en rätt ordentlig anmälningsavgift för att få äran att deltaga.

Som sagt...att rakt ut nedvärdera den svenska "medeluppfödaren" i samma andetag som alla planer på avelsledare, avelsråd och allt annat som borde kunna hjälpa upp den föreliggande kunskapsbristen läggs på is utan några som helst förklaringar är bara pinsamt.

Jag i alla fall anser det vara en stor skillnad om du visar fram en hingst och den anses inte vara tillräckligt bra för att bli godkänd mot om du visar fram en hingst de vill ha honom och han visar tillräckliga kvaliteter men skadar sig under tiden och går orent och därför inte kan fullfölja, men domarna framför en önskan att få se den igen när den blivit frisk.

Här är en till som var både förvånad och besviken efter Fölriks. Mitt föl gick till final, kom delad 4a. Det blev rosett, ett fint snapsglas och en fölgrimma i textil (sponsrad av Agria med deras logga).

Jag kommer ihåg att argumentet då (2004) över det fattiga prisbordet var att man redan vid fölchampionatet fått fina priser. Men där vann man ju betäckning/fölavgift som var skänkt av olika hingstägare så inte hade ASVH lagt ut pengar på det! (+Agria-grimma fick man där också=gratis det med)

Enstaka hingstar och deras poäng kommer nog alltid att variera upp och ner från båda hållen har sett många exempel på det i båda länderna så kommer det nog alltid att vara men åt båda hållen.
Däremot har jag rört mig mkt i uppfödarkretsar i danmark och sett mer vanliga hästar (alltså ston, valacker) och deras bedömningar sadelkåring, egenskaps test, exteriörbed och jämställt med våra motsvarande bedömningar så ligger poängen lägre i danmark för samma material. Här hemma används ju knappt poängskalan även om det skulle vara befogat ibland, danskarna däremot använder friskt både 5 och 6 så väl på typ som på övrigt.
Ganska enkelt förenklat kan man säga att deras 7,a är bra jämställt med vad vi får en 8 på här. Likadant 9 ges endast till något riktigt extraordinärt när de här hade fått en 10.
När det inte är hingstar involverat är det mkt sällan man ser en 10 i visningsresultaten i danmark. Här hemma är det ju var visning någon som lyckas knipa den åtråvärda oftast då antingen i hopp eller i någon gångart. Jag disskuterade just detta med hingstens uppfödare härom året och de sa just det också att 10 på vanliga visningar är inget de sett särskilt många av och då har de ändå några av danmarks bästa unghästar (ständigt någontng på topp i alla unghästtävlingar) det avelsmaterialet de har där ute i stallet skulle man inte tacka nej till.

Här känner jag att jag måste ge mig in i diskussionen.

Detta kan jag inte hålla med dig om alls. Att man bedömmer hårdare i Danmark än i Sverige. Jag tycker att det är tvärtom och det är bara att se på de Tyska hingstarna som tas hit, de får oftast betydligt lägre poäng än vad de får i tyskland.

Samma trend har jag sett på hingstar från Danmark eller rättare sagt alla hästar som är bedömda.

Eftersom många hästar som har fått väldigt bra poäng i Danmark på sin hoppning slussades hem till min syster så vet jag av egen erfarenhet att dessa ofast inte ledde upp till förväntningarna och Roffe ratade många 9/10p dömda hästar som helt normalt begåvade hästar och tog inte emot dem.

Har själv varit i Danmark och tävlat en hel del och jag kan lova att så mkt poäng jag fått för mina hästars gångarter och dressyr har jag aldrig fått någon annanstans i Europa. Jag anser över lag att i Sverige döms det betydligt hårdare och det märks när man kommer utomlands och tävlar. Då speciellt i Danmark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka