Sårvård på sommaren

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Blirran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 408
B

Blirran

Har ni några bra tips? Det gäller alltså sår som inte behöver veterinärvård. Hur gör ni för att undvika fluginvasion och eventuell infektion? Ponnyn går på bete, i hage med gräs och en del lergegga, som hon älskar:grin: Har hittills gjort som jag brukar: tvätta med vatten, klorhexidin och sen låta vara. Duttade hästsalva, sån som luktar tjära från svart burk med vit lock, under såret, men vill inte smeta ovanpå eller ovanför så att det smältre ner i det. Hjälper inte mycket alls, flugorna är som :devil:

Några bra tips? Det ser alltså helt ok ut (färskt ännu) men inte så kul med flugor etc...

Sv: Sårvård på sommaren

Det finns som en sorts självhäftande skumplasttejp (Apoteket) som är himla bra att skydda sår med. Skulle jag göra om det är lite större än typ rispa/reva. Mindre sår smetar jag helt okänsligt Lappgubbens tjärsalva på, den mjukar upp och håller flugorna borta, brukar läka fort.
Finns också ringblomssalva som jag sätter på ibland för att öka på sårläkningen.

Har ni några bra tips? Det gäller alltså sår som inte behöver veterinärvård. Hur gör ni för att undvika fluginvasion och eventuell infektion?

Rengör med koksaltlösning, är det bara ytligt t.ex skrapsår eller insektsbett så smörjer jag med Helosan(snålar inte) och låter va. Genom att he dit Helosan brukar insekterna låta det vara. :)

I övrigt handlar det bara om att hålla rent, få insekter att hålla sig borta och se till att det inte blir infekterat.

salvor är i regel kladdiga och mjukar upp såret och gör att det blir öppet och exponerat längre.

tvätta med koksalt lösning om det inte är infekterat utan bara ytligt. sen zinkpasta eller tjärspray ovanpå. det torkar ut och skyddar mot alla flugor.

zinpasta funkar även på lite större sår, men man måste vara noga med att fortsätta tvätta varje dag, dvs ta bort den gamla zinkpastan och tvätta igen. använder alsolsprit för att tvätta på sånt, och sen pastan över. läker suveränt och skyddar mot alla insekter. Mina veterinärer ordinerar alltid detta.

Jag brukar använda salvor och det har funkat kanon! Beror nog på vad det är för sår, är det torrt och sprucket vilket det ofta blir på sommaren(min erfarenhet) så funkar mjukgörande salvor jättebra.

Om det är extrem fluginvasion brukar jag linda om såret de första dagarna. Gärna låta hästen stå inne (om det är mindre insekter där) olindat några timmar /dag också.
Tvättar aldrig såret med något annat än vatten.

Går det inte att linda så gör jag som vanligt = typ ingenting.
Rengör lite lätt om det blir smutsigt och har på ett rejält lager BRA flugspray runt om såret. Då brukar det läka ihhop fort.

Ja det beror på typen av sår, men salvor håller de öppna längre och eftersom de inte skyddar mot flugor blir det ytterligare risk för att såret blir infekterat, så jag undviker det då det finns bättre preparat som sagt.

Mitt sto hade ett sår mitt på bogen en sommar, som behövde skyddas från flugor. Jag tog en bit gammalt lakan och limmade fast (med Karlssons klister) över, och det fungerade väldigt bra. (Satte förstås bara limmet i kanterna av lakansbiten, och gjorde den så stor att kanterna hamnade ett par cm utanför såret.)

självhäftande skumplasttejp (Apoteket)

Jag tog en bit gammalt lakan och limmade fast (med Karlssons klister) över, och det fungerade väldigt bra.

Tror jag sett sån, men det funkar nog inte här, är på sidan så det går inte att fästa om man inte limmar, det ska jag komma ihåg om det behövs någon gång, smart!

zinkpasta eller tjärspray

Tjärspray har jag nog aldrig sett, vad är det?

Tack för alla tips, bra med input:). Såret är stort men inte djupt eller brett eller så. Vill inte använda salva annat än i "nödfall" (torrt") utan låta det vara rent och andas. Om det inte vore för flugorna:mad: Lutar åt att jag tar på zinkpasta i morrgon, har tyckt det verkar täppa till för mycket, men värt att testa!:idea:

Kom just på plåsterspray/flytande plåster, har någon testat det? Kanskew skyddr mot kräken?

Plåsterspray använde vi på en av skolans hästar då han hade rivit upp 2cm litet jack på insidan av v. fram. ca 10cm under bringan. Detta för att hästen ALLTID biter/drar/sliter lös lindor, tejp, tja allt! Däremot plåsterspray funkade bra, insekterna var inte där. Det läkte fint osv. :)

Jag provade opsite (plåsterspray) förra sommaren på ett sår. På det såret min häst hade var det iallafall helst värdelöst. Knappt två cm långt sticksår med fina kanter. Jag sprayade rikligt men det höll inte många minuter.

Men man ska ju först spraya lite. Vänta 30sek. Spraya igen osv.

Det kanske var olika slags plåsterspray annars så hade vi väl tur :grin:

Bra att det fungerade för er, det innebär ju att det inte är kört för den formen av sårvård. Jag provade opsiten 2 x dagligen i några dagar men för hans sår var det inte bra. Det började även vätska mer vid användandet av den.(kan varit tillfällighet).
Därefter provade jag med daglig rentvättning x 2. Skyddade såret med skillingarydsalva (rikligt) samt flugmedel runt om. Det fungerade bra på honom. Han fick även stelkrampsvacc.

Beroende på vad det är för sår så använder vi blåspray alt Sokatylsalva (fås på recept från veterinär)

Sokatyl salvan är allsmäktig på sår, även receptfri zinkpasta funkar också bra för att hålla bort flugor. Rejält lager brukar hålla dem borta.

Antingen blåspray, Skillingaryds hästsalva eller sokatyl, men helst försöker jag låta såret vara i fred.

*KL*

Tack för alla svar:bow:

Jag tog på zinkpasta på morgonen i går och åkte sen och köpte Tarplaster. Suveränt!! Sprejade på ett par gånger, och det sitter kvar. Såret ser finfint ut (det hade det nog kanske gjort ändå men det vätskade lite och flugorna var där och åt) och får vara i fred. Suttit kvar någorlund bra i regnet också ser det ut som

(gjorde som nån skrev uppe, sprejade, väntade än stund, sen sprejade mer)

Socatyl har jag inte hemma har aldrig behövt det tack och lov:)

Vad roligt att du hittade nåt som funka iaf! Hoppas såret läker ihop snart. :)

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
842
Senast: Elo
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 712
Senast: MJLee
·
F
Hästvård Hej, jag har nyligen fått hem en foderhäst som har ett riktigt infekterat och varigt sår ca. 2-3 cm från ögat. Varet är lite gulaktigt...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: frilho
·
A
Hästvård Ponnyn jag rider fick ett ganska djupt sår på ena bakbenet ovanför karleden på skenbenet för 10 dagar sen ungefär. Hon har inte känts...
Svar
14
· Visningar
3 398
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur