Sår orsakade av tyglar.

EmmaBovary

Trådstartare
Som vanligt på sommaren så är mina händer fulla av sår och blåsor efter tyglarna. Någon annan som känner igen problemet? Handskar kan jag inte rida utan, testat skinn, syntet bomull.. osv. DOCK bara ganska billiga varanter. Har idag även kommit till insikt med att jag nog borde byta ut vävribbtyglarna till några mjuka i läder.

Ingen som har några knep för att hålla sig skavfri på händerna? Skoskav löser man ju med skavsårsplåster, ridsår kan man testa att byta trosmodell, material, vaselin etc. Idag utrustade jag mig med skavsårsplåster på fingrarna. Men jag vill liksom hitta en väg att förebygga att såren uppkommer... kväva problemet i sin linda :angel: Tror ni att det är vettigt att investera i några svindyra handskar? Nån annan typ av tyglar? Vaselin här med? osv..

Sv: Sår orsakade av tyglar.

Det jag undrar är hur du håller tyglarna? Drar du i dom och därför får skavsår eller hur ´menar du?

Om du blir svettig och därför får exem kan du ju testa med någon salva!

Vävribbtyglar är förskräckliga! Kan inte heller ha såna utan att få sår så såna vägrar jag att använda över huvud taget! Mina favoriter är smala, kantflätade i läder.

Nog för att jag är lite hård i handen, men om jag så vore fjäderlätt så skulle jag förmodligen få skav av att tygeln bara ligger i handen. Okej, riktigt så illa är det väl inte, men jag är säker på att jag skulle få skav även med en mjukare hand.

Roeckl handskar och mjuka släta lädertyglar, tunn modell, är det som funkar absolut bäst för mig. Har ridit hästar som man inte får röra i munnen och har fortfarande blivit skavd av gummityglar och vävribb. Antar att det räcker med lite svett och minimal friktion för min del.

Har väldigt känsliga händer, får tom skavsår av pennor. :p

Har funderat på att köpa mig ett par Roeckl och testa... tycker du att de håller bra?

Mina (light grip, ofodrade, inte skinn) är från 2005 och har varit med vid hökörning, rabattrensning, storstallstädning m.m. och enbart ridit ute (fått använda händerna för att få bort grenar, mindre träd m.m.) och först nu har de tappat greppmaterialet i fingertopparna. Så ja, de har verkligen varit hållbara. :D

Men det låter ju helt underbart :D jag är lat, så jag orkar inte riktigt med tanken att ha ett par finhandskar när jag rider och ett annat par till stallarbete(som jag ABSOLUT inte kan göra utan handskar. det gör ooont)

Tillägg: Får hästar skav av tränset kan man ju ha nosludd, finns det inga tygel-ludd? hihi

Senast ändrad:

Jag har också känslig hud och får lätt blåsor efter bara en halv box mockning. Allra bäst är läderhandskar som passar (fingrarna måste vara tillräckligt långa, men inte alltför långa, och delen runt handflatan/handryggen måste sitta åt, men inte klämma) plus flätade lädertyglar, gärna av typen "flerfläta" (som de här).

När jag var yngre var jag väldans nätt på handen och höll helt enkelt inte ordentligt i tyglarna. Då gled de hela tiden så jag fick sår på händerna. Så ibland kan det vara åt andra hållet också. Bara så att andra vet ;)

Att vara lätt på handen är inte samma sak som att inte hålla i tygeln. Du kan hålla i tygeln utan att dra hästen i munnen.

Har funderat på att köpa mig ett par Roeckl och testa... tycker du att de håller bra?

Köp en kopia istället! Jag har också roeckl handskar och nej de är inte så speciellt hållbra. Sliter ut flera par varje år och då använder jag dem endast på tävling

Däremot kan jag rek släta gummityglar från TeaD (tror det stavas så)

Nog för att jag är lite hård i handen, men om jag så vore fjäderlätt så skulle jag förmodligen få skav av att tygeln bara ligger i handen. Okej, riktigt så illa är det väl inte, men jag är säker på att jag skulle få skav även med en mjukare hand.

Är det då en anledning att fortsätta vara hård i handen?

Men nej, såklart inte! Det var inte så jag menade. Jag jobbar som en dåre på att få en bättre hand. Men just det här, som väl nästan är i klass med att Dangerose får skav av en penna, skulle inte försvinna för det.

:crazy:

jag kan rida med vävribbtyglar och utan handskar utan att få ett enda märke, trots att jag har väldigt känslig hy. låter som du är på tok för hård i handen!!!
hur tror du det känns i hästens mun? se det som ett tecken och en möjlighet att ändra ditt ridsätt istället för att köpa extra starka handskar.

håller inte med om att roeckl handskarna slits, har ett par som är slitna och det beror på att jag användt dom vid lastning och hästen kastade sig. dom som jag bara rider med är inte ett dugg slitna.

Senast ändrad:

Man behöver inte vara hård i handen för att få blåsor. Igår skrittade jag runt på min polle utan handskar med lädertyglar. Hade korta tyglar i ca 10 minuter(och det krävdes inget slit och drag direkt...), annars helt fria. Detta resulterade i en blåsa på höger ringfinger.

Jag rider annars med handskar. Kan även få blåsa av att ha för stora handskar. Det är skavandet som gör det.

Som sagt så jobbar jag OERHÖRT mkt för att få en mjukare hand. Ser det inte som en ursäkt. att fortsätta med det, en konstaterar även att jag också får skavsår av att tygeln bara ligger handen. Typ. Dangerouse får skavsår pennor och lektra av att bara skritta på långatyglar...

Släta välsmorda lädertyglar och tunna tighta handskar är lösningen för mig.

Pennor ja! :crazy:

Om jag skriver länge så mår jag illa när pennen skaver mellan tumme och pekfinger. Blir dock inga sår, men jag klarar inte av att fortsätta skriva för jag blir yr och får en olustig känsla i armen (senare hela kroppen) :p

Nu hade ju jag korta tyglar i 10 minuter men det räckte för att få en blåsa. Och det var inga hårda tag där inte.

Jaf får aldrig sår av mina tyglar. Det spelar ingen roll om det är läder, textil eller gummi. Om du får sår borde du kontrollra hur du håller dina tyglar. Om du är överkänslig på nåt sätt så borde tunna mjuka bomullshandskar vara det bästa på sommaren, samt släta lädertyglar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka