Sår orsakade av tyglar.

Sv: Sår orsakade av tyglar.

Jag har också pyttehänder, så det är helt klart möjligt att det skulle kunna bli bättre av smalare tyglar! Tror dock att jag planerar att hitta ett par smala, mjuka, flätade tyglar.

Och till alla: Jag bör kanske understryka att jag inte på något vis vill skaffa mig rejäla handskar så jag kan dra den arma hästen i munnen så mkt som möjligt! Jag har mindre häst i handen än någonsin den här sommaren, det har hänt massor det senaste året ridmässigt - men skavsåren är ändå värre än vanligt. Som lil-sis säger så sitter mjukheten i hela armen, och hur mjuk jag än blir så måste jag ju fortfarande hålla i tygeln.

Det verkar mer vara ett medicinskt problem för dej tycker jag, att så lätt få skavsår är ju inte normalt! Jag tycker synd om dej ty det måste vara handikappande. Har du pratat med ngn hudläkare? Får du i dej tillräckligt med B vitamin, det stärker huden!

Men som jag skrev, ta kontakt med en hud mottagning, man ska inte få skavsår av enkel beröring! Lycka till :)

KL

Jag får också blåsor ibland trots att jag inte är hård i handen. Jag har en nästan utläkt blåsa just nu som har gjort svinont. Tur i oturen så har jag halsfluss nu så jag har inte behövt rida mer sedan jag fick den.

Mina blåsor uppkommer när jag rider utan handskar i 33 graders värme :crazy:

Jag fick helt enkelt handsvett så tyglarna gled hela tiden. Jag hade kantflätade tyglar som var ganska hårda/stela så när de gled nötte de hål på skinnet. Det gick väl på en kvart ungefär. Men jag har lärt mig min läxa, ska rida med handskar fortsättningsvis. Dessutom ska jag sluta vara så lat och byta tyglar mellan tränsen så att jag aldrig behöver rida med sådana som gör ont...

Mvh JV

Samtidigt är det ju bra att folk månar om hästens bästa, men det är ju tråkigt att det inte riktigt går in att jag jobbar arslet av mig för att bli bättre :)

Jag uppfattade det också som skav orsakade av svettiga händer..... det kan man även få MED handskar (särskilt om de inte sitter bra). Jag upprepar - testa talk!

Jag har lite samma problem som du har bara lusläst och jag kan säga det igen att skav behöver inte upp komma för att man sitter å drar hästen i munnen... Mina tyglar glider lite för mkt på mina ringfingrar för jag så snarare åt mitt håll att jag är för lös i handen och behöver se till at hålla handen stängd.

Men ett tips från mig är gå in på en byggaffär, köp ett par handskar därifrån. Jag gjorde det förra sommaren och det vart inte svettigt aldrig varit så torr om händerna som med dom. Dom är slitstarka håller alltså längre än ett par ridvantar. Och dom kostar inte 500 utan snarare under 100. Finns en massa olika bara gå in å pröva vad som känns bäst. Men skulle rekommendera det märket som har blivit jätte stora under vintern fleec innuti kommer inte på vad märket heter men kan kolla upp å pm om det verkar som något för dig.
Det enda minuset är att dom finns inte i hur små storlekar som helst men det får man ju pröva å se

Ja det har hänt att jag har fått skav av tyglarna, vävribbtyglar främst och då har det blivit skav genom de där plupparna som sitter på. Numera rider jag med vävribbtyglar utan pluppar och då har jag sluppit skaven.

Annars hade jag sådan gröna arbetsvantar på, såg ju inte klokt ut egentligen men vad fasen gör man. Och nej, man måste inte vara hård i handen för att få skav i och mellan fingrarna. Om det skulle vara den enda anledningen, så får någon förklara för mig varför jag fick hjälpa mängder av ryttare på Island som hade skav i gumpen. Månne de ha varit för hårda med sätet.:angel:

Jag tillhör också den skaran som får sår på händerna och alltid måste rida med handskar... :crazy:

Iaf, jag gjorde ett för mig alldeles kanonfynd på Jula tidigare i sommar, köpte en typ av Latexhandske med jättebra passform, bomull på ovansidan och latex i handflatan/fingrarna... Helt underbara, ger ett jättefint grepp och skonar händer från skav... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka