sår/svullen sträcksena?

Shudde

Trådstartare
Hästen kom in med skrapsår (ytligaste ytliga) på framsidan av ena bak idag, svullen över såren med lite bananform. Inte öm varken belastat eller upplyft, svullnaden känns mjuk och senan går att palpera hela vägen som om den ligger under svullnaden. Helt ohalt i både skritt och trav, ingen svullnad neråt, lite varm över området.
hur orolig ska man vara för sträcksenan? Kylde och hon står lindad inatt, ska till kliniken nästa vecka och sko och ringer och ber de kolla samtidigt, eller bör man åka in och ultraljuda tidigare?
 
Sv: sår/svullen sträcksena?

Jag hade velat kolla så fort som möjligt, eftersom det var just en bananform. Även om det känns som att senan ligger under kan det vara en skada på den ändå. Jag hade ångrat mig om jag inte kollat nu och vet faktiskt hittar nått nästa vecka... Men det är jag :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 374
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 180
Senast: Robina
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp