Sår orsakade av tyglar.

Sv: Sår orsakade av tyglar.

Som sagt så jobbar jag OERHÖRT mkt för att få en mjukare hand. Ser det inte som en ursäkt. att fortsätta med det, en konstaterar även att jag också får skavsår av att tygeln bara ligger handen. Typ. Dangerouse får skavsår pennor och lektra av att bara skritta på långatyglar...

Jag är också hård i handen. Var svettig i går och tyglarna glider hela tiden. Även när jag inte är svettig. Min hårdhet kommer av att hon tidigare drog i väg och inte lyssnade så bra. Nu är det bättre, men hon kan fortfarande slita åt sig tyglarna och smita i väg i traven när hon känner för att springa (som jag inte vill att hon gör). Jag är en rädd ryttare och automatiskt blir det ju att man tar extra i tyglarna för att få stopp.

Precis som du håller jag på att arbeta bort det och jag måste säga att det går riktigt bra ändå. Ju lugnare hästen är, desto mindre rädd blir jag och då blir det inte det här blåhållandet för att hon gör som hon vill.

I går var det tränare som gjorde mig nervös och jag gjorde alla fel man kan tänka sig, bland annat tog för hårt i tyglarna. När jag är minde nervös och inte rädd för att göra fel så blir också händerna mycket mjukare.

Men ja, jag fick blåsa i går och det svider kan jag berätta. Ska sätta plåster på och hoppas att det var en engångsförteelse. :D

Jag får också blåsor av att rida utan handskar och NEJ jag är varken hård i handen, håller tyglarna fel eller något annat ni kan tänkas hitta på, jag är bara känslig. Senast förra veckan fick jag en blåsa av att öppna en trög saftflaska :grin: Kan inte mocka, sopa, bära tugnt utan att få blåsor om jag inte har handskar. Inte heller skriva för hand länge...

Vävribb går fetbort i min sadelkammare, det som funkar är gummityglar och släta lädertyglar. Och givetvis handskar. Jag har numera bara Roeckl-handskar, har inte hittat några andra som sitter tillräckligt bra, det får ju inte bli några veck som kan knipas och skava... Mina har inte slitits nämnvärt, men så har jag dem bara vid ridning eftersom jag inte vill rida med skitiga handskar.

Jag har de klassiska vävribbtyglarna med sånna där stopp på! :D Men som det låter här är allt annat bättre än dem tydligen! Får nog använda mina välanvända lädertyglar, som är mjuka som babyrumpa!:o

Men nej, såklart inte! Det var inte så jag menade. Jag jobbar som en dåre på att få en bättre hand. Men just det här, som väl nästan är i klass med att Dangerose får skav av en penna, skulle inte försvinna för det.

Jag frågade provocerande med flit, men är glad över att du jobbar på det.

För mig handlar det om vinklar i handleder, armbågar, axlar och bäckenet.
Jag är även petnoga med att hålla händerna rena och att smörja in dem med rätt salva/kräm/lotion, så att huden håller sig stark. Jag har haft stora problem med eksem och utslag på händerna, så huden har varit lättretad.
Handskar som inte tillåter svetten stanna kvar inne i handskarna, som passar riktigt bra och som är ändå lätta att ta av/på. Jag försöker även skilja på ridhandskar och stallhandskar.

Vanliga, billiga handskar, såna noppriga i bomull, funkar faktiskt riktigt bra OM de sitter rätt. Andra favoriter är "dressyrhandskar" i bra läder, mkt tightare än man tror. (Handskarna har en förmåga att tänja ut sig.)

(Med rätt vinkel i handlederna spänner jag inte fingrarna och får på så sätt ett mer avslappnat läge, där jag kniper mindre med fingrarna och gnider dem nästan ingenting mot varandra eller tyglarna, samtidigt som jag faktiskt får en stabil och trygg kontakt med hästen.)

Jag gillar croucher-handskarna, de som har läder i handflatan men flätat på handryggen. De är stela och klumpiga i början, men ju mer de slits desto mjukare och behagligare blir de. Jag har kört mina i maskin ett par gånger, har också smörj sadel och träns med handskarna på så att de blir infettade på samma gång. De är underbara! Hästen vanliga tunna lädertyglar - både snyggast och bekvämast.

Jag får inte blåsor av vanlig träning, då har jag sällan särskilt mycket i handen. Men vid hetsiga galopper, eller annat så får jag lätt blåsor om jag måste "ta tag" mer än vanligt. Jag måste också ha handskar vid mockning och stallarbete för att inte få blåsor och förhårdnader. Har dem även vanligen vid rykt.

På klubben brukar jag ha handskar på lektion för att de liksom tillhör ridutstyrseln... Av samma orsak som jag inte rider lektion med jeans. Även där går de flesta hästar med lädertyglar, men några har vävribb eller *värst av allt* gummityglar. Jag avskyr tjocka tyglar av alla slag, har kanske för små händer för dem.

Hej!

Jag bytte tränare och har sen dess inte haft skavsår en enda gång i händerna.

Jag hade (och har fortfarande) gummityglar- då slipper jag skavsår.

/Lavinia, som funderar över hur det känns i hästens mun om den ligger på i tygeln så ryttaren får skavsår..

Att vara lätt i handen är inte samma sak som att hålla ett (för) löst grepp om tyglarna. Tyglarna glider inte iväg för att du är (för) lätt i handen.

Mjukheten sitter som sagt i hela armen och överkroppen. Du kan krama tyglarna ganska ordentligt utan att du blir hård (=stum).

Hej fröken gröna naglar!

Roecklhandskar som jag har håller i en evighet! Vet inte hur Olga-Klara gör men mina håller flera år iaf..:D
Och till det kör jag stenhårt med såna där jättemjuka gummityglar som ser ut som vävribbtyglar, vet du vilka jag menar? Jag har rätt små händer, stl 6 i Roeckl, och jag tror att det är för att vävribbtyglarna är för breda för mina fingrar som jag får sår av dom. Dessa gummivävribb är ju mycket tunnare o ligger perfekt i mina händer.

Sen om man så mycket som ANDAS att man är hård i handen på buke så får man finna sig att bli attackerad från alla håll....:cool::D

Jag har också pyttehänder, så det är helt klart möjligt att det skulle kunna bli bättre av smalare tyglar! Tror dock att jag planerar att hitta ett par smala, mjuka, flätade tyglar.

Och till alla: Jag bör kanske understryka att jag inte på något vis vill skaffa mig rejäla handskar så jag kan dra den arma hästen i munnen så mkt som möjligt! Jag har mindre häst i handen än någonsin den här sommaren, det har hänt massor det senaste året ridmässigt - men skavsåren är ändå värre än vanligt. Som lil-sis säger så sitter mjukheten i hela armen, och hur mjuk jag än blir så måste jag ju fortfarande hålla i tygeln.

Glömde..

Jag har såklart väldigt smala tyglar nu också- den tjoka "ridskolevarianten" får man ju skav av bara man tittar på!

/Lavinia, småfingrad

Lite OT men jag brukar avsky när folk skriver under med sitt användarnamn, trots att det syns klart och tydligt vid avataren ändå :angel: men dina "underskrifter" är ofta lite festligare! :)

Jag själv klarar mig fint utan handskar, men en bekant som använder handskar har haft svårt att hitta handskar som han trivs med. Kom på att han skulle testa en av mina golfhandskar och han älskade det. Han gick till golfklubben och köpte en vänster och en höger handske av passande modell. Han är sedan dess helnöjd. Grymt grepp och inte varma och jobbiga. Kanske är värt att titta in på närmasta golfklubbs proshop och testa lite.

http://viewer.zmags.com/publication/ac76ca78#/ac76ca78/90

Hej! Jag får också skav när det är så här varmt (inte bara i händerna!). Jag tycker att du ska se till att få ett par handskar som passar riktigt bra. Jag använder också talk på händerna ibland när det är riktigt klibbigt ute (som de senaste dagarna - pust!).

Tänk på hur det känns i hästens mun, om du har sånt tag i tygeln att du får sår i händerna!!

:crazy::cry:

JAG UPPREPAR:

"Och till alla: Jag bör kanske understryka att jag inte på något vis vill skaffa mig rejäla handskar så jag kan dra den arma hästen i munnen så mkt som möjligt! Jag har mindre häst i handen än någonsin den här sommaren, det har hänt massor det senaste året ridmässigt - men skavsåren är ändå värre än vanligt. Som lil-sis säger så sitter mjukheten i hela armen, och hur mjuk jag än blir så måste jag ju fortfarande hålla i tygeln. "

Håller med Equilina, ignorera dem bara! De vill helt enkelt inte lyssna eller förstå.

Jag känner en kvinna som får blåsor och tappar hud överallt där huden belastas, och det behöver INTE vara någon större belastning utan det räcker med mycket, mycket lite. Hon har ett par tunna bomullshandskar som underlättar lite, men viktigast för henne är en salva som hon fått från apoteket speciellt till hennes hud.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka