Bukefalos 28 år!

Såpa som sårtvätt?

S

Sweet

Min häst har fått ett sår på ryggen, vid länden ungefär och hon är jätteöm. Skadan har tillkommit genom något sorts yttre våld, vet ej vad. Hade veterinären ute i dag men det var ingen fara trots att hon ömmade så. Han rekommenderade mig att tvätta det med ljummet vatten och såpa.

Så mina frågor: Vilken såpa ska jag använda? Grönsåpa?
Ska jag skölja bort såpan noga eller ska det ligga kvar? Kan jag blanda såpa och vatten och spraya på? Hur brukar ni göra??? Hon är väldigt öm på stället och jag vill inte plåga henne för mycket... :crazy:

Jättetacksam för svar! :bow:
 
Jag har tvättat mugg med såpa; principen borde vara den samma, dvs. löddra upp såpan och skölj noggrannt av.
 
Putt!! :) Någon mer som har tips? Är det grönsåpa jag ska använda?
 
Jag har använt både grön och gul och inte märkt skillnad. Du kan blanda i sprayflaska och spraya på om du vill, men jag brukar massera in en klick såpa helt enkelt så det löddrar rejält. Sen är det ara att skölja noooooga. Brukar krävas rätt ordentlig sköljning för att få bort allt.

Lycka till.
 
En kort fråga bara, vad är skillnaden mellan gul och grön såpa egentligen? Köper själv bara grön men det är av vana.
 
Såpa framställs genom att koka vegetabiliska oljor med kalilut.
För fick såpan den gröna färgen genom att tillsätta hamfröolja.
Idag framställs såpa från tallolja och kalilut,och färgen fås från andra färgämnen.
Så det är ingen skillnad.
 
grönsåpa är bra, lactacyd även bättre. Tänk bara på att skölja rent från eventuella såparester. Mitt tips är att sen spraya på såren med tea tree oil sprayen "Första hjälpen spray". Svart sprayflaska med blå text. Den är helt suverän, såren läcker fort och fint trots att de kanske lyckats få smuts i den i hagen. Har även provat den på mig själv och det var halva läkningsperioden!!!!! Dock dyr men det är det värt!
 
Mitt tips är att sen spraya på såren med tea tree oil sprayen "Första hjälpen spray". Svart sprayflaska med blå text. Den är helt suverän, såren läcker fort och fint trots att de kanske lyckats få smuts i den i hagen. Har även provat den på mig själv och det var halva läkningsperioden!!!!! Dock dyr men det är det värt!

Tea Tree Oil kan ge rätt svår kontaktallergi. Så jag skulle INTE spraya tea tree i ett sår utan att först ha testat så hästen tål det.

Det finns en lång radda inrapporterade biverkningar både på humansidan ochd jursidan på just tee trea oil och produkter där detta ingår. Många både hästar och människor tål det utan problem men innan man har det i etts tort sår så bör man kolla så hästen tål det.
 
När min lille unghäst skadade sej blev jag rekommenderad att tvätta med vanlig Lactacyd tvål.Jag gjorde färdig brukslösning och sprayade på och sköljde sedan med steril fysiologisk koksalt lösning.Lätt att göra själv-koka bara två teskedar salt och en liter vatten .Finns också att köpa färdigt på apoteket.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst hade fått som skorpor i knävecken bakom framknäna. Jag tvättade med grönsåpa och ljummet vatten för att få bort dem, smörjde...
Svar
14
· Visningar
3 700
Senast: kitty79
·
Hästvård Vill först och främst skriva att VETERINÄR KOMMER RÅDFRÅGAS NÄR MOTTAGNINGEN ÖPPNAR IMORGON BITTI! Min tant arab har fått en (några)...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: _Skifting_
·
Hästvård Här finns ju alla allvetande hästmänniskor, så är det någon som vet varför man använder koksalt vid sårtvätt i stället för enbart...
2
Svar
23
· Visningar
14 280
Senast: lilstar
·
S
Hästvård Min häst fick för ett par veckor sedan på något mystiskt vis en ordentlig svullnad på ryggen (ungefär vid länden), en skada orsakad av...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Tingeling85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp