Santorini, naxos och koufonissi

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Ponsse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 081

Ponsse

Trådstartare
Jag vet att google är min vän, men i den här frågan tycker jag mest att jag får massa reklam.

Jag vill veta vad man kan göra på Santorini, Naxos (och Koufonissi men jag förstår att den kanske inte är så turistig). Vi landar på Santorini och tar oss därefter med båt till de andra öarna. Vad måste man göra? Vilka byar är finast att bo i?

Det största kravet vi har är att vi vill bo nära en strand (gärna den bästa :p). Vi är 8 st i olika åldrar, så vi är intresserade av lite allt möjligt. Det bästa partystället, turistattracktioner (tex båtturer) men också historia och sevärdigheter.

Vi har tidigare rest runt bland Greklands öar, och än så länge hunnit med Rhodos, Kos, Patmos, Tilos och Kalymnos :)

In med era erfarenheter!!! :D

Sv: Santorini, naxos och koufonissi

Jag har bara varit i Grekland en gång, men då var vi på just Naxos och Koufonissi. :)

Naxos tyckte jag mycket om. Vi bodde rätt okej, men dock inte precis vid havet även om det inte var jättelångt. God mat och trevligt folk vad jag minns.

Koufonissi var hur mysigt som helst! Jättelitet och inte särskilt mycket folk. Kan ju inte påstå att vi gjorde så mycket där förutom att bada, äta och sola typ men det var riktigt bra. Där bodde vi nära havet men jag minns inte var stället hette.

Absolut två öar som jag rekommenderar i alla fall! :)

Sv: Santorini, naxos och koufonissi

På Santorini är solnedgång över calderan ett måste (många gillar att se den vid en vinprovning uppe på Santo Wines, har dock själv aldrig gjort det), och utflykter till spektakulära byar som Oia och Imerovigli.

Bor man inte urlyxigt i t ex Oia så bor de flesta i Karterados utanför Fira eller, om man vill ha stranden nära, i badorterna Kamari och Perissa. Jag brukar bo i Perivolos utanför Perissa men eftersom du frågar efter partyställen är nog Perivolos för lugnt:p

En sjukt spektakulär strand att åka till är Vlychada. Den haussade Red beach är däremot helt förstörd av solstolar som står så tätt att du ligger i knät på grannen.

I byn Emporio, inte långt från Perissa, är den gamla stadsdelen Kastelli helt betagande.

På Naxos bor många i stan men också längs de fina stränderna Agia Anna, Agios Prokopios och Plaka. Har bara passerat Naxos med enstaka övernattningar och aldrig riktigt fastnat för den. Men den har väldigt många fans.

Koufonissi är milt uttryckt turistigt. Jag var där några gånger runt millennieskiftet, då var det ett mysigt litet badparadis med fina stränder. Sedan dess har de 350 öborna lyckats bygga 3000 hotellrum vilket är rena våldtäkten på en så liten ö. Jag har bara sett det från båten när jag passerat men det är verkligen utbyggt sedan jag var där. Dock har ön fortfarande många fans och är säkert fortfarande värd ett besök, om man inte är belastad av att den var "bättre förr".

Santorini-Naxos-Koufonissi är en bra kombination, ni får det säkert jättebra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka