Bukefalos 28 år!

M

merenwen

Min lilla häst har gjort illa sig!!
Jag vet inte vad han har gjort illa sig på, men det kan vara vatten hinken som han lyckades slita ner för någon vecka sen!

Iaf så har han haft såret en vecka ungerfär. Det sitter på kotan... (bak)
Första dagen var han svullen, då tvättade jag rent med svag jodopax lösning och la på ett omslag, dagen efter var han mycket bättre...
Han har blivit bättre och bättre, men idag när ja kom dit så var han lite svullen runt om och det varade... inte mkt men lite grann
Det är ca 1 cm brett och ½-1 cm "högt" och kasnke ½ cm djupt...

Vad ska jag göra, pratade med stall chefen och hon tyckte att jag skulle lägga på (kommer inte ihåg vad det heter) men det är som Nelex, fast den nya... eftersom Nelex inte finns längre!

Jag täcker över det i hagen eftersom det är ganska lerigt och jag vill inte få in massa skit i det, men på natten har jag ingenting på så att det ska lufta sig lite!
Kanske ska tillägga att han inte är halt!

Nån som har nått bra råd...

Tack // sofia
 
Risken är att det har bildats en "ficka" där det kanske ligger något skräp. Jag tycker nog att du ska rådfråga en veterinär. Kroppen har en förmåga att kappsla in främmande föremål vilket kan resultera i en kraftig infektion.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp