Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Whirlie

Trådstartare
Mina föräldrars hund (som jag också är engagerad i) fick tidigare i höstas (vintras?) ett fult sår vid/på sporren, ena frambenet. Heter det sporren? Det är den extra trampdynan en bit upp på frambemet som jag menar, den som aldrig har kontakt med marken.

Jag tror det var i samband med all snö tidigare i år som hon trampade sönder sig under en skogspromenad. Det är en blandras collie-labrador men hon ser mer ut som en greyhound i kroppen. Innan skadan var hon ute några timmar varje dag och springer lös i skogen, hon är sök-/skallhund och tränar därför året runt i skog och mark och hon rör sig som en gepard *ler*.

Såret har sytts 2 gånger och inte läkt, och nu kan de inte sy mera eftersom det inte finns tillräckligt med hud (enligt vad mina föräldrar förstått från veterinären). Såret är inte jättedjupt utan som ett blodigt skrubbsår plus ett litet jack precis under sporren. Ibland ser det fint ut och ibland är det jätteblodigt, oftast någonting mitt emellan. Jag upplever inte att mina föräldrar får några bra direktiv av veterinären angående skötsel, utan de gör lite som de vill och aldrig likadant *ler*. Kan tillägga att veterinären inte ens ville ta emot hunden när det var akut, de fick åka till en klinik några kommuner bort för att någon skulle vilja ta hand om hunden eftersom veterinären inte hade tid...

Vet inte om ni fått tillräckligt med information för att ge mig råd! Annars får ni gärna fråga vidare. Det jag vill veta är hur ni hade skött om såret från nu för att det ska läka på bästa sätt, i fråga om såromläggning, veterinärkontakt, promenader, tratt (min bror kallar henne parabolen nu när han är hemma över julen - hon är inte direkt glad åt det!) osv. Vi tycker alla att det är jättejobbigt att det inte verkar hända så mycket med såret! Snälla hundexperter (jag har förstått att jakthundar får problem med sår på den här delen av benen) hjälp oss!
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Jag hade nog krävt att sporren plockades bort helt och hållet till att börja med. I nuläget, skulle jag hålla det rent och smörja på anibakteriell salva tills det läkt.
Det är bra att hunden har tratt, så att hunden inte slickar upp såret hela tiden.

I fråga om vad en vet. kan göra i nuläget, så är svaret; inte mycket, annat än möjligtvis skriva ut antibiotika om det blir infekterat.

Kan inte påstå att det är "typiskt" för jakthundar att riva upp sporren på frambenen. Har inte hänt någon av våra alla jakthundar genom tiderna och har heller inte fått uppfattningen av jagande vänner och bekanta att det är direkt vanligt förekommande.
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Kan det vara så att såret vid sporren egentligen är ett klokapselbrott? De har nämligen en förmåga att inte vilja reparera sig om man inte tar bort hela klon och frilägger pulpan. Det som kan hända är att det blir en inflammation som sprider sig ända upp i tåbenet. Kan det vara det som har hänt?

Med andra ord är jag inne på Gnists linje att sporren bör bort.
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Hej och tack för era svar!

Veterinären vill inte ta bort sporren, han/de säger att den är väsentlig för balansen. Det är en ganska hög hund med långa smala ben, jag vet inte om det påverkar (jag tänker med balansen, är fortfarande inne på små jakthundar när jag jämför). Förstår dock inte hur det hänger ihop.

För tillfället är det inte inflamerat, det ser "fint" ut i den bemärkelsen.

Angående klokapseln - finns ingen klo där. Det är alltså inte den "sista" tån (tummen) som har klo och sitter lite högre upp än resten av trampdynorna utan det är ytterligare en extra trampdyna som sitter halvvägs upp på benet ungefär. Det kanske inte är sporren (för det kanske är "tummen" som heter sporre) men jag vet inte vad den trampdynan heter. Gärna hjälp med det också tack! Kan den fortfarande opereras bort (alltså om ni har missuppfattat mig angående placeringen av sår och trampdyna). Komplicerat det känns att förklara!
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Hej och tack för era svar!

Veterinären vill inte ta bort sporren, han/de säger att den är väsentlig för balansen. Det är en ganska hög hund med långa smala ben, jag vet inte om det påverkar (jag tänker med balansen, är fortfarande inne på små jakthundar när jag jämför). Förstår dock inte hur det hänger ihop.

:rofl: :rofl: :rofl: Det var det fånigaste jag har hört på länge :D

Sporren har noll och inget med balansen att göra, så kräv ni att sporreländet ska bort :cool:
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Jösses, det har inget med balansen att göra.
Förr tog vissa uppfödare bort den sporren på valparna. Vilket har gjorts på min äldsta hund. Och hon har då inga problem ;) :)
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Kan bara hålla med.

Vetrinären kan inte ha varit nykter!:devil:
Det var ju sporren som ni ville ta bort-inte svansen:devil:
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Aha, nu ser jag att du inte menade den sporren jag tänkte på, jag tänkte på den med en klo på. Den är inte borttagen på min hund.
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Och ja, den lilla trampdynan du syftar på kan plockas bort utan att det påverkar hunden/balansen..
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Men det är ju tydligen inte sporren utan den trampdyna som sitter högre upp på benet.

Jag skulle ge hunden homeopatisk arnica, kan nästan garantera att det läker inom en vecka

Gnist...det skulle jag ge din hund också som var med om olyckan
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Som sagt, den kan plockas bort utan att det påverkar vare sig hund eller hundens balans.
Det är ju inte bra att gå med öppet irriterat sår för hunden heller..

Han har fått mediciner för att minska svullnaden i hjärnan och det verkar ha fungerat, eftersom han blivit något bättre = svullnaden börjar gå ned, så vi håller oss nog till de medikamenter han redan får.
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

TAck för alla svar! Nästa gång ska jag be mina föräldrar ta med alkometern till veterinären, så kan alla blåsa innan fler förslag ges *ler*. Med viss reservaton, för jag har själv inte hört veterinärens rekomendationer utan allt är "hörsägen".

Angående kost och homeopati så har vi iallafall fått ett specialfoder med omega3 som ska underlätta sårläkningen. Vi ska titta på det preparat som Martha rekomenderade - allt för att få det här eländet ur världen så snart som möjligt! Men jag har svårt att tro att såret skulle läka på bara en vecka, med tanke på hur lång tid det tar nu.

Angående motion och omläggning skulle jag vilja ha tips. Tror ni (observera att det är trampdynan som mostvarar hästens kastanj och inte den extra tummen ovanför tassen jag pratar om!!) att mängden motion påverkar läkningen negativt? Dvs ska hunden hållas kopplad och endast gå korta promenader? I dagsläget går hunden 2-3 promenader om dagen då hon springer lös på jämn terräng (väg och gärde/hästhagar), varje promenad är väl ca. 1-2 km lång. Däremellan går hon ut och nosar på tomten.

Hur skulle ni göra med såromläggning och skydda bandaget. I dagsläget har vi bandage på såret alltid, en kompress, några varv virad tunn bommull och sedan självhäftande elastiskt bandage. Detta för att såret ofta blöder. Det byts ungefär 1g/dag pga att det åker ner eller blir blött. Nu har vi fått in vanan att sätta plastpåse runt benet varje gång vi går ut eftersom hunden lyckas blöta ner bandaget. Min mamma skulle hellst vilja att omläggningen satt 3 dagar utan att vi byter det, men jag tycker det känns fräscht att byta varje dag. Vi gör inte rent det eller har på någon salva eller så i dagsläget.

Kommentera och kom med fler tips! Det känns som vi inte gör så mycket rätt, hur mycket vi än försöker, eftersom det aldrig vill läka ordentligt!

Tack på förhand!
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Du kommer aldrig sluta gapa :angel: :rofl:

Nä, men arnica i homeopatisk form är rena rama dynamiten...jag har hållt på med skadade hästar i så många år att jag kan garantera dig att det är dunder...för allt från sår till blåtiror o operationer....Min kompis hund blev sparkad i huvudet och ögat fick sig en riktig praktsmäll och svullnade upp i hela anisktet...på tre dagar var all svullnaden nere och blödningen i ögat var borta..jag har haft två hingstar som drabbades samman och den ena såg ut som en schweizerost med sår o HÅL överalllt, riktigt djupa sår av bett...inom en vecka var han HELT o hållet återställd och pälsen hade t om börjat växa ut på ställena där de djupaste såren var...jag kan berätta hur mycket somhelst om arnican i samband med skador..och det finns INGA biverkningar + att det är otroligt billigt
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Jag skulle inte ha bandage på såret, utan låta det lufta så mycket som möjligt, samt tvätta rent det 2-4 ggr/dag och lägga på antiseptisk salva. Under läkningsprocessen ska nog hunden inte låtas springa fritt. Inte för att det gör läkningen i sig långsammare, men risken för att bakterier ska komma in i såret ökar ju om hunden får springa fritt i skog och mark.
 
Sv: Sår vid sporren(?) som aldrig läker!

Låter helt klart värt att prova! Ska det ges oralt eller smörjas på såret - eller båda dera? Kan man köpa arnica i hälsokostaffären och är det i så fall skillnad mellan olika märken (t.ex. aloe vera kan ju skilja sig väldigt mycket i fråga om kvalité), eller är det bara och handla det de har?

Förtydligande till alla angående att operera bort trampdynan, så var jag lite väl generell när jag skrev "balansen". Har nu dubbelkollat med mina föräldrar och veterinären ville inte operera bort trampdynan eftersom det gick ut ett ben till den, och att operera bort trampdynan skulle göra frambenet skevt och hunden halt för livet (är som sagt en terränggående löparhund *ler* i vanliga fall). Gissar att de behöver karva på den benbiten när de tar bort trampdynan, eller något. Behövs fortfarande alkotest av veterinären eller låter den förklaringen mer trolig???

Fler tips om motion och såromläggning! :confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 912
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 529
Senast: caballus
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 559
Senast: jarnroos
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 948
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp