Sårvård- när och hur?

finapina

Trådstartare
Jag tycker det är så svårt dethär med hästsårvård.När ska man använda vatten/ jodopax eller ngt annat? När och vad för salva? Vilket omslag när? T.ex för att hålla ett sår rent o torrt i lerig hage.Vad har ni i era sårvårdslådor? Finns det ngn bra litteratur o vägledning till sårvård?
 
Grunden för mig är hibiskrub och vatten. Är det lerigt eller flugor mm så bandagerar jag det som går med kompress, bomull och vetrap (mkt bomull om det finns risk för svullnad).
Jodopax gillar jag inte så det använder jag inte till sår. Klorhexidin använder jag på bomullstuss efter hibiskruben ibland. Är det fula så, som ser lite infekterade ut kör jag en omgång eller två med väteperoxid.

Lednära sår ska man vara extra vaksam med, är leden punkterad så behövs veterinärvård snabbt! Ringa och fråga veterinären kostar inget, tänk även på det. Om du har någon kunnig i närheten - ta hjälp!

Salva använder jag sällan, möjligen mot flugor om såret inte går att täcka med annat.
 
Jag har fått hjälpa många med sårskador sista tiden. Allt från små ytliga sår till lite djupare och större (vissa har krävt veterinär).

Min metod är enkel:
Tvätta händerna noga, på med engångshandskar och tvätta såret med koksaltlösning. Ös på med lösningen, inget småfjuttande!
I några fall har jag baddat med klorhexidin efteråt, ibland har koksalt räckt.

Små skador får vara i fred efter första tvätten men de större såren kan behöva tvättas igen. Min tumregel är "rör så lite som möjligt".
Är det lerigt eller mycket flugor lägger jag på en kompress, men viktigt att tänka på att det inte blir för tätt.
Jag fick någon slags salva av veterinären sist, den lägger sej som en skyddande genomsläpplig hinna över huden. Minns inte vad den hette, men den var helt okej mot flugor.

Jag ser många som är på och pillar i tid och otid när hästen fått en reva. Folk pillar bort sårskorpor och försöker klämma ut blod och vätska. Gör inte det!
Sett flera hästar få svårläkta sår av överdrivet pjoskiga ägare som tvättar och pillar och smörjer med allt möjligt.

Bättre att låta vara än att greja för mycket.
 
förlåt om jag kapar lite.. men jag undrar.. jag har hexocil hemma somjag använt till mugg.. går de även att tvätta vanliga sår med så att säga`? för de är ju desinficerande schampo eller bör jag köpa tex hibiscrub i stället? vad är skillnaden mellan dom? å är de den hibiscruben som finns på apoteket ni använder till hästarna?
 
Hade för nån sommar sen ett väldigt envist sår mittöver sträcksenan, som gick ända in till senan men tack o lov inte skadat den. Där var det koksalt o bandage som gällde ute i hagen. Rengöring o bandagebyte varje dag. Det var ett litet sår så det räckte med ett litet just över såret. Efter ett tag slulle det lufta o då började svallkött komma o det behandlades med lotagen (nalex heter det nu??) läkte fint tillslut men endel ärrvävnad blev det.

Nu i vintras skadade sig min häst ordentligt, blev broddsparkad över kotleden. Det klarade sig från infektion o skulle tvättas också bara bara med koksalt. Hon var bandagerad jämt såklart, med bandage från has o ner till backen.
Tyvärr läkte det aldrig så hon fick lov att avlivas.

Vid båda tillfällena och andra gånger där såren är såpass att de behöver läggas om så använder vi Sobact kompresser på veterinärs inrådan. Jättebra till vätskande sår, de är bakteriedödande o så.

Jag tror att om det är möjligt ska man försöka lufta så mkt som möjligt. Och ute glömma att små sår kan medföra stora problem..
 
Rikligt med vanligt vatten är bättre än tvätta med begränsat med koksalt. Spola ordentligt med bra tryck från slangen brukar göra under. Oftast duttar folk för mycket.
Efter första dagens tvätt skulle jag aldrig gå på med något annat än vatten och då bara om det behövs tvättas.
Jodopax, klorhexidin, väteperoxid, hibiscrub, allt det förstör mer än det hjälper efter första dagen.

Sorbactprodukterna är kanon (dock inte bakteriedödande, de behåller bakterierna som sugs upp i kompressen och gör att de inte kan föröka sig men dödar inget som finns i såret).

Låt såren vara och gör inte mer än nödvändigt.
 
Tänk på egen hygien och att använda rena grejer. Som tidigare nämt, tvätta händerna, stå inte och bröta i ögonen på hästen med skitiga händer som just hållit i en mockgrep. Använd rena svampar och handukar, släng och köp nytt. En baggis i den månatliga hästbudgeten.
 
Jag använder vatten, vatten och åter vatten. Väldigt sällan något annat. Inte tvål, inte spray, inte smörja, inte plåstra om osv.
Bara vatten och låt självläka.
På order från mina veterinärkompisar.

Visst finns de tillfällen då mer behövs men det tillhör ovanligheterna och då köper jag det som vet rekommenderar då.
Har slutat ha annat än typ bomull och lindor i sjuklådan då det oftast ändå hinner bli gammalt till den dagen det behövs= pengar i sjön.
 
Men nu, en dum fråga. När ni lägger kompress och bandage runt, vad för sorts bandage / linda? Hur får man det att hålla så bandaget inte fladdrar iväg på t.ex ett ben om hästen tar en galopprepa ? Sår på baken som ska ha kompress, där kan man ju inte ha ngn linda ? Vad lägger man då? Ni hör, jag är helt borta på dethär.... Men jag är jättetacksam över alla svar!
 
Jag tycker det är så svårt dethär med hästsårvård.När ska man använda vatten/ jodopax eller ngt annat? När och vad för salva? Vilket omslag när? T.ex för att hålla ett sår rent o torrt i lerig hage.Vad har ni i era sårvårdslådor? Finns det ngn bra litteratur o vägledning till sårvård?
Och ja! Någon som använder Jodopax gel ? När och var?
 
Enda gången jag faktist använder jodopax är när jag ska få svansen riktigt vit igen,eller jodopaxomslag vid hovböld. Annars avsvalnat kokat vatten,ev koksalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: inaa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp