Santa Cruz, Butet hjälp

ebbabjarestrand

Trådstartare
Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i en Butet sadel, 17.5" halvdjupt säte och normal sitsbredd. Bomvidden är normal mot vid och kåpstorleken 2,5 cm framskuren.
Detta är en lånad sadel men har inte längre möjlighet att låna den längre. Så jag letar ny sadel och har kikat på Santa Cruz och modellen Charlies. Kommer denna passa tro? Vilken bomvidd ska jag ha, normal eller vid?

Vad jag hört så är butetsadlarna inte så generösa i bommen. SC Charlies i vid ska tydligen vara som deras modell Celine i x-vid. Butet sadeln är precis så den passar i dagsläget, precis så den inte är för trång.

Något annat förslag? Budget på ca 6-7000kr. Mycket tacksam för svar och hjälp.
Planerar att åka till sadelutprovare, men vill ha med egen sadel att checka så de ligger ok.
 
Jag hade en Butet c-modell, vid, extra framskurna kåpor och väldigt smalt säta. Den var märkt extra vid men pga det smala sätet uppfattades den mer som normal mot vid. Har inte exakta graderna. Då min häst inte gillade de integrerade panelerna fick jag byta mot ullstoppad sadel. Måttbeställde och provade ut en prestige meredith x-line som ligger super. Hög, takformad manke, mycket bog och relativt rak rygg. Kanske värt att prova någon prestige och se om den passar?

Men det jag ville komma till egentligen är att jag även har en santa cruz till en annan häst (minns ej modellen men rätt framskuren), 17 tum, extra vid. Den låg faktiskt jättebra även på hästen som väntade på sin måttbeställda:banana:

Ska jag vara ärlig passar den på flera av hästarna i stallet med rak rygg och markerad manke. Lädret är dock inte jätteroligt!

Jag använder mig av en trapetz-padd från eskadron till min med mycke manke. För att bygga ut lite precis vid manken innan han musklat sig tillräckligt. Ett bra tips!
 

Liknande trådar

Utrustning SJÄLVKLART ska vi prova sadel noga om/när det blir aktuellt med nyköp och kommer naturligtvis inte att köpa nåt baserat på att nån...
Svar
0
· Visningar
529
Utrustning Jag behöver hitta en sadel. Och jag behöver svar i en egen tråd för det, eftersom jag bara tappar bort svar jag hittat i andra trådar...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: malumbub
·
Utrustning Santa cruz i allmänhet och modell Merina i synnerhet. Är det någon vänlig själ här inne som har en sådan sadel med normal bomvidd och...
Svar
2
· Visningar
2 707
Senast: Brian
·
Utrustning Hej, Jag behöver en ny dressyrsadel åt min häst. Har blivit intresserad av Santa Cruz. Naturligtvis skall sadeln passas in, men är...
2
Svar
25
· Visningar
10 913
Senast: Granetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp